Det första intrycket tågresenärer ska få av Kävlinge är en modern byggnad med återanvänt tegel och balkonger av flätad pil. Skånskt så det förslår, men ritat av arkitekter från Göteborg. Sunnerö Architects
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
En stor utmaning för KKB blir att hitta tillräckligt med gammalt tegel. Foto: Lena Breitner
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
De sociala delarna förläggs mot järnvägen där trafikbullret är en utmaning. De privata delarna med sovrum vetter mot den prunkande innergården.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Trots den långsmala tomten har arkitekterna lyckats få in både en prunkande trädgård och ett litet stadsradhus i tre våningar.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Här en modell av KKB:s nya flaggskepp där innergården och stadsradhuset syns. De saxade balkongerna ska ytterligare maximera tillgången till ljus.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Vann gjorde Sanna Berman Svärd och Anna Sunnerö från Sunnerö Architects, t h, i samarbete med landskapsarkitekten Lina Petersson från Urbio, t v. Foto: Lena Breitner

Pilebalkong och äldre tegel

Kävlinge En fasad i form av återbrukstegel och flätat räcke av pil. En prunkande innergård med stadsradhus. Det är vad vinnaren av KKB:s första arkitekttävling föreslår. Exporten 44 kommer att bli en välkänd profil för tågresenärer.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Är det rätt att företag i välfärdssektorn tar ut vinst?

Loading ... Loading ...