Eslövsrevyn 2020. Foto: Peter Eskilsson

”Här i Eslöv kan man verkligen trivas”

Recension Jan Olsson recenserar 2020 års Eslövsrevy.

Revygänget i Eslöv, under ledning av eldsjälen Bengt Dietrich, har under senare år skämt bort oss med lysande föreställningar. Den senaste upplagan, som hade premiär i lördags kväll, är sannerligen inget undantag. Snarare tvärtom. Med en sedan förra året praktiskt taget ograverad laguppställning har man alltså gjort det igen. Det vill säga att man har på nytt åstadkommit ett par timmars högklassig underhållning, som lockar till hjärtliga skratt och leenden men som även, mellan varven, kan mana till en stunds eftertanke och begrundan.
Ett stående inslag i Eslövsrevyn är sedan länge en väl vald gästartist. Förra året hade man bjudit in ”Babsan” Wilhelmsson, vilket visade sig vara ett lyckokast. Den här gången hade ”ståupparen” Thomas Järvheden fått den äran. Och det visade sig också vara en fullträff! Med sin egensinniga humor, imponerande musikalitet och sköna publikkontakt lade han omedelbart premiärpubliken för sina fötter. Hans skenbart spontana och högst personliga monologer drog ner skratt i långa banor, och när han berättade att hans mor minsann föddes i Eslöv var lyckan fullständig på parkett. ”Här i Eslöv kan man verkligen trivas”, konstaterade han. ”Såvida man gillar pizzerior, frisersalonger och thaimassage…”, lade han försynt till.
Eslövsrevyn är ingen lokalrevy. Så diverse kommunalpolitiker och andra potentater i stan kunde sitta trygga i sina bänkar. Men det innebär förstås inte att man har struntat i aktualiteter. Sålunda avhandlades såväl alla, eller åtminstone de flesta, sorters ”skam”, sjukvårdens och skolans brist på resurser, veteranpooler, Brexit o.s.v. Allt i ett rasande tempo och med massor av finess och glimtar i ögonvrårna.

Dessemellan serverades sketcher i långa banor av hög klass, en del ”inlånat” och annat närproducerat. Alldeles särskilt lyste Madeleine Dietrichs bidrag. Hennes tankeväckande sång ”Nu är det nog” var en av föreställningens verkliga toppnummer. Ett annat var Annika Dahléns ”Adu”. Samma Annika Dahlén som i fjol fanns med på scenen men som i år tydligen föredrog att finnas bakom. Länge kommer man också att minnas Järvhedens amerikanske frikyrkopastor, vars salvelsefulla predikan översattes(?) till svenska av en entusiastisk men föga språkkunnig Madeleine Dietrich. Hejdlöst roligt! För att nu inte tala om föreställningens oblyga ”gubbar”, som med ojämna mellanrum visade upp sig i den ena kreationen värre än den andra. Allra häftigast var nog Joakim Wallin som gladiator!

Och tanterna var förstås inte sämre… Över huvud taget är hela ensemblen synnerligen samspelt och att nämna den ena före den andra vore grymt orättvist.

Att redogöra för revyns drygt trettio numer skulle naturligtvis föra för långt och dessutom ta bort en del av överraskningsmomenten.
Men låt oss ändå konstatera att man har behållit idén med ett sjusjungande extranummer på sluttampen med hela ensemblen på scenen.
Och när vi ändå är igång och delar ut rosor, så måste vi passa på att överräcka ett helt fång till de fantastiska dansarna, fem tjejer som skulle göra succé på vilken internationell estrad, eller cirkus, som helst.
Färg, fart, elegans och akrobatik i skön förening! En rejäl bukett rosor ska förstås också regissören Sven Holm ha för sitt noggranna arbete och sin förmåga att se till att tempot är på topp föreställningen igenom.

Jag har räknat ut att jag vid det här laget har bevistat 21 revypremiärer på raken i Eslöv.
Nästan varje gång har jag konstaterat att ”den här var nog den bästa hittills”.
Och banne mig, så är det den här gången också.

Alltså: missa inte 2020 års Eslövsrevy om du gillar högklassig och samtidigt lättsmält och ibland tänkvärd underhållning och inte tycker att skratt och glädje är det värsta som finns här i världen!

Eslövsrevyn 2020

Medverkande: Thomas Järvheden, Anki Swartz, Joakim Wallin, Emil Ahlqvist, Johan Samuelsson, Åsa Gustafsson, Mia Persson, Madeleine Dietrich & Bengt Dietrich.

Dansare: Majken Hellebro, Amanda Malm, Hanna Jönsson, Tua Jonsson, Nicole Nilsson.

Kapellmästare & arrangemang: Stefan Evaldsson.

Kör: Linnea Ådvall.

Koreografi: Anette Losell, Boel Jönsson.

Regi: Sven Holm.

Premiär i Eslövs Medborgarhus 11 januari.

Dagens fråga

Har du märkt av att det finns fler poliser i Malmö denna veckan?

Loading ... Loading ...