Kultur och nöje

Hatt från James Bond värderad till 390 000

Brottaren Harold Sakata som Oddjob i Bondfilmen 'Goldfinger'. Hatten värderas till 390 000 kronor. Arkivbild.
Foto: PRESSENS BILD
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

En hatt som användes i den klassiska James Bond-filmen "Goldfinger" har värderats till 390 000 kronor (30 000 pund), i tv-programmet Antiques Roadshow, skriver NME.

Hatten bars av Oddjobb, spelad av Harold Sakata, i 1964 års film, där Sean Connery spelade Bond.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

South By Southwest blir digital 2021

Så här brukar det se ut i Austin i mars, när South By Southwest äger rum. Arkivbild.
Foto: Jack Plunkett/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Multimediafestivalen South By Southwests (SXSW) arrangörer förbereder sig på en verklighet som inkluderar coronapandemin även nästa år, och meddelar att festivalens huvuddel 2021 ska hållas på nätet.

I mars i år blev SXSW ett av de första stora evenemangen i USA som tvingades ställa in på grund av pandemin. Med anledning av det fortsatt osäkra läget arrangeras därför "SXSW Online", med samtal, visningar, utställningar och möjligheter till mingel, 16–20 mars nästa år, skriver arrangörerna på festivalens hemsida.

Det innebär inte att allt hopp för en fysisk festival på plats i Austin, Texas, är släckt. Enligt arrangörerna förs en "kontinuerlig dialog med staden och de berörda myndigheterna" om att kunna arrangera något.

Ett flertal svenska band och artister, bland andra Arre! Arre!, Sarah Klang, Cobrah, Shitkid och Sofia Talvik, skulle ha uppträtt på årets upplaga av festivalen.

Kultur och nöje

Utställning som ger mersmak

Utan titel, 1974.
Foto: Britte Montigny
Kultur och nöje
Konst/recension Britte Montigny har sett utställningen Hassan Sharif - I am The Single Work Artist på Malmö konsthall.

Malmö är på sitt sätt en världsmetropol – i varje fall när det gäller den kulturella mångfalden. Något som en Konsthall givetvis ska återspegla. Men när man sökt sig över gränserna har det oftast handlat om det kulturella närområdet, det vill säga den västliga kultursfären.

Med den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz utställning The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G) där ett gammalt assyriskt palats rekonstruerades med hjälp av bland annat tidningspapper och glittrigt godisemballage, bytte konsthallschefen Mats Stjernstedt hösten 2019 fokus och flyttade blicken österut, närmare bestämt till Mellersta Östern.

Utställningen erinrade inte bara om ett kulturmonument som ett terrornätverk pulveriserat utan fungerade också som en bro mellan öst och väst där inte minst ”avfallet” från det västliga konsumtionssamhället illustrerade klyftan mellan då och nu, där och här.

Wellpapp objekt, odaterat.
Foto: Britte Montigny

Outforskat kulturområdet

Med den nya utställningen, Hassan Sharif - I am The Single Work Artist, tar Mats Stjernstedt steget in i ännu ett på våra breddgrader i stort sett outforskad kulturområde: den arabiska halvön med De Förenade Arabemiraten. Där växte Hassan Sharif (1951-2016) upp på 1950- och 60-talen och blev på nära håll vittne till de stora omvälvningar som de då nyupptäckta oljefyndigheterna förde med sig. Främst kanske kommersialiseringen och närmandet mot väster som ledde till en förträngning av den urgamla folkliga kulturen.

Redan tidigt visade Hassan Sharif att han var en utomordentlig tecknare med god (och ungdomlig) blick för ifrågasättande, satir och karikatyr. Mot bakgrund av den islamska kulturens bildförbud som ledde till att arkitekturornamentik och kalligrafisk skönskrift blev islams svar på den kristna kulturens bildorienterade konst, illustrerar alla de satirteckningar som Hassan Sharif skapade för tidskriften Akhbar Dubai en häpnadsväckande förtrogenhet med västerländskt bildspråk.

En förtrogenhet som fördjupades när han 1979 kom till London på ett konstnärsstipendium. Det han framför allt kom att engagera sig i var den konceptuella konsten. Marcel Duchamps ”ready mades” fungerade som ögonöppnare och han tog till sig Joseph Kosuth, John Cage och på det hela taget hela fluxus-rörelsen som visade att allt – till och med bitar av gammal trasig wellpapp – hyser en konstnärlig potential som det gäller att finna och utnyttja.

Matta nr 6, 2014.
Foto: Malmö konsthall

Pionjär och språkrör

Sina erfarenheter av den västerländska modernism i allmänhet och konceptkonsten i synnerhet tog Hassan Sharif med sig till Dubai dit han återvände efter avslutad utbildning i mitten av 1980-talet. Väl hemma blev han en pionjär och ett aktivt språkrör för etableringen av en inhemsk konstscen. Han översatte manifest och böcker om 1900-talets ismer till arabiska. Foton visar hur han utförde performances i Hatta-öknen utanför Dubai.

Utställningen illustrerar även hur han i installationer återanvände gamla material som jute, sopborstar och gamla vävnader, material som var god väg att ersättas av plastprodukter. Också dem använder han sig av. Förbrukade plastleksaker kombineras till en hel vägg. Gamla flipflopskor samlas i en jättehög liksom litermått av plast. Tidningshögar blir till prydliga paket. Satiriska monument över konsumtionssamhället som växer sig allt större ju längre in på 2000-talet vi kommer.

Installationsfoto (förgrunden hög med flipflops
Foto: Malmö konsthall

Modern arabisk konstscen

Konceptkonsten har vid det här laget så många decennier på nacken att Hassan Sharif - bortsett från att han nu och då använder sig av traditionella material – inte har så mycket nytt att erbjuda. I själva verket känns en hel del ganska uttjatat. Vad som (förmodligen) inte kan överskattas är däremot hans betydelse för etableringen av en modern arabisk konstscen.

För att få en riktig uppfattning om Hassan Sharifs betydelse i det avseendet hade jag gärna sett att Konsthallen hade presenterat dels ett mindre smakprov på traditionell arabisk konst från 1950-, 60- och 70-talen, dels en uppföljning av vad Hassan Sharif faktiskt betytt för dagens unga konstnär i Förenade Arabemiraten. Men det kanske kommer?

FAKTA

Konstrecension

Konst

Hassan Sharif – I Am The Single Work Artist

Malmö konsthall, till och med 10 januari

Britte Montigny

Illustrationer

1.

2.

3.

4.

Kultur och nöje

Baggpipestudion gläntar på dörren

Baggpipestudion i Stockholm satsar på direktsända inspelningar med frågestunder. Pressbild.
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Musikstudion Baggpipe i Stockholm, som en gång i tiden hette EMI-studion, öppnar upp dörrarna och bjuder in betalande besökare till att bevittna musikproduktion i realtid.

Det hela sker digitalt, via tolv olika kameror placerade i både inspelningsrummet och i kontrollrummet.

Först ut i "Reakt live studio sessions", som satsningen kallas, är den meriterade trumslagaren Per Lindvall som tillsammans med ljudteknikern Willem Bleeker bjuder på en tre timmar lång direktsändning med fokus på trumspel och truminspelning, där möjlighet ges att ställa frågor till de inblandade.

“Under åren har jag fått frågan tusentals gånger om hur jag tar mig an hantverket som trummis. Det här är i princip en vanlig dag på jobbet för mig där det finns en möjlighet för alla som vill se hur det går till att följa med. Samtidigt är det här ett spännande koncept som jag tror kan sätta en ny standard för hur man både kan göra konserter och skapa andra upplevelser digitalt”, säger Lindvall i ett pressmeddelande.

Sändningen äger rum på reaktlive.com på lördag klockan 14–17 och går endast att se den dagen.

Kultur och nöje

Mårlinds serie "Shadowplay" visas i Cannes

Måns Mårlinds 'Shadowplay' ska visas under Cannesseries. Mårlind har regisserat med sin parhäst Björn Stein. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den internationella tv-seriesfestivalen Cannesfestival äger i oktober rum för tredje gången. Tio tv-serier är uttagna i tävlan, däribland "Partisan" av Amir Chamdin, som nu går att se på Viaplay, och Jens Lapidus-serien "Top dog", som snart får premiär på TV4/C More.

Utanför tävlingen visas Måns Mårlinds thrillerdrama "Shadowplay". Serien ska så småningom visas på Viaplay och i huvudrollerna syns Taylor Kitsch, Michael C Hall och Nina Hoss.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Sjukdom hotar första "Idol"-fredagsfinalen

Idol-juryn båstår av Nikki Amini, Alexander Kronlund, Kishti Tomita och Anders Bagge.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Coronapandemin fortsätter att ställa till det för TV4:s "Idol" – nu har deltagaren Caspar Camitz blivit krasslig.
"Vi tar det på största allvar", säger Malin Knave, exekutiv producent, i ett uttalande.
PREMIUM

Sedan starten har coronapandemin präglat årets "Idol"-säsong. Under fredagsfinalerna tillåts 50 personer i studion enligt de nuvarande publikrestriktionerna, men för att trots allt få publikkänsla har TV4 lanserat den så kallade Sverigeväggen, där tittarna syns live från sina vardagsrum.

Nu har "Idol" stött på ytterligare problem. Under tisdagen presskonferens var Caspar Camitz inte på plats, eftersom han har sjukdomssymtom.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

IG

Swedbanks lansering av Apple Pay visar på mobil trend

Källa: Pexels
IG Apple Pay har varit tillgängligt på den svenska marknaden sedan hösten 2017. Alla storbanker har dock inte varit lika snabba med att erbjuda den mobila betaltjänsten till sina kunder. Nordea var först ut och bland annat Klarna och Komplett Bank har därefter lagt till tjänsten i sitt utbud. Den 4 december hoppade även Swedbank till slut på tåget, efter två år av dagliga frågor från kunder på företagets Facebooksida.

Varför Swedbank väntat tills nu med att erbjuda betalsättet är svårt att svara på. Kanske lades allt fokus på den egenutvecklade Swedbank Plånbok som länge har haft stöd för Samsung Pay, men alltså inte förrän nyligen även stöder Apple Pay. Oavsett anledning så visar Swedbanks anammande av Apple Pay att mobila applikationer i den svenska finanssektorn är en trend som de största aktörerna inte kan ignorera.

Börshandel och fysisk handel följer trenden

Handel på finansiella marknader är också något som mer och mer görs i mobilen idag. Möjligheten att kunna handla turbowarranter, CFD:s och barriers dygnet runt och på resande fot, är något som alltfler kunder i dag efterfrågar. I Sverige och sex andra europeiska länder lanserades nyligen tjänsten Turbo24, som förutom en webbaserad plattform har lagt stort fokus på mobilappar som stöder alla de funktioner som webbversionen erbjuder. Det har helt enkelt blivit hårdare krav från kunder att appar ska vara lika kraftfulla och ha samma verktyg som desktop-baserade plattformar erbjuder.

I den fysiska handeln är övergången till mobila lösningar som mest påtaglig i Sverige. Det är ingen slump att brittiska nyhetssajten The Telegraph i oktober utnämnde Sverige till världsmästare när det kommer till kontantlösa samhällen. Värdet av de kontanter som cirkulerar i Sverige har sjunkit med 27.5 procent på fyra år. Endast 60 procent hävdar att de använt kontanter över huvud taget den senaste månaden – i Japan är siffran 79 och i USA 70 procent. En av de största vinnarna på privatpersoners preferens att betala med mobilen är Swish som fortsätter ta marknadsandelar. 2014 utfördes 21 miljoner betalningar med Swish och 2018 var siffran 394 miljoner.

Betalningar med kort fortfarande störst

Kortbetalningar är fortfarande det populäraste betalsättet bland svenskar, även om det är betydligt lägre i jämförelse med de flesta andra europeiska länder och framför allt USA. Kortjättarna VISA och Mastercard har försökt simplifiera kortköp online med det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Direktivet gör det enklare för konsumenter att verifiera köp, men det har också lett till tekniska utmaningar för e-handlare och betalväxlar att implementera den nya typen av kortköp.

Huruvida de nya direktiven är tillräckliga, och hinner implementeras tillräckligt snabbt, för att på riktigt konkurrera med de mobila betalningsalternativens framfart återstår att se – just nu ser inte den mobila trenden ut att bromsa över huvud taget. Finanssektorn tycks alltså dras mer åt fokus på mobilappar både när det gäller bankärenden, handel på börsen eller betalningar generellt. I alla fall om man ser till de största aktörernas satsning på området och nu senast kundernas rop på bankerna att erbjuda stöd för Apple Pay.

Kultur och nöje

Östergren gästar kyrkans digitala bokmässa

Svenska kyrkan sänder digitalt under Bokmässan. Pressbild.
Foto: Kristin Lidell/Ikon
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Svenska kyrkan sänder omkring 60 författarsamtal från sin Se människan-scen under Bokmässan. I år flyttar scenen in till Gamla stans bokhandel i Stockholm och gästas digitalt av Klas Östergren, Annika Norlin, Stina Ekblad och Janne Andersson.

Ärkebiskop Antje Jackelén medverkar i flera programpunkter, bland annat i ett samtal med kulturminister Amanda Lind.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

"Taxi driver"-fotografen Michael Chapman död

Fotografen Michael Chapman stod bakom kameran när 'Taxi driver' med Robert De Niro spelades in. Arkivbild.
Foto: SVT/Sony
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Den Oscarsnominerade filmfotografen Michael Chapman, som arbetade bakom kameran på moderna klassiker som "Tjuren från Bronx" och "Taxi driver", är död. Han blev 84 år, skriver Indiewire.

Chapman var delaktig i den filmvåg som brukar kallas "American new wave" och bidrog under 1970-talet till att skapa den stil som bland andra regissörer som Martin Scorsese, Paul Schrader och Hal Ashby förfinade.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Folkkära komiker i ny serie om coronapandemin

Henrik Dorsin, Johan Ulveson och Vanna Rosenberg medverkar i 'Premiärdatum oklart'. Pressbild.
Foto: Stina Stjernkvist/SVT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

I den nya humorserien "Premiärdatum oklart" blandas fiktion och verklighet när Henrik Dorsin, Johan Ulveson och Vanna Rosenberg skildrar hur delar av nöjes- och kultursektorn drabbas av coronapandemin.

I sex stycken 15 minuter långa avsnitt får tittarna följa repetitioner och krismöten på en teater där ensemblen svävar i ovisshet om det blir någon premiär eller ej.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
NÄSTA ARTIKEL