Nästa år tar en ny operatör över Öresundstågstrafiken vilket innebär att Fredrik Adolfsson, tågvärd, byter arbetsgivare och uniform. Men det är samma tåg, pendlare och resenärer, menar han. Foto: News Øresund/Jenny Andersson
Fredrik Adolfsson har varit tågvärd i 14 år.

Kändis på Öresundstågen

SKÅNE. Han blev tågvärd av en slump och firar nu 14 år inom yrket. Fredrik Adolfsson är något av en kändis på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn och pratar om ”sina” pendlare. Han har också medverkat i Eurovision Song Contest.

Det finns nog få pendlare på Öresundstågen mellan Malmö och Köpenhamn som har missat tågvärd Fredrik Adolfsson. Han möter resenärerna med ett leende och ropar glatt ut att vi närmar oss ”Wonderful Copenhagen” när tåget rullar in på huvudbangården i den danska huvudstaden. Han lägger dagligen upp listor på pendlarnas eget Facebookforum BroenLive där han skriver hur många tågsätt varje avgång över bron har under rusningstid, allt för att pendlarna bättre ska kunna planera sin resa och öka chansen att få en sittplats. Han startade när id- och gränskontrollerna infördes för snart fyra år sedan.

– Det började som en service och blev en terapi. Jag slutade att skriva listan ett tag när insatstågen och trafiken kom i gång bättre igen och tänkte att nu kan jag slappna av, men det blev precis tvärtom. Jag blev jättestressad själv av att inte vet hur det var på morgonen. Så jag började igen och lägger ut den måndag till fredag, även om jag inte jobbar.
Fredrik Adolfsson går med raska steg mellan tågvagnarna och växlar mellan svenska, engelska och danska när han pratar med resenärerna.
– Jag kan föra en dialog på danska. Jag har dansk släkt, men jag kan inte sväva iväg i samtal på danska. Det jag kan är ganska tågfokuserat, säger han.
Men det är inte alltid resenärerna vill prata. Tidigare på morgonen stötte Fredrik Adolfsson på en resenär utan biljett som knuffade honom, han väntar nu på samtal från sin chef om händelsen som troligen kommer att resultera i en anmälan till Arbetsmiljöverket. Fredrik Adolfsson har otaliga berättelser från tågen. Bland dem finns mannen som insjuknade i hjärtproblem, flickan som rymt hemifrån och pappan med en liten dotter som sent på kvällen missade sista ersättningsbussen för att de hade stått vid fel bussläge på Malmö C. Fredrik Adolfsson är märkbart berörd när han berättar att historien slutade väl när trafikledningen gick utanför boxen och ordnade en taxi till pappan och flickan. Bland historierna finns också antikhandlaren från Österlen som handlade på loppmarknad i Köpenhamn och fraktade ett matsalsbord med tillhörande stolar på tåget, alla möbler med var sin biljett fastklistrad.

För Fredrik Adolfsson är det en trygghet att känna pendlarna, att de stöttar varandra och hjälper till om något händer. Han beskriver tiden när det både genomfördes ID-kontroll vid Köpenhamns flygplats i Kastrup och gränskontroll i Hyllie som hemsk. I dag är id-kontrollen helt borttagen och tågtrafiken har i det närmast återgått till det normala, undantaget ett förlängt stopp på Hyllie station med gränskontroll ombord på tåget.
– Jag uppskattar kontrollen på Hyllie jättemycket, jag skulle vilja ha det dygnet runt i princip. Det är inte bara för min trygghets skull utan också för kollegor och resenärerna. Tåget står still i ungefär tio minuter vilket är drygt, men det skapar en trygghet. De och tullen hittar mycket droger och annat, säger han.
Jobbet fick han av en slump. Han blev arbetslös och ville börja jobba snabbt igen när han såg att det behövdes fler kontrollanter till tågen. Han sökte, men fick veta att han var för social för att vara kontrollant. Senare fick han erbjudande om att bli tågvärd i stället.

– Jag var arbetslös i tre veckor och det var de värsta tre veckorna i mitt liv. När jag fick frågan om att bli tågvärd så tänkte jag jobb som jobb. Jag hade tänkt stanna i fyra-fem år, säger Fredrik Adolfsson.
Nu har han haft sitt jobb i 14 år och tågvärdens roll har förändrats under de åren. Nästa år kommer Fredrik Adolfsson att byta arbetsgivare när en ny operatör kör Öresundstågen som en följd av den senaste upphandlingen av Öresundstågstrafiken.
– För min del blir det bara att byta uniform, det blir min sjätte i ordningen. Men det är samma tåg, samma pendlare och resenärer. I det nya avtalet ligger en beställning på fler tågvärdar, jag kan känna en trygghet i det. Jag kommer i princip aldrig att jobba ensam utan alltid ha en kollega med mig. Har vi två vagnar kommer det att vara två personal ombord, är det tre vagnar är det tre personal ombord. Det kommer att bli en ganska stor rekryteringsprocess, man behöver nästan 100 tågvärdar extra. Det blir kul med många nya kollegor, säger han.
Hur var det då med Eurovision Song Contest? Fredrik Adolfsson arbetade med den Trygghetsgrupp som hjälper till att organisera trafikflöden vid större arrangemang när han på skoj tog några danssteg framför en kamera när några danska tjejer frågade. Han visste inte att filmen skickades in som ett tävlingsbidrag och blev därför förvånad när samtalet kom om han ville dansa i en mellanakt när Eurovision Song Contest arrangerades i Köpenhamn 2014.

– Det var jätteroligt, en fantastisk upplevelse. Man tror inte att det är så mycket bakom kulisserna, men det är ett enormt maskineri, säger han.

Dagens fråga

Kommer du att äta någon semla i dag?

Loading ... Loading ...