Malmö

”Kan med säkerhet säga att fler söker till folkhögskolor i år”

Fler söker utbildningar till högskolan i höst. Även Skånes folkhögskolor märker av ett högre söktryck.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Malmö
Skåne
Skåne Ansökningar till folkhögskolor är i gång för fullt runt om i Skåne och stänger i mitten på maj. Vid första anblick ser folkhögskolor, likt högskoleutbildningar, ut att ha ett högre söktryck i år än förra året på grund av den rådande situationen på arbetsmarknaden i och med coronaviruset.

Ansökningar till höstens högskoleutbildningar slog i år rekord med hela 13 procent jämfört med 2019.

Vilket, enligt Universitet- och högskolerådet (UHR), kan vara en effekt av coronaviruset och läget som råder i samhället och på arbetsmarknaden.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Inga fynd efter avspärrningar på Almgården

Malmö
Malmö Under natten ska polisen ha satt upp avspärrningar vid Västra Skrävlinge Kyrkoväg i samband med en misstänkt skottlossning. Under torsdagen meddelar man att inget brottsligt kunnat konstateras på platsen.

Strax innan klockan 23 på onsdagen ska polisen fått in ett larm om en misstänkt skottlossning på Almgården. Runt midnatt satte man upp avspärrningar vid Västra Skrävlinge Kyrkoväg, vilket Sydsvenskan var först med att rapportera.

Polisen söker av området med patruller så väl som polishundar.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Trafikolycka på Yttre Ringvägen vid Vintrie

Malmö
Malmö Vid 06.29 fick SOS alarm in ett larm om en trafikolycka vid trafikplats Vintrie på Yttre Ringvägen. Ingen ska ha skadats i samband med olyckan.

Enligt SOS alarm ska en långtradare och en personbil vara inblandade i olyckan. Ingen ska skadats allvarligt i samband med olyckan.

Olyckan ska ha ägt rum i anslutning till trafikplats Vintrie, där det strax innan klockan 7 bildats köer, rapporterar P4 Malmöhus. Dessa ska emellertid varit upplösta vid 07.05. Avfarten vid trafikplatsen är den sista innan Öresundsbron.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Elcykel fattade eld på sjunde våningen

Foto: Pontus Lundahl/TT
Malmö
Malmö Vid 21.50-tiden på onsdagskvällen ryckte räddningstjänsten ut till Falkmansgatan på Lorensborg efter larm om en brand i ett flerfamiljshus.

– Det är en elcykel som brunnit på sjunde våningen på en balkong, säger Mattias Sköld, inre befäl vid räddningstjänsten Syd.

Styrkor från station Centrum och Hyllie ryckte tillsammans med polis ut till den berörda adressen. Tjugo minuter efter larmet var branden släckt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Folklig fotbollsfest på Gamla Väster

Malmö
Malmö På gator och innergårdar slöt folk upp för att se Sverige besegra Polen i fotbolls EM.

Bland Gamla Västers gränder har två fotbollsfester dragit igång när Sverige möter Polen. På en innergård i kvarteret Tranan och ute på Jakob Nilsgatan samlas folk för att se på matchen tillsammans.

– Vi känner en tekniker på Malmö Latin som fixade så att vi kunde låna utrustning, säger Alexander Frick som är med och arrangerar i kvarteret Tranan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Detonation på Lindängen

Polisen har spärrat av ett större område runt en byggnad på Munkhättegatan efter larm om detonation.
Foto: Karsten Petersen
Malmö
Malmö Strax innan klockan 18 på onsdagskvällen fick polisen in flera samtal om en hög smäll på Lindängen. Enligt uppringare ska även en rökutveckling uppstått.

Polisen lokaliserade en förmodad detonationsplats till en byggnad på Munkhättegatan, Lindängen, i närheten av den butik som utsattes för en explosion för ungefär en månad sedan.

– Det har eventuellt detonerat på taket, men det är inget man undersöker i en handvändning så vi har rekvirerat experter till platsen, säger Richard Lundqvist, presstalesperson vid polisen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Malmö

Stor batterifabrik erbjuds mark i norra hamnen

Det svensk-amerikanska bolaget Texel Energy Storage har erbjudits mark i norra hamnen för en stor batterifabrik. Det skulle innebär mellan 2 000 och 6 000 nya jobb i Malmö.
Foto: Mikael Ankarvik
Malmö
Malmö Svensk-amerikanska Texel Energy Storage är intresserade av att anlägga en stor batterifabrik i norra hamnen, på en tomt de erbjudits av Malmö stad. Det kan skapa upp till 6 000 nya jobb.
– Det är onekligen en attraktiv plats för oss, säger Lars Jacobsson, vd för bolaget.

Att bolaget är intresserat av Malmö beror på flera saker.

– Vi är i behov av stor tillgång till arbetskraft och här finns dessutom en vettig logistik med närhet till olika transportslag. Sedan handlar det om en sammansättningsfabrik vilket innebär att vi inte har några enorma behov av grön el. Malmö ligger också strategiskt i Europa, säger Lars Jacobsson från huvudkontoret i Göteborg.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

FC Rosengård släpper egen hymn

Anna Storåkers, Therese Sjögran och Jenny Damgaard framför skärmen där musikerna Irya Gmeyner och Joy M´Batha medverkade.
Foto: Stefan Persson
Malmö
Malmö I hemlighet har FC Rosengård tillsammans med bland annat Malmö Live och flera lokala musiker snickrat på inmarschlåt som ska spelas på klubbens hemmamatcher. Låten får världspremiär under Malmö Pride.

– Det här är en låt för hela FC Rosengård. Den ska framföras första gången den 22 augusti klockan 14.30 när Rosengård har match mot Örebro. Vi hoppas på fullsatt och allsång, säger Anna Storåkers, producent på Malmö Live, tidigare spelare i FC Rosengård och initiativtagare till låtprojektet.

Under visst hemlighetsmakeri har FC Rosengård tillsammans med Malmö Live, Malmö symfoniorkester och och en rad musiker arbetat med att skapa låten. Spelare i FC Rosengårds lag i alla åldrar har medverkat med bland annat textrader som ska infogas i låten, som ännu inte har något namn.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Malmö

Debatt när nämnd inte behöver ta ekonomiskt ansvar

Kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Foto: Johan Nilsson/TT
Malmö
MALMÖ Både M, C och SD reserverade sig mot kommunfullmäktiges beslut att arbetsmarknads- och socialnämnden inte själv behöver stå för sitt negativa ekonomiska resultat gällande extratjänster och andra arbetsmarknadsinsatser.

I övrigt var politikerna eniga om den ekonomiska prognosen och besluten kring den. Nämndens totala underskott beräknas bli 120 miljoner kronor men det var enbart extratjänsterna som oppositionen hade invändningar emot.

Malm stad har budgeterat med ett underskott på 320 miljoner i hela sin budget. Som prognosen ser ut nu blir det inget underskott alls utan i stället ett överskott på hela 437 miljoner kronor. Det innebär alltså en budgetavvikelse på 757 miljoner kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL