Felicia Ohly, Matilde Böcher och regissören Liv Helm har skapat föreställningen Prekariatet tillsammans. Foto: Gunilla Wedding
Felicia Ohly, Matilde Böcher och Liv Helm som gör Prekariatet på Malmö stadsteater.
Prekariatet spelas på Intiman i Malmö. Foto: Emmalisa Pauly.

De placerar Malmös prekariat på Intiman

Tragikomisk musikteater. Så beskriver regissören Liv Helm, kompositören och ljudkonstnären Matilde Böcher och dramaturgen Felicia Ohly sin nyskrivna pjäs Prekariatet som får premiär på Intiman på lördag 8 februari.
– Jag hoppas att publiken upptäcker våra karaktärers gemensamma berättelse under pjäsen, säger Liv Helm.

Prekariatet:
Premiär på Intiman i Malmö lördag 8 februari.
Text och regi: Liv Helm
Text: Felicia Ohly
Komposition och körinstudering: Matilde Böcher
Scenografi och kostym: Mie Riis
Ljusdesign: Egil Hansen
Videodesign: Michala Clemmensen
Koreografi: Emma-Cecilia Ajanki
Mask: Elisabeth Karlsson
Medverkande: Sven Boräng (Göran), Katarina Lundgren Hugg (Eva), Malin Karlsson (Linnea), Susanne Karlsson (Alexandra), Magdi Saleh (Morteza)

I Prekariatet möter publiken fem karaktärer som alla tillhör det så kallade prekariatet, en grupp i samhället som befinner sig utanför den etablerade arbetsmarknaden och har osäkra arbetsförhållanden.
De fem är journalisten Alexandra som aldrig haft ett fast jobb, Morteza som kom till Malmö från Afghanistan för två år sedan och har ett arbete men inte ett fast arbete, Göran som blir av med sitt konsultjobb och bestämmer sig för att starta eget, Linnea som har en högskoleutbildning men inte får jobb inom det hon är utbildad för utan jobbar på sms-anställningar med kort varsel och så Eva som jobbat inom hemtjänsten men nu jobbar för en app som matchar städtjänster privat mot folk som kan städa.
– Vi har intervjuat 15 personer totalt här i Malmö som tillhör prekariatet och sedan har de blivit till de här fem på scen. Var och en av dem har både fiktiva och dokumentära inslag i sin berättelse men det är inte ren dokumentärteater, berättar Malmö stadsteaters dramaturg Felicia Ohly som tillsammans med Liv Helm arbetat fram manuset till Prekariatet.

Liv Helm och Matilde Bötcher är bägge är från Danmark och har skapat flera föreställningar tillsammans i hemlandet, till exempel Overload, requiem for de stressade sjaele som sattes upp på Odense teater.
– Jag har egentligen inte varit så intresserad av teater men så hade jag turen att träffa Liv som tänker mycket musikaliskt i sitt regiarbete. Vi upptäckte snabbt att när vardagsspråket filtrerades genom musik så uppstod bra energi, det var något som skärptes där, säger Matilde Böcher om deras samarbete.
– Flera av våra föreställningar har handlat om dagens arbetsmarknaden och de mentala och psykiska konsekvenser av den, berättar Liv Helm. I Prekariatet handlar det om en grupp som befinner sig i osäkra anställningar på olika sätt och därför kämpar med otrygghet i sitt liv. Vi ville gärna se hur det ser i Malmö, vilka som är del av Prekariatet här.

Idén om Prekariatet presenterade Liv Helm och Matilde Böcher för Malmö stadsteater på en workshop för två år sedan.
– Då hade jag en liten visa och Liv hade något hon hade skrivit och det var verkligen en bra start för det fungerade så bra och vi kände direkt att den här vägen ska vi gå, säger Matilde Böcher.
När arbetet med Prekriatet gick vidare kom Felicia Ohly in i arbetet. Tillsammans gjorde hon och Liv Helm de förberedande intervjuerna och började sedan arbeta med manus. Felicia Ohly berättar att de mest slående med de intervjupersoner de kom i kontakt med var att de var betydligt äldre än hon föreställt sig.
– Jag hade nog fördomar och trodde att de flesta skulle vara mellan 25 och 35 men många var mellan 40 och 60, säger hon. Det var också väldigt många olika yrkesgrupper, många högskoleutbildade till exempel. Sedan sökte vi oss också till lite andra grupper. Vi ville till exempel hitta pensionärer som måste jobba extra och berättelser om nyanlända som jobbar i Malmö. Så till slut blev det ganska stor bredd.

När Liv Helm och Felicia Ohly kommit en bit i sitt manusarbetet blev det dags för Matilde Böcher att föra in sång och musik – a capellasång och nyskriven folkmusik beskrivs det som i programbladet.
– Jag klippte både från intervjuerna och från det som Liv och Felicia hade skrivit och så började jag komponera och skriva, säger Matilde Böcher och beskriver sången som både enstämmig och flerstämmig och mycket allsång.
– Våra fem karaktärerna är väldigt olika men jag har ändå fokuserat på det de har tillsammans och skapat linjer genom en berättelse om den här klassen eller gemenskapen som det är. Allsång är något som förenat människor i alla tider och en stor tradition i Sverige och det är intressant med visor och folkvisor som ofta har en berättelse i sig, i stil med vår berättelse. Jag pratade med en vissångare som sa något fint – att visor många gånger är den lille mannens acceptans av sin situation men samtidigt en livsglädje. Ungefär att man accepterar hur livet är men det går samtidigt vidare. Det tyckte jag var väldigt fint ihop med den tragikomiska ram som vi har runt hela vår föreställning.

Matilde Böcher beskriver också att målet med det gemensamma arbetet med pjäsen var att skådespelarna ska kunna hoppa från sång till tal utan att publiken känner det.
– Allt ska flätas ihop och det kan också vara en som börjar sjunga och en annan som övertar sången. Det är prekariatet som sjunger och talar som en gemensam organism, säger hon.
– Man skulle kunna likna det vid de föreställningar som Brecht gjorde med kompositörer som Kurt Veil och Paul Dessau, flikar Liv Helm in. Dehade både starka berättelser och samtidigt musik, sång och visor. Det är ett sätt att berätta som många människor tycker om, som också är underhållning och som blir tillgängligt för så många.

Hur skulle ni beskriva handlingen?
– Var och en av våra fem karaktärer har sin individuella berättelse och de lever ganska olika liv och känner att de själva har ansvar för att styra upp sitt liv och klara sig och det här en stark kamp för alla, säger Liv Helm. Det som pjäsen gör är samtidigt att de sjunger tillsammans och går samman på olika sätt och då blir det tydligt att de har en gemensamma berättelse också. Det är den jag hoppas blir något som publiken kan upptäcka i föreställningen. och man kan väl säga att dramaturgin i pjäsen ligger i att man går från den individuella berättelsen till en gemensam kamp.
– I början är det mycket solosång men det blir mer och mer sammanflätat, lägger Matilde Böcher till.

När jag träffar Liv Helm, Matilde Böcher och Felicia Ohly är det drygt en vecka kvar till premiären och efter vår intervju står första mötet med publik på schemat.
– Det blir spännande att se om de skrattar på rätt ställen, säger Felicia Ohly.
– Ja, det här är första gången vi försöker skriva roligt, eller snarare tragikomiskt, så det blir spännande, instämmer Matilde Böcher.
– Men Liv säger att vi skulle kunna ha premiär redan i morgon, lägger hon till med ett skratt.
– Ja men det tycker jag. Visst finns det fortfarande en del jobb kvar att göra men det här är en jättebra berättelse om samhället och väldigt nära här i Malmö så det känns redan nu att det finns något viktigt här, slår Liv Helm fast.

Prekariatet:
Premiär på Intiman i Malmö lördag 8 februari.
Text och regi: Liv Helm
Text: Felicia Ohly
Komposition och körinstudering: Matilde Böcher
Scenografi och kostym: Mie Riis
Ljusdesign: Egil Hansen
Videodesign: Michala Clemmensen
Koreografi: Emma-Cecilia Ajanki
Mask: Elisabeth Karlsson
Medverkande: Sven Boräng (Göran), Katarina Lundgren Hugg (Eva), Malin Karlsson (Linnea), Susanne Karlsson (Alexandra), Magdi Saleh (Morteza)