Emma Watson, Florence Pugh, Saoirse Ronan och Eliza Scanlen som Meg, Amy, Jo och Beth i Unga kvinnor. Foto: Wilson Webb/Sony Pictures via AP
Florence Pugh, Saoirse Ronan och Emma Watson Unga kvinnor. Foto: Wilson Webb/Sony Pictures via AP

Gerwig fångar hjärtat i Alcotts Unga kvinnor

Filmrecension

Film
Unga kvinnor
Regi: Greta Gerwig
Medverkande: Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Timothée Chalamet, Laura Dern, Meryl Streep med flera

Få böcker har fått mig att gråta så mycket som amerikanska Louisa May Alcotts klassiker Unga kvinnor. Denna delvis självbiografiska ungdomsroman från 1868 har allt en läshungrig tonåring på väg ut i världen törstar efter. Här finns trygg syskon- och familjekärlek, romantisk kärlek, vänskap, svår sorg – och så framtidsdrömmarna som spränger sig fram i det för kvinnor så trånga och instängda samhälle som Alcotts fyra hjältinnor – systrarna Meg, Jo, Amy och Beth March – lever i.
Att Elena och Lila, huvudpersonerna i Elena Ferrantes succékvartett, som unga är helt besatta av Alcotts roman är både logiskt och vackert och säkert en tungt bidragande orsak till att boken fått en ny vår, först som BBC-serie från 2017 (finns på SVT Play) och nu som film i regi av skådespelaren, regissören och manusförfattaren Greta Gerwig, senast hyllad för sin film Lady Bird. Och om tv-serien är ett ljummet men romantiskt och välspelat kostymdrama så lyckas Greta Gerwig å andra sidan verkligen fånga bokens pulserande hjärta av drömmar, självständighet och en annan värld för kvinnor i en fullständigt oemotståndlig filmatisering.

Alcotts bok, i rött skinn med guldtext, är filmens utgångspunkt – så väl dess innehåll som tillkomst vävs ihop på ett tankeväckande sätt. Utan att tappa känslan i berättelsen tar sig också Gerwig smarta friheter med kronologin och lyfter in oss i historien långt efter början.
I filmens första scen kliver Jo, systern med författardrömmar, in på en tidningsredaktion och rakt in i en mansvärld när hon ska försöka sälja in sina noveller. Hon befinner sig då i New York på väg att förverkliga karriärs- och författardrömmarna. Så småningom tar oss filmen sedan tillbaka sju år i tiden till det ombonade hus i utkanten av den lilla stad där systrarna March växer upp och där de, deras mamma och hushållerskan Hannah kämpar med vardagslivet när pappan är borta i krig.
Gerwig fortsätter sedan elegant att flytta oss fram och tillbaka i historien på ett sätt som förstärker avgörande stunder i systrarnas liv.

Karaktären Jo March, som på många sätt är Alcotts alter ego, är den centrala i historien och spelas av Saorsie Ronan som gjorde stor succé i Lady Bird. Här fångar hon fint den frihetslängtande pojkflickan som slits mellan familjetryggheten, samhällets förväntan på giftermål och sin dröm om att kunna försörja sig själv.
Lika bra är Emma Watson som storasyster Meg som sätter kärleken i första rummet, Florence Pugh som mellansystern Amy med konstnärsdrömmar och den mest krassa synen på kvinnors möjligheter i den tid de lever i och Eliza Scanlen som den drömmande musikaliska lillasystern Beth. Allra mest fastnar jag kanske ändå för Laura Dern som mamma ”Marmee” March – en traditionell, stöttande mammaroll som Dern verkligen ger extra edge till. Meryl Streep är naturligtvis också lysande som systrarnas rika faster.

Greta Gerwigs Unga kvinnor har med andra ord allt – lysande skådespel, en klassiker som hanteras väl men också ges ett viktigt och angeläget lyft, glimten i ögat i förhållande till materialet och i grunden också en stor kärlek till en bok som betytt så mycket för så många flickor, kvinnor och säkert också män.
Möjligen är det en gnutta av den egna flickboksnostalgin som får mig att tippa över till det högsta betyget men det här är definitivt en måste-se-film. Och när ni sett den, glöm inte att fundera över vad ett lyckligt slut egentligen är? Och vad är det värt?

Film
Unga kvinnor
Regi: Greta Gerwig
Medverkande: Saoirse Ronan, Emma Watson, Florence Pugh, Eliza Scanlen, Timothée Chalamet, Laura Dern, Meryl Streep med flera

Läs mer: