Kultur

Fänglsande historia

Ur en scen från En officer och spion. Foto: StudioS
Artikel Kultur och Nöje ”Dessvärre är det hela inte överdrivet spännande”, skriver tidningens recensent.

Det lär inte finnas många som vägrar hålla med om att Dreyfusskandalen var just en skandal. Den spionanklagade officeren av judisk börd, Alfred Dreyfus, dömdes på svaga grunder och uselt underbyggda ursäkter till bevis och hamnade i isolering på Djävulsön.

Så varför då dessa kontroverser kring denna film? Ja, svaret stavas förstås en kombination av att Roman Polanski regisserat och efterskalvet av #MeToo. Vilket i det här fallet framstår som hyckel.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kävlinge

Lastbil och hästtransport i olycka

Foto: Johan Nilsson/TT
Kävlinge
KÄVLINGE Räddningstjänsten larmas till en olycka med där en lastbil och en hästtransport är inblandat.

Väg 104 har stängts av öster om Kävlinge efter en olycka mellan två fordon. Enligt larmet till SOS alarm rör det sig om en lastbil och en hästtransport.

Skadeläget är okänt.

Larmet om olyckan kom klockan 17.51 på lördagen.

Texten uppdateras.

Sport

Ny nolla för Fasth: "Är som bäst nu"

Viktor Fasth höll nollan för tredje matchen i rad. Arkivbild.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sport
Sport Målvaktsveteranen Viktor Fasth, 38, glänser i SHL. När Växjö besegrade Linköping med 3–0 höll Växjömålvakten nollan för tredje matchen i rad.
– Jag är som bäst nu, sade han.

Fasth slog igenom sent, men har efter genombrottet i AIK som 28-åring spelat både i NHL och KHL och varit given i Tre Kronor.

På C Mores fråga hur han rankar sitt spel nu jämfört med tidigare i karriären svarade han:

– Jag är som bäst nu.

Men Fasth, som räddade 26 skott, framhäver sällan sig själv utan sade också:

– Grabbarna strider otroligt bra framför mig, då är det lätt att spela.

Växjö är i kalasform och tog sin tredje raka seger och sin femte på de senaste sex matcherna. Linköping är också formstarkt och pressade Växjö hårt i andra perioden när hemmalaget åkte på tre raka utvisningar.

Men Fasth höll undan och hade dessutom studsarna med sig – Linköping hade tre träffar i målramen.

Hardy Häman Aktell sköt ledningsmålet efter knappt halva matchen, sedan fyllde Marcus Sylvegård och Joel Persson på med övriga mål. Det sista kom i tom kasse.

Växjö klev upp på andra plats i tabellen, men skuggande Luleå spelar senare i kväll.

Skellefteå vann en svängig match mot krisande Brynäs med 6–5 efter förlängning.

Skellefteå ledde med både 4–2 och 5–4 i tredje perioden, men kunde inte stänga till. Succémålskytten Jesper Frödén klev dock fram i förlängningen och avgjorde med sitt andra i matchen och det tolfte för säsongen.

Förlusten var den fjärde raka för Brynäs.

Göran Sundberg/TT

Lagfarter SkD

58-åring ny ägare till hus i Svalöv

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD Fastigheten på Råggatan 4 i Svalöv har fått en ny ägare. Köpare är Maj Kull, 58 år, från Linköping och säljare är Kenneth Almström och Gitte Aronsson. Köpet blev klart i november 2020 och priset blev 3 300 000 kronor. Det 116 kvadratmeter stora huset är byggt 1985.

I juli såldes ett annat hus på samma gata, på Råggatan 6. Där blev priset för den 145 kvadratmeter stora villan 2 576 000 kronor.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Motor

En elbil som går mot strömmen

Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Foto: Anders Wiklund/TT
Motor
Motor Mazda brukar välja sina egna vägar. Märkets första elbil sticker ut med design och materialval. Men frågan är om den korta räckvidden räcker hela vägen för att nå fram till fram till kundernas hjärtan.

De bakåthängda dörrarna skapar en inbjudande entré till kupén. Det är en lösning som ofta syns på konceptbilar men som sällan överlever till produktion. Efter en veckas användning förstår jag varför. Det är häftigt men också mycket opraktiskt.

Baksätet i citysuven MX-30 är inget för människor med stort frihetsbehov eller rädsla för små utrymmen. De små gluggarna till fönster går inte att öppna och för att ta sig ur baksätet måste man invänta den främre radens sorti först.

Det är förvisso uppfriskande att någon låter form gå före funktion. Men att krockkudden i det främre passagerarsätet inte går att stänga av är dåligt.

Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Mazdas första elbil MX-30 har ett mycket litet batteri på 35,5 kWh.
Foto: Anders Wiklund/TT

Rolig

Förarmiljön är konventionell med växelspak och startknapp. För att vara en elbil är klippet i motorn inte lika rafflande som hos många andra. Däremot är den rolig att köra. Mazda har jobbat med att skapa en mjukare acceleration. Hade man valt en sportig framtoning hade den lilla batterireserven på 35,5 kilowattimmar slukats i ett nafs.

Den officiella räckvidden är endast 20 mil, vilken säkert går att uppnå under perfekta förhållanden. Jag kommer inte längre än 17–18 mil vid varierad körning på ett fulladdat batteri – tillverkarna rekommenderar å andra sidan att man laddar till 80 procent för att värna batteriets livslängd och för att laddningshastigheten sjunker kraftigt därefter.

MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
Foto: Anders Wiklund/TT

Ångest

Fördelarna med ett litet batteri är att man kan hålla priset nere och att man inte släpar runt på onödigt mycket vikt och jordartsmetaller, medan nackdelen är uppenbar. Snabbladdar man i 40 minuter till 80 procent får man alltså bara 14–16 mils körning. Rent psykologiskt börjar räckviddsångesten göra sig påmind när reserven sjunker under tio mil. Till exempel kör vi in på laddstationen med enbart fyra kilometer kvar. Och räckvidden är ju relativ – fyra kilometers motorvägskörning slukar betydligt mer energi än fyra kilometers stadskörning.

MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
MX-30 ska servas årligen eller varje 2 000 mil. Servicekostnader för de tre första åren landar på 3 800 kronor – utöver kontroller så byts då luftfilter och bromsvätska.
Foto: Anders Wiklund/TT

Det är bra att det finns alternativ för olika behov. Stirrar man sig blind på räckvidden finns det äldre elbilar som kommer lika långt eller längre. Och såklart nya modeller som erbjuder betydligt mer både i form av laddningshastighet och räckvidd. Även om Mazda aldrig har valt den traditionella vägen är frågan om 20 mil räcker hela vägen till kundernas hjärta och plånbok?

Har man parkerat trångt är det i princip omöjligt att lirka sig ut ur baksätet. Först måste man öppna framdörren, för att därefter kunna öppna bakdörren – för att sedan ta sig ut.
Har man parkerat trångt är det i princip omöjligt att lirka sig ut ur baksätet. Först måste man öppna framdörren, för att därefter kunna öppna bakdörren – för att sedan ta sig ut.
Foto: Anders Wiklund/TT

Annorlunda

MX-30 är en bil man väljer för priset och för att man bryr sig om känslan som förmedlas via ratten, men kanske allra främst för att man vill ha något som är annorlunda.

Som ett botemedel för den korta räckvidden kommer man inte att erbjuda ett större batterialternativ, däremot en liten wankelmotor (rotationskolvmotor). Under nästa höst kommer en MX-30 med räckviddsförlängare i form av en liten bensinmotor som kan agera som generator och ladda batteriet under körning – detta förklarar det stora hålrummet under motorhuven. Det skapar ett visst ”wankelmod”. För är inte hela grejen med en elbil just den att man ska köra på el?

Julia Brzezinska/TT

En elbil kräver mindre service än en förbränningsbil.
En elbil kräver mindre service än en förbränningsbil.
Foto: Anders Wiklund/TT
Förarmiljön är konventionell, men bilen har generös grundutrustning med bland annat nyckellöst låssystem och rattvärme.
Förarmiljön är konventionell, men bilen har generös grundutrustning med bland annat nyckellöst låssystem och rattvärme.
Foto: Anders Wiklund/TT
Delar av panelen är gjord av kork. Innan Mazda började producera bilar tillverkade de korkmaterial till skeppstillverkningen runtom Hiroshima som även är rikt på korkträd.
Delar av panelen är gjord av kork. Innan Mazda började producera bilar tillverkade de korkmaterial till skeppstillverkningen runtom Hiroshima som även är rikt på korkträd.
Foto: Anders Wiklund/TT
Har man väl satt sig i baksätet kommer man inte ut för egen maskin.
Har man väl satt sig i baksätet kommer man inte ut för egen maskin.
Foto: Anders Wiklund/TT
Här finns gott om utrymme – nästa år kommer en MX-30 med plats för en wankelmotor som ska fungera som räckviddsförlängare.
Här finns gott om utrymme – nästa år kommer en MX-30 med plats för en wankelmotor som ska fungera som räckviddsförlängare.
Foto: Anders Wiklund/TT

Specifikationer

Omdömen

Två konkurrenter

FAKTA

Mazda MX-30

Grundpris: 347 900 kronor (minus 60 000 kronor i miljöbilsbonus).

Förbrukning: 1,9 kWh/mil.

Räckvidd på el: 20 mil (WLTP).

Motor: Synkron elmotor.

Max effekt: 145 hästkrafter.

Max vridmoment: 271 Nm.

Kraftöverföring: Automatisk steglös, framhjulsdriven.

Batteri: Litiumjon, 35,5 kWh.

80 procent (6,6 kW): 4 timmar 30 minuter.

80 procent (50 kW): 40 minuter.

100 procent: Ingen uppgift från Mazda med den snabbaste DC-effekten.

Skatt: 360 kronor.

Tjänstevikt: 1 750 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,39/2,03/1,55 meter.

Bagageutrymme: 341–1 246 liter.

0–100 km/tim: 9,7 sekunder.

Toppfart: 140 km/tim.

Motor/växellåda +++ (3/5)

Med en acceleration till 100 kilometer i timmen på 9,7 sekunder är MX-30 ingen raket. Växelspaken är av konventionell modell. Ett plus är att rattpaddlarna går att använda för att ”motorbromsa”, det finns fyra olika lägen för energiåtervinning.

Ekonomi +++ (3/5)

Efter miljöbonus kostar Mazdas elbil 287 900 kronor – ett bra pris för en elbil, dock är räckvidden kraftigt begränsad.

Miljö +++++ (5/5)

Fördelen med ett litet batteri är att man tagit en mindre andel jordartsmetaller i anspråk, vilket är bra om man sällan kör särskilt långt ändå. Laddar man förnybar el går det att köra fossilfritt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots att MX-30 inte har samma klipp och acceleration som många andra elbilar belönar den ändå föraren med bra chassidynamik. Det är en solid och smidig bil.

Säkerhet +++++ (5/5)

Fick högsta betyg av Euro NCAP. Saknar dock de allra senaste passiva säkerhetssystemen som bland annat hindrar föraren från att korsa en väg om det kommer mötande trafik.

Helhet ++++ (4/5)

MX-30 är lite av en dubbelnatur då den har räckvidd som en liten citybil men är paketerad i en rymligare suvkaross. MX-30 är en bil för dem som vill sticka ut i mängden och som prioriterar köregenskaper men varken har bråttom eller behöver resa långt.

BMW i3

Pris: 364 500 kronor (efter miljöbonus). 170 hk. 250 Nm.

42,2 kWh batteri och 39 mils räckvidd (WLTP). Toppfart 160 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 7,3 sekunder.

Liknande kaross men snabbare och roligare med längre räckvidd och högre pris.

Honda E Advance

Pris: 339 950 kronor (efter miljöbonus). 154 hk. 315 Nm.

Batteri 35,5 kWh och räckvidd 22 mil (WLTP). Toppfart 145 kilometer i timmen. 0–100 kilometer i timmen på 8,3 sekunder.

Häftig liten bil med likvärdig räckvidd, här får man dock betala lite mer för att sticka ut.

BMW i3.
BMW i3.
Foto: BMW
Honda E Advance.
Honda E Advance.
Foto: Honda

Sport

Fjällström efter pallplatsen: Lång väntan

Ludvig Fjällström. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Sport
Sport

Inte en pallplats i världscupen sedan 2016 – men i puckelpistpremiären i Ruka, Finland, knep Ludvig Fjällström en plats bland de tre bästa.

27-åringen från Åre slutade trea efter japanen Ikuma Horishima och Marco Tade från Schweiz.

"Det har varit en lång väntan sen 2016. Jag har alltid känt att jag har varit inom räckhåll även om det är klart att jag tvivlat när det gått så lång tid. Men det är bara att försöka bli bättre varje dag och till slut fick jag belöning för det", säger Fjällström i ett pressmeddelande.

Nästa helg, den 11-13 december, fortsätter världscupen i Idre.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

CasinoGuide.se

Nya förslag för den svenska spelmarknaden

CasinoGuide.se

De senaste veckorna har det diskuterats flitigt angående restriktioner för spel online. Den 23 april hölls en presskonferens för den gällande frågan. Många länder har infört bland annat insättningstak och andra restriktioner på grund av rådande omständigheter med målet att främja ansvarsfullt spelande. Inget är ännu bestämt, men nedan går vi igenom några av förslagen som ska verka för ytterligare skydd för konsumenterna.

Nytt maxtak för insättningar

Enligt de lagar och restriktioner som just nu gäller i Sverige kan man alltid sätta sina egna spelgränser och därmed styra över hur mycket man kan sätta in per dag, vecka och månad hos varje casino. Vill man göra ändringar och höja sin spelgräns så gäller en veckas väntetid. Den nya regeln skulle innebära att alla spelare får en maxgräns om 5000 kr per vecka per casino, men självklart bör det även vara möjligt för spelare att sätta egna lägre gränser.

Maxtak för välkomstbonusar

En annan av åtgärderna som föreslås är ett begränsat tak på vilken summa man kan få i välkomstbonus när man börjar spela på nya casinon. Även i nuläget gäller att casinon endast får erbjuda en bonus på den första insättningen, alltså kan man som spelare enbart få bonus en gång per casino. Det finns i nuläget inga maxtak för hur denna bonus ska se ut, det som dock gäller är att alla bonusar måste vara tillgängliga för alla spelare. Det nya förslaget innebär ett maxtak på 100 kr i bonus på den första insättningen.

Obligatorisk tidsgräns

Ännu en del av det nya förslaget är en tidsgräns per dag. Även denna ska vara obligatorisk för alla spelare. Hur lång denna tidsgräns ska vara och fler detaljer om hur detta skulle implementeras har inte framkommit i nuläget.

Så påverkas casinospel online av de nya reglerna

De nya reglerna har målet att beskydda dig som spelare. Regler och lagar är redan tillsatta i och med den nya spellagen med den svenska spellicensen som infördes i januari 2019. De nya restriktionerna har alltså som mål att skydda svenska spelare ytterligare. De eventuella regler som sätts av regeringen gällande ansvarsfullt spelande omfattar alla spelare som spelar på svenska casinon. Det återstår att se om, samt exakt hur, de nya reglerna kommer att se ut.

Ekonomi

Riskviljan på topp – då rusar bitcoin

En bitcoin kostar runt 160 000 kronor. Arkivbild.
Foto: Kin Cheung/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Världens mest kända kryptovaluta har haft ett mycket starkt år och rusat närmare 140 procent. En förklaring finns hos riksbankschef Stefan Ingves och hans kollegor – en annan hos en marknad som är mer och mer sugen på risk.

2017 var året då bitcoin blev allmänt känt. 2020 är året då kryptovalutan blivit legitim. Det menar James Butterfill, investeringsstrateg på Coinshares, en brittisk fond som förvaltar över 15 miljarder kronor i olika kryptovalutor.

– Stora investerare har vaknat till och förstått bitcoin, och det får dem att flytta sina pengar dit, säger Butterfill, intervjuad av TT i sitt hem i Storbritannien.

För att backa upp sitt påstående refererar han till aktörer som Deutsche Bank, JP Morgan, Citibank och Blackrock, som alla uttalat sig positivt om den digitala valutan under året.

Johan Javeus, chefstrateg på SEB, delar bilden av att bitcoin under åren omvänt fler och fler kritiker.

– När det var nytt var det mest privatpersoner och dataentusiaster som höll på med bitcoin. Men för varje år som valutan går bra är det fler och fler som börjar se det som en tillgång som man bör överväga att ha en liten del av sitt kapital i, säger han.

Sedelpressarna jobbar hårt

Den 30 november kostade en bitcoin nästan 169 000 kronor, det högsta priset hittills. Sedan dess har priset minskat något, till runt 160 000 kronor på lördagen, men det motsvarar ändå en ökning med 139 procent sedan årsskiftet.

Den viktigaste förklaringen finns, enligt både James Butterfill och Johan Javeus, hos världens centralbanker. Under pandemin har stimulanspaketen avlöst varandra och sedelpressarna har jobbat hårt.

– Det är mycket pengar i omlopp och räntorna pressas till noll eller till och med minus. Alla tillgångar går egentligen väldigt bra, vilket gör att investerare som letar efter bra avkastning är beredda att ta mer och mer risk, säger Johan Javeus och utvecklar:

– Nu är riskviljan på topp. Det gör att tillgångar som är mer riskfyllda, som bitcoin, går väldigt bra.

En trygg hamn?

En del förespråkare hävdar att bitcoin i en portfölj fyller en liknande roll som guld – en trygg hamn när det blåser storm på världsekonomins hav. Exempelvis sade Blackrocks investeringschef Rick Rieder i en intervju med amerikanska CNBC att bitcoin till stor del kan ersätta guld.

Men det är en fråga där åsikterna går isär. Så fungerar det inte i praktiken, enligt Johan Javeus.

– Bitcoin beter sig ungefär som andra tillgångar. I våras föll börsen kraftigt – och då föll även bitcoin.

Volatilitet kan vänta

På frågan om vad som kommer att hända med kryptovalutan under nästa år svarar James Butterfield att ännu större spelare kan vara på väg in på marknaden.

– Under 2021 tror jag att vi kommer att få se större institutionella investerare gå in i bitcoin, vilket vi har sett mindre exempel på redan nu. Det kommer att komma bakslag under 2021, men legitimeringen kommer att fortsätta, säger han.

Johan Javeus tror å sin sida på fortsatt volatilitet.

– Bitcoin har historiskt haft både boomar och rejäla krascher, efter senaste hajpen 2017 kraschade det rejält i början av 2018. Det mönstret lär fortsätta. Men på sikt tror jag att det kan bli mer stabilt, när vi får en mogen marknad med balans mellan flöden av säljare och köpare. Fast det är nog några år kvar dit, säger han.

Henning Eklund/TT

FAKTA

Fakta: Det här är bitcoin

Bitcoin är världens största kryptovaluta. Den distribueras och används via internet och hanteras genom digitala plånböcker.

En fördel med valutan är att det är snabbt, enkelt och billigt att skicka pengar vart som helst i världen. En nackdel är att plånboken kan bli hackad, och filerna kan försvinna om det inte finns en säkerhetskopia.

En viktig skillnad mot vanliga valutor är att det inte är någon centralbank eller organisation som ligger bakom bitcoin, utan ansvaret är utspritt över en stor mängd datorer över hela världen genom så kallad blockkedjeteknik.

Att valutan kan användas anonymt har gjort att den förekommer i brottslig verksamhet som penningtvätt, skatteflykt och terrorfinansiering.

Värdet på bitcoin varierar kraftigt. Den senaste rejäla kraschen skedde för snart tre år sedan. I december 2017 kostade en bitcoin 129 000 kronor; två månader senare var prislappen 69 000 kronor.

Källa: Svenska bitcoinföreningen

Sport

Tårarna efter avancemanget: "Betyder allt"

Oliver Ekroth kunde inte hålla tårarna tillbaka efter det allsvenska avancemanget.
Foto: Adam Ihse/TT
Sport
Sport Äntligen klara för allsvenskan.
Då kom tårarna för Degerfors lagkapten Oliver Ekroth, som fick fira avancemanget med familjen på plats.
– Det betyder allt för mig, säger 28-åringen.

Degerforsspelarna har hela säsongen fått höra att laget ligger bra till för en plats i allsvenskan.

Men trots att laget redan med tre omgångar kvar hade ena foten i högsta serien krävdes en nervdallrande avslutning mot Ljungskile.

Efter slutsignalen och 3–0-segern var det omöjligt att hålla tårarna tillbaka.

– Jag kramade om min syster, säger Oliver Ekroth till TT om den känslosamma bilden.

– Familjen har alltid stöttat mig och har varit på nästan varenda match nu på slutet. Att äntligen få det klart och dela det med dem. Det betyder allt.

"Var darrigt"

Det krävdes dock storspel av Ismael Diawara i Degerforsmålet för att inte Ljungskile skulle göra avslutningen ännu mer nervös för Oliver Ekroth och hans lagkamrater.

– Vi hade en jättebra uppvärmning och kändes på gång. Men det var darrigt, det var helt avgörande att vi redde ut det och fick ett ledningsmål, säger 1–0-skytten Johan Bertillson..

– Ismael räddar oss i första halvlek.

Och till slut blev Degerfors klart för sin 30:e säsong i allsvenskan, efter ett halvår av fotbollsfeber i den lilla värmländska bruksorten. Laget har under säsongen fått hejarop från exempelvis Ralf Edström och Sven-Göran Eriksson, som båda är gamla Degerforsprofiler.

"En dröm"

– Det har känts som att det finns folk i hela Sverige som håller på Degerfors och vill att vi ska spela i allsvenskan, för det är en anrik förening, säger Oliver Ekroth.

– Det här är en dröm. Det är en dröm jag alltid haft att spela i allsvenskan. Och att få gå upp med den här truppen och den här byn, det är helt otroligt.

Nästa säsong kommer nu exempelvis Malmö FF och ärkerivalen Örebro SK på besök till Stora Valla. Det blir något att bita i, konstaterar Degerforskaptenen.

– Vi har mött vissa av dem i svenska cupen tidigare. Men det en dröm som går i uppfyllelse att nästa år få möta de bästa lagen över 30 omgångar, säger han.

– Det kommer att bli intressant. Vi ska gå upp och försöka. Det är matcher man ska vara ödmjuk inför, men vi ska inte vara rädda för något lag.

Jens Bornemann/TT

Efter två tunga förluster kunde Degerfors äntligen fira den allsvenska platsen.
Efter två tunga förluster kunde Degerfors äntligen fira den allsvenska platsen.
Foto: Adam Ihse/TT

Sport

Frölunda vände och vann i seriefinalen

Frölundas Theodor Niederbach jublar över sitt första SHL.-mål (1-2) under lördagens match mellan Frölunda och Rögle i Scandinavium.
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Sport
Sport Frölunda var nere för räkning.
Men de reste sig på nio, vände mot Rögle och vann seriefinalen med 3–2.
– Det var väldigt viktigt för oss att vinna, säger segerskytten Theodor Lennström.

Frölunda kom till spel med tre raka förluster i bagaget, och därtill en målskillnad på 3–18 i baken. Rögle hade två raka bortaförluster. Ändå var det två topplag som drabbade samman i Scandinavium.

– Vi står inför en jäkla stor utmaning. Det som kommer att avgöra är en eller två situationer över 60 minuter, sade Frölundas tränare Roger Rönnberg till C More inför första nedsläpp.

0,6 sekunder till godo

Den första situationen kom i slutet av första perioden. Frölunda drog på sig två utvisningar kort efter varandra. Hemmalaget kunde reda ut spel i tre mot fem, men trots att en spelare kom in på isen gick det till slut inte att hålla emot. Med 0,6 sekunder (!) tillgodo slog Rögles Simon Ryfors in pucken bakom Niklas Rubin just före periodpausen.

I andra perioden kunde Rögle utöka sin ledning. Niklas Hansson skickade in en puck mot mål ur dålig vinkel. Men Rubin i Frölundamålet var skymd av Rögles Dennis Everberg och hade inte en chans.

Frölunda reste sig

Men innan paus kunde Frölunda resa sig och med 13 sekunder kvar sköt Theodor Niederbach in reduceringen efter vackert förspel av Christoffer Ehn och Patrik Carlsson Det var junioren Niederbachs första SHL-mål.

– Det var skönt att få göra det första målet. Det har varit i bakhuvudet att man vill spräcka nollan, sade Niederbach i periodpausen till C More.

Knappt fem minuter in i tredje perioden var det dags igen för Frölunda, i spel fyra mot fyra. Efter förarbete av Theodor Lennström och Karl Henriksson pricksköt Mattias Norlinder i krysset från nära håll.

Den andra situationen kom efter drygt 14 minuter i sista perioden. Rögles Adam Edström åkte ut två minuter för tripping. Frölunda behövde bara 28 sekunder innan Theodor Lennström satte en pärla i krysset till 3-2 bakom Christoffer Rifalk.

Jonas Dagson/TT

Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL