Christian Ryltenius med Gullspiran på måndagens Guldbaggegala. Priset föreställer en get vid namn Gullspira som förekommer i den klassiska barnboken och filmen Barnen från Frostmofjället och har gjorts av Amalia Årfelt. Foto: Pontus Lundahl/TT

”Gullspiran är det finast pris man kan få i Sverige”

Fyra frågor Kulturredaktionen ställer fyra frågor till animatören och regissören Christian Ryltenius på Malmöbaserade Sluggerfilm som fick ta emot Gullspiran för ”enastående insatser inom svensk barnfilm” på måndagens Guldbaggegala.

Hur kändes det att ta emot Gullspiran på Guldbaggegalan?
– Det kändes helt fantastiskt roligt och jag var både tacksam och väldigt stolt! Det är alltid kul att animation uppmärksammas!

Hur viktigt är det som regissör/animatör att få den här typen av utmärkelser?
– I Sverige är det nog det finaste pris man kan få. Tittar man bakåt i tiden, på tidigare vinnare, så dyker det upp namn som Per Åhlin, Ulf Stark, George Riedel. Så man blir extra glad över att få vara med i det gänget!

Hur mår svensk animerad barnfilm tycker du?
– Jag tycker faktiskt att det är mycket som blivit bra. 2020 kommer bli ett fint år för svensk barnfilm med sammanlagt 6 stycken filmer som har premiär. Vår Pelle Svanslös var den första utav dom som gick upp på bio i fredags.
Vi har själva en bra kontinuitet med många filmer i produktion och utveckling. Sedan får vi såklart hoppas att det håller i sig. Men just nu är trenden för Animation och Barnfilm positiv!

Vad jobbar du med nu efter Pelle Svanslös?
– På Sluggerfilm jobbar vi för fullt med en ny film med Mamma Mu och Kråkan som är väldigt roligt att arbeta med. Det är efter ett originalmanus av Peter Arrhenius där vi får se en helt ny karaktär introduceras: En väldigt energisk Stork!
Det kommer att bli en både rolig och finstämd film där Kråkan kommer att få jobba hårt för sin vänskap med Mamma Mu.