Malmö

Mansdominerad bransch ska bli kvinnligare

PÅ Yrkesakademin i Limhamn håller 14 kvinnor på att utbilda sig till fastighetsvärdar Foto: Mikael Ankarvik
Artikel Malmö En fastighetsskötare är som regel man. Det vill HSB Skåne och arbetsförmedlingen ändra på, och samtidigt föra in lite mjukare värden och jämställdhet i yrket.Just nu utbildar sig 14 arbetslösa skånska kvinnor sig till fastighetsvärdar på Yrkesakademin i Limhamn.Det byggs många fastigheter i Skåne och de behöver förstås förvaltas. Med många pensionsavgångar de närmaste tio till femton åren ser man en kommande brist på fastighetsvärdar.

De närmaste fem åren ser man ett rekryteringsbehov av 5 000 fastighetsvärdar.

– Och det är stor konkurrens och många aktörer som slåss om arbetskraften, säger Ann Irebo, vd för HSB Skåne.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Opinion

Värdegrund måste fungera också i verkligheten

org-4642d261-31c7-4e0f-8aed-3a3368322679.jpg
Opinion
Opinion

Alltför ofta kommer det fram händelser där svarta blivit illa behandlade på grund av sin hudfärg. Nej, det handlar inte om USA, det handlar om Sverige och Skåne. Och det gäller hur myndigheter som Tullverket och Polisen agerar. Nu senast har polisen blivit anmäld för tjänstefel då de kontrollerade en svart man på Öresundståget. I media berättar han hur han var och varannan månad blir kontrollerad när han åker till och från sitt arbete i Köpenhamn. Det finns all anledning att befara att det beror på så kallad rasprofilering, vilket förstås polisen nekar till. Polisen har minsann en värdegrund som de följer, skriver deras kommunikatör i en så kallad debattartikel i Kvällsposten härförleden.

Samma attityd hade Tullverket i samband med en artikel i DN i augusti, där en chef sa att Tullverket har en värdegrund och att alla följer den. Det är i bästa fall aningslöst, i sämsta fall en omändring av språkets betydelse som i Orwells bok 1984. Hur företrädarna för dessa statliga myndigheter kan ge detta goddagyxskaft-svar är obegripligt. Att inte se ett problem inom en organisation är farligt. Om man inte ser det så finns det inte och på det viset kan enskilda myndighetspersoner fortsätta kränka svarta personer.

Det borde vara självklart att människor ska lyda tull och polis, men för att man ska kunna ha den tilliten kräver det att myndigheterna uppför sig enligt den värdegrund man har. Att ha vackra ord på papper tjänar inget till om de inte följs i verkligheten och det finns tyvärr alltför många exempel på det. I stället för att vifta bort berättigad kritik är det hög tid att myndigheterna tar sin värdegrund på allvar.

Skurup

Nu försvinner de misslyckade ridbanorna

En skottkärra och inhägnad sand.
Skurup
Skurup Nu tas ridbanorna på Örsjö boställe bort. Politikerna har gett klartecken att avveckla de misslyckade banorna.

Vid senaste fullmäktigemötet behandlades ärendet. Förslaget var att avveckla de två ridbanorna vid Örsjö boställe och inte en endaste politiker hade något att säga i ärendet. Beslutet togs med acklamation och var över på någon minut.

Hösten 2009 godkände kommunstyrelsen en satsning på 1,9 miljoner kronor till två nya ridbanor på Örsjö boställe. Våren 2010 började anläggningen av banorna vars resultat inte blev som förväntat. Skurupbygdens hästsportförening meddelade att banorna var för mjuka, så mjuka att de riskerade att skada hästarna. De var definitivt inte lämpade för tävlingar löd domen. 2014 gjordes den ena av de två banorna om men resultatet blev inte bra då heller. Under årens lopp har flera olika hästsportföreningar, Trunnerups ryttarförening och Skurupsbygdens hästsportförening till exempel, visat intresse för banorna men snabbt gett upp idén då de inte hållit kvalitén.

Eslöv

Kritikstorm mot skolmaten

Elever och föräldrar har reagerat på att skolmaten i Eslöv blivit sämre. Nu vidtar kostenheten åtgärder.
Foto: Jonas Ekströmer/TT
Eslöv
ESLÖV Dåligt tillagad mat och alldeles för stort fokus på vegetariska rätter har lett till att allt fler elever hoppar över skollunchen helt och hållet. Det menar kritiska föräldrar som nu kräver åtgärder - och blir hörsammade.

Skånskan har tagit del av flera mejl och diskussionsinlägg från föräldrar som reagerat på att deras barn inte längre äter ordentligt i skolan. Det handlar inte bara om det sedvanliga gnället på skolmaten, utan om att något förändrats till det sämre, menar de.

En förälder skriver att hennes dotter på Ekenässkolan ofta sms:ar från skolan att hon ”inte kan äta trots att hon har försökt” och att lunchen ofta är direkt ”oätlig”.

– Detta resulterar i en trött och irriterad dotter som inte orkar med skolan. Alternativet vissa dagar är McDonalds eller något snabbt på Willys, skriver föräldern.

Även skolledningen har märkt av att allt fler elever väljer att inte äta över huvud taget. Därför införs nu obligatorisk närvaro i matsalen.

– Tycker man inte om maten finns det knäcke och mjukt bröd, skriver rektorn i ett brev till skolans föräldrar.

Men tvångsnärvaro och knäckebröd är inte svaret, menar föräldrarna. Det är skolmaten som måste bli bättre, menar de.

– Det finns faktiskt en anledning till att de inte äter, skriver föräldern.

Även på Norrevångsskolan diskuteras skolmaten flitigt, och inte minst att det enbart serveras vegetariska rätter ett par dagar i veckan.

– Jag tycker ni ska erbjuda riktig mat varje dag i veckan. Vegetariskt alternativ är bra, men att bara ha vegetarisk mat är inte bra. Mina barn har aldrig klagat på skolmaten, men denna termin är det ständigt återkommande. Uppenbarligen har något förändrats som behöver åtgärdas, skriver en förälder.

En annan förälder är ännu mer kritisk:

– Skandal att eleverna inte får näringstät och mättande mat som ger vad kroppen behöver i stället för att utsättas för ”experimentmat” med hittepåprodukter. Rena, gärna närproducerade råvaror, animaliskt protein och bra fetter är vad våra kroppar behöver, skriver föräldern.

– Hoppas det blir ändring. Så hungrig som min son varit efter skolan denna terminen har han aldrig varit tidigare. Mindre vegetariskt, tack, skriver ytterligare en förälder.

Susanne Svensson, rektor för Norrevångsskolan 7-9, svarar att hon fått in ”en hel del klagomål” både från föräldrar och elever och att man även märkt att många elever som inte äter lunch i stället väljer att gå och handla någonstans.

Därför har hon bjudit in kommunens måltidsenhet, som fått träffa elevrådet på skolan.

– Detta blev en bra diskussion och måltid har tagit till sig elevernas åsikter och lovat en del åtgärder för att det ska bli bättre, skriver Susanne Svensson.

Marina Rahm är ny måltidschef på Eslövs kommun sedan 1 september. Hon bekräftar att många varit kritiska mot skolmaten.

– Vi har fått till oss synpunkter och klagomål från föräldrar och från skolan. Vi har lyssnat och tagit till oss och kommer att göra förändringar, säger Marina Rahm.

Hon tror att mycket av kritiken beror på att helt nya gröna rätter införts på matsedeln, och att flera av dessa inte tagits så väl emot av eleverna. Blomkålsgratäng var en sådan rätt som många inte tyckte om, uppger hon.

På matsedeln för september kan man även hitta ”vegetarisk chorizo”, ”chicky style stripes”, ”grönsaksbiff” och ”nudelwok med quorn”.

En annan bakomliggande orsak till reaktionerna har med corona att göra, tror Marina Rahm. Vissa dagar serveras det numera bara en rätt, tidigare fanns alltid ett alternativ. Skälet till detta är att större matutbud leder till längre vistelsetid i matsalen och större risk för smittspridning.

Men där är man nu på väg att backa.

– Jag har precis träffat alla rektorer och vi är överens om att jobba för att återgå till det normala utbudet som vi hade tidigare. Men vi behöver lite tid på oss, säger Marina Rahm.

Kastar man ett öga på matsedeln för skolmaten under september kan man notera att det finns en vegetarisk rätt varje dag, men att kött eller fisk endast serveras tre dagar i veckan. Något som alltså många elever och vårdnadshavare reagerat på.

– Det är ett politiskt mål att vi ska jobba mer med hållbarhet. Tittar man på de rekommendationer som finns så rekommenderas vi att äta mer grönt och växtbaserat.

Att en rätt är vegetarisk betyder inte att den inte är näringsriktig, understryker Marina Rahm.

– Vi följer Livsmedelsverkets riktlinjer och våra rätter uppfyller kraven på näringsinnehåll. Men sedan vill vi att barnen ska få maten i magen också, det är ju först där den gör nytta. Därför har vi sagt att vi återgår mer till rätter som eleverna är vana vid.

Från och med vecka 40 ska matsedeln justeras, med fler rätter som man vet att eleverna tycker om och valmöjlighet när en ny rätt presenteras.

När det gäller kritik om att maten är dåligt tillagad säger Marina Rahm att hon litar på kökspersonalen.

– Jag har fullt förtroende för våra skickliga kockar, att de kan laga god och aptitlig mat.

I Eslövs kommuns nya måltidspolicy, antagen i somras och med underrubriken ”i Eslövs kommun serveras Skånes bästa måltider”, står inget om hur ofta det ska serveras vegetariska alternativ, eller hur ofta det enbart ska vara vegetariska rätter på menyn.

Det enda som finns i policyn är en rad om att ”öka andelen vegetabilier i våra måltider” och att alternativ som ”kan serveras vid behov är fläskfri och vegetarisk mat”.

Kultur och nöje

Utställning som ger mersmak

Utan titel, 1974.
Foto: Britte Montigny
Kultur och nöje
Konst/recension Britte Montigny har sett utställningen Hassan Sharif - I am The Single Work Artist på Malmö konsthall.

Malmö är på sitt sätt en världsmetropol – i varje fall när det gäller den kulturella mångfalden. Något som en Konsthall givetvis ska återspegla. Men när man sökt sig över gränserna har det oftast handlat om det kulturella närområdet, det vill säga den västliga kultursfären.

Med den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz utställning The Invisible Enemy Should Not Exist (Room G) där ett gammalt assyriskt palats rekonstruerades med hjälp av bland annat tidningspapper och glittrigt godisemballage, bytte konsthallschefen Mats Stjernstedt hösten 2019 fokus och flyttade blicken österut, närmare bestämt till Mellersta Östern.

Utställningen erinrade inte bara om ett kulturmonument som ett terrornätverk pulveriserat utan fungerade också som en bro mellan öst och väst där inte minst ”avfallet” från det västliga konsumtionssamhället illustrerade klyftan mellan då och nu, där och här.

Wellpapp objekt, odaterat.
Foto: Britte Montigny

Outforskat kulturområdet

Med den nya utställningen, Hassan Sharif - I am The Single Work Artist, tar Mats Stjernstedt steget in i ännu ett på våra breddgrader i stort sett outforskad kulturområde: den arabiska halvön med De Förenade Arabemiraten. Där växte Hassan Sharif (1951-2016) upp på 1950- och 60-talen och blev på nära håll vittne till de stora omvälvningar som de då nyupptäckta oljefyndigheterna förde med sig. Främst kanske kommersialiseringen och närmandet mot väster som ledde till en förträngning av den urgamla folkliga kulturen.

Redan tidigt visade Hassan Sharif att han var en utomordentlig tecknare med god (och ungdomlig) blick för ifrågasättande, satir och karikatyr. Mot bakgrund av den islamska kulturens bildförbud som ledde till att arkitekturornamentik och kalligrafisk skönskrift blev islams svar på den kristna kulturens bildorienterade konst, illustrerar alla de satirteckningar som Hassan Sharif skapade för tidskriften Akhbar Dubai en häpnadsväckande förtrogenhet med västerländskt bildspråk.

En förtrogenhet som fördjupades när han 1979 kom till London på ett konstnärsstipendium. Det han framför allt kom att engagera sig i var den konceptuella konsten. Marcel Duchamps ”ready mades” fungerade som ögonöppnare och han tog till sig Joseph Kosuth, John Cage och på det hela taget hela fluxus-rörelsen som visade att allt – till och med bitar av gammal trasig wellpapp – hyser en konstnärlig potential som det gäller att finna och utnyttja.

Matta nr 6, 2014.
Foto: Malmö konsthall

Pionjär och språkrör

Sina erfarenheter av den västerländska modernism i allmänhet och konceptkonsten i synnerhet tog Hassan Sharif med sig till Dubai dit han återvände efter avslutad utbildning i mitten av 1980-talet. Väl hemma blev han en pionjär och ett aktivt språkrör för etableringen av en inhemsk konstscen. Han översatte manifest och böcker om 1900-talets ismer till arabiska. Foton visar hur han utförde performances i Hatta-öknen utanför Dubai.

Utställningen illustrerar även hur han i installationer återanvände gamla material som jute, sopborstar och gamla vävnader, material som var god väg att ersättas av plastprodukter. Också dem använder han sig av. Förbrukade plastleksaker kombineras till en hel vägg. Gamla flipflopskor samlas i en jättehög liksom litermått av plast. Tidningshögar blir till prydliga paket. Satiriska monument över konsumtionssamhället som växer sig allt större ju längre in på 2000-talet vi kommer.

Installationsfoto (förgrunden hög med flipflops
Foto: Malmö konsthall

Modern arabisk konstscen

Konceptkonsten har vid det här laget så många decennier på nacken att Hassan Sharif - bortsett från att han nu och då använder sig av traditionella material – inte har så mycket nytt att erbjuda. I själva verket känns en hel del ganska uttjatat. Vad som (förmodligen) inte kan överskattas är däremot hans betydelse för etableringen av en modern arabisk konstscen.

För att få en riktig uppfattning om Hassan Sharifs betydelse i det avseendet hade jag gärna sett att Konsthallen hade presenterat dels ett mindre smakprov på traditionell arabisk konst från 1950-, 60- och 70-talen, dels en uppföljning av vad Hassan Sharif faktiskt betytt för dagens unga konstnär i Förenade Arabemiraten. Men det kanske kommer?

FAKTA

Konstrecension

Konst

Hassan Sharif – I Am The Single Work Artist

Malmö konsthall, till och med 10 januari

Britte Montigny

Illustrationer

1.

2.

3.

4.

Sjöbo

Grundarbete som lett till framgång

Robert Nilsson sitter på en bandschaktare.
Foto: Caroline Stenbäck
Sjöbo
Sjöbo Robert Nilsson har varit i branschen i 32 år. Först arbetade han i sin pappas firma men sedan 2003 driver han eget under namnet Väg och schaktmaskiner Sjöbo AB som de senaste åren både ökat antalet anställda och omsättningen rejält.
På torsdag kan han vara en av de tre kandidater som kan kamma hem utmärkelsen Årets företagare 2019.
Robert Nilsson som driver Väg och schaktmaskiner Sjöbo AB är nominerad till Årets företagare i Sjöbo kommun 2019.
Foto: Caroline Stenbäck

– Jag blev rätt så överraskad när de hörde av sig. Men det känns väldigt roligt att bli uppmärksammad, säger Robert Nilsson.

Vi möts på Malmö Burlövs golfklubb där han är inhyrd för att utföra schaktarbete. En bit av den fina banan ser ut som den fördärvats efter att han har gått fram med bandschaktaren. Det är jordmassor överallt.

– Här var utslagsplatser innan men de var inte rätt byggda så nu ska de byggas om. I botten är det lera, sen klär jag på en sandaktig matjord för att skapa dränering och sedan ska det på en speciell dressjord som är till gräsmattan.

Robert Nilsson började jobba med golfbanan när den skulle anläggas 2005-2006 och har sedan återkommit i olika omgångar genom åren.

– Från början var här bara en åker. Du ser kullarna där borta, allt där är ett uppbyggt landskap för att få bort bullret från E22:an men också för att skapa snygga korridorer på banan.

Han liknar det jobbet som en konstnär som utför ett konstverk.

– Det är som någon som drejar krukor, det är som ett eget skapande.

Gynnsamma år

Utmaningen är dock att hålla en lagom nivå med jobb.

– Det har varit ganska så gynnsamt nu de senaste ett-två åren. Corona har inte heller påverkat oss, vi har haft att göra. I sommar hade jag till exempel bara en dag ledigt.

Robert Nilsson växte först upp i Vollsjö men familjen flyttade sedan till Sjöbo när han skulle börja tredje klass. På gymnasiet utbildade han sig till maskintekniker men har i huvudsak ägnat sig åt att köra de stora tunga arbetsmaskinerna.

– Jag är mer eller mindre infödd i detta. Min morfar började som maskinförare 1946 när de byggde dricksvattenledningen från Vombsjön till Malmö. Min pappa höll också på med detta och drev egen firma och det var också där jag började innan jag startade egen firma 2003.

Hela familjen åkte iväg

Han berättar att han var ett år gammal när han var med på det första vägbygget. Hans pappa skulle då vara med vid anläggandet av motorvägen från Köpenhamn till Fyn.

– På den tiden var ju nästan alla kvinnor hemmafruar och hade hand om barnen, så på sommaren packades hela familjen in husvagnen och så bodde vi i stora camp ute.

Själv var han senare med och gjorde schaktningsarbeten för tillfartsvägen till Öresundsbron på den svenska sidan.

Under sina sjutton år som egenföretagare har det bara blivit ett par jobb i Sjöbo, trots att företaget har uppdrag över halva Sverige.

– Men flera elever från Malenagymnasiet har jobbat hos mig och två är fortfarande kvar.

70 procent är uthyrning

I dagsläget jobbar hans anställda bland annat med ombyggnationen av hamnen i Trelleborg, en ny skola i Furulund och bygger kulvertar till de nya byggnaderna på sjukhusområdet i Malmö.

– Ungefär 70 procent av jobben som vi har är uthyrning av maskiner och förare till olika byggbolag, resten är egna entreprenadjobb.

För Robert Nilsson ligger en normal arbetsdag på runt 13 timmar. Förutom att han är ute kör i stort sett varje dag, reparerar han maskinerna, har kontakt med kunderna, sätter pris på jobben och fixar med scheman när någon ska vara ledig.

– Vi har kontor i Sjöbo men jag skulle säga att jag utför det mesta i hytten och med telefonen.

Ökat omsättningen

De senaste åren har företaget vuxit rejält, både när det gäller omsättningen och antalet anställda. Robert Nilsson är noga med att framhålla att det är mycket tack vare personalen i företaget och deras kompetens.

– Det spelar ingen roll om man har rätt maskin för ett jobb om man inte har rätt gubbe också.

Robert Nilsson är nominerad till Årets företagare 2019 tillsammans med Morgan Isaksson som driver Mbas och Sebastian Hartman som driver Raildiggers AB.

– Det är ju lite roligt, vi känner ju varandra allihopa och har hjälpt varandra.

FAKTA

Om företaget

Robert Nilsson startade Väg och schaktmaskiner Sjöbo AB 2003. Företaget utför schaktning, markarbeten samt vatten- och avloppsjobb inom bygg, väg och industri.

Antal anställda: Tio. I företaget jobbar även hans mamma och hans bror.

Omsättning: Cirka 14 miljoner kronor (2019).

FAKTA

Om Robert Nilsson

Ålder: 52 år.

Gör: Driver Väg

och schaktmaskiner Sjöbo AB.

Bor: I villa i Sjöbo.

Familj: Fru och två utflyttade barn, sonen är 30 och dottern 27.

Intressen: Familjen, joggar för att hålla kroppen i trim och kör Harley-Davidson. Tävlade i dragracing med motorcykel fram tills för några år sedan. Han blev rankad tia Europa i klassen Super streetbike 2017 och svensk mästare 2012.

Aktuell: Nominerad till Årets företagare i Sjöbo kommun 2019.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Sveacasino

Kommer Hero Gaming ta priset på EGR Awards 2020?

Sveacasino Redan förra året meddelade Hero Gaming att de hade blivit nominerade för priserna för Affiliate Programme Marketing Campaign och Operator of the Year från EGR Nordics Award 2020. Det här är viktiga priser inom branschen. De fungerar som en stämpel på att ett spelföretag jobbar på ett sätt som märks och gör skillnad.

Hero Gaming har kontor på ön Malta men också i Malmö. Faktum är att det här är ett företag som har fått betydelse för Malmös affärsutveckling på flera spännande sätt. Så sent som 2018 drog Vd:n Georg Westin igång ett unikt projekt för utveckling av digitala projekt i Malmö.

Unika spelsajter som är nydanande

Idag står Hero Gaming bakom flera framstående casinon. På jämförande sajter som SveaCasino.se hamnar Herocasinot CasinoHeroes ofta mycket högt upp i listorna. Det beror inte bara på att man ger svenska spelare säkra och trygga spel.

Hero Gaming är experter på att skapa speläventyr som är mer än klassisk casinounderhållning. CasinoHeroes hette i starten Saga Casino och det beskrev väl vad som hände den som blev medlem. Resan mellan casinoöarna är rena rama sagan i interaktivt format där den som spelar också tar en interaktiv roll.

Ett viktigt bidrag till Malmös spelkultur

Arbetet från Gråbrödersgatan 2 i Malmö har fått betydelse på flera sätt. Det handlar ju inte bara om att man skapar intressanta spelupplevelser för svenska casinospelare online. Sverige har länge haft en viktig roll inom utveckling av spel och Malmö har sin unika position på spelkartan.

Det här är något som Hero Gaming helt klart har varit med och bidragit till med arbetet från Malmökontoret. Och de fortsätter med detta. Nu när det snart blir dags för EGR Nordic Awards 2020 är chansen god att vi får höra mer om spelbolaget i nyheterna.

Även om spelgenren länge inte har fått ta plats i de fina kultursalongerna går det inte att bortse ifrån dess betydelse för människor. Det finns till och med spelteknik som man tror skulle kunna förändra våra hjärnor. Inte bara med VR-teknik. Spelbolagen som skapar casinospel är också med och förändrar hur vi ser på underhållningen och vad vi kräver av den.

EGR Nordics Awards 2020

Den 28:e januari är det avgjort. Det blir en tisdag då många av de anställda på Hero Games kan känna stor förväntan. EGR Nordic Awards är till för att lyfta fram de spelbolag i Norden som lyckas bäst.

Man ser på flera viktiga aspekter för att komma fram till vilka bolag som ska hyllas. Det kan vara att bolaget lyckas rent kommersiellt eller att de har tagit fram innovationer som är fullkomligt unika.

Exempel på sådant som kan få pris på EGR galan är:

• God kundtjänst

• Reklamkampanjer

• Banbrytande innovationer

• Lyckad spridning

År 2020 kan skånska Hero Gaming vinna Affiliate Programme Marketing Campaign kategorin som får anses vara pris för goda reklamkampanjer i affiliate samarbeten. De kan också knipa Operator of the Year.

Sistnämnda priset vore ju minst sagt en bragd. Att utses till årets operatör är ju ingen liten sak. Bara det att Hero Gaming har nominerats är stort. Konkurrensen är tuff och att den skånska spelföretaget syns i sammanhanget säger en hel del.

Vilken betydelse har utmärkelserna?

Man kan förstås undra vilken betydelse den här typen av priser har. De kommer ju inte direkt från spelarna på casinosajterna. Men att branschfolk utser de allra bästa inom spelindustrin är viktigt. Det fungerar som en sporre och ökar på viljan att göra ännu bättre.

I förlängningen får detta också betydelse för Sverige och Malmö. Personer som Georg Westin som investerar i svensk entreprenörskap påverkar givetvis företagsklimatet i Sverige. När Hero Gaming och andra spelföretag känner sig sporrade att göra mer bidrar det till fler spännande arbetstillfällen och projekt för svenska talanger.

Spelentusiaster som gör mer

Innovationen inom spelbranschen är stor och det smittar av sig. Georg Westins satsning i Malmö med Maxify Startup Studio vittnar om ett mod. Det är också intressant att se att han valde att lägga satsningen i Malmö i delade lokaler med Hero Gaming. Håll ett öga på framtida nyheter om detta initiativ!

Höör

Byte av skyltar kan kosta 200 000

Diskussionen går vidare om hur man bör behandla trafiken på riksväg 13 mellan Höör och Hörby. Lokalpolitikerna ser gärna att vägen snarast byggs om till en så kallad två plus ett-väg med mitträcke liknande vägen på bilden. Men Trafikverket vill inte ge något sådant löfte trots att en ombyggnad finns med i den regionala transportinfrastrukturplanen.
Foto: JOHAN NILSSON / TT
Höör
Höör/Hörby Trafikverket håller fast vid att det behövs en hastighetssänkning på riksväg 13 mellan Höör och Hörby även om vägsträckan på sikt görs om till en två plus ett-väg. Det meddelar Andreas Roth som är samhällsplanerare på Trafikverket.

Det var i förra veckan som Höörs kommunalråd Johan Svahnberg (M) och oppsitionspolitikern Stefan Lissmark (S) uttalade kritik mot Trafikverket. Detta eftersom myndigheten planerar att sänka hastigheten från 90 till 80 på riksväg 13 mellan Höör och Hörby.

”Försvåra inte för bilpendlare”

Svahnberg påtalade istället vikten av det byggs en gång- och cykelväg på sträckan och menade att Trafikverket borde prioritera vägunderhåll istället för att försvåra för bilpendlare med hastighetssänkningar.

Stefan Lissmark såg vissa fördelar med en sänkning men menade att det är en onödig kostnad att byta ut vägskyltar nu om vägen ändå byggs om inom några år.

Byte av skyltar kan kosta 200 000 kronor

Samhällsplaneraren Andreas Roth på Trafikverket ansvarar för utredningen om hastighetssänkningar på riksväg 13.

Det exakta kostnaden för att byta vägskyltar menar han är för tidigt att svara på.

– Dock vet jag vad det i runda slängar kommer kosta per mil och har med det underlaget räknat upp kostnaden för alla delsträckor som ska skyltas om. Slutkostnaden för omskyltningen för alla delsträckor bör landa runt 200 000 kr. Men detta är inget exakt pris, skriver Andreas Roth i ett mejl.

Hur ser du på politikernas kritik mot att sänka hastigheten på sträckan från 90 till 80 nu om man ändå höjer hastigheten när vägen på sikt kanske byggs om?

– Hastighetssänkningen är en åtgärd som vi kan göra nu och som vi gör för att minska antalet döda i trafiken. Åtgärden med att sänka hastighetsbegränsningen från 90 kilometer i timmen till 80 är en anpassning av vägens utformning. Om nu en del av väg 13 byggs om till mötesfri väg så kommer hastighetsbegränsningen att kunna sättas högre då vägutformningen har förändrats.

Höörs kommunalråd Johan Svahnberg (M) menar att det är bättre att Trafikverket ser över sitt bristfälliga vägunderhåll innan man sänker hastigheten. Hur ser du på den kritiken?

– Vägens underhåll har inget med hastighetssänkningarna att göra. Hastighetssänkningarna görs som sagt för att minska antalet mötesolyckor med dödlig utgång, skriver Andreas Roth i ett mejl.

Kommunpolitikerna är angelägna om att föreslagen två plus ett-väg snarast genomförs. Hur ser du på den möjligheten?

– Jag har samrått med mina kolleger som driver denna frågan i kommunen och vi har nedan svar att ge i frågan. Just nu gör Trafikverket tillsammans med bland annat Höörs kommun och Region Skåne en utredning om vad som behöver göras på vägsträckan, skriver Andreas Roth.

– Just nu identifierar vi vilka brister och anspråk som finns. Alla är nog överens om att det är positivt om framförallt lastbilstrafiken använder väg 13 mot Hörby och E22 istället för att köra på väg 23 genom Höörs tätort men exakt vilka åtgärder vi landar i för att förstärka denna utveckling kommer vi att besluta i sinom tid, fortsätter han.

– Vi är öppna för att väg 13 mycket väl kan bli en del av lösningen för tung genomgående trafik till och från E22 från Höör. Men som sagt, inget är beslutat ännu.

Malmö

Käglingeskolan ska bevaras men har ingen hyresgäst

Käglingeskolan står tom sedan flera år tillbaka.
Foto: Elisabeth Sandberg
Malmö
KÄGLINGE Den gamla skolan i Käglinge ska bevaras men det är fortfarande oklart vad den ska användas till.

Skolbyggnaden ägs av Malmö stad och har stått tom i flera år. Nu har fastighets- och gatukontoret fått en förfrågan om de vill ta över ansvaret. Kontoret föreslår att fastigheten ska ”stanna” hos Stadsfastigheter eftersom de har en organisation som har vana av att förvalta den här typen av byggnader.

När servicenämnden sammanträdde under tisdagen fanns den och flera andra fastigheter med på dagordningen. Det hänger samman med det arbete som Stadsfastigheter dragit igång i samarbete med fastighets- och gatukontoret. Det behövs rutiner för hur fastigheter som står tomma ska hanteras.

Det är nu flera år sedan som den gamla folkskolan i Käglinge användes som skola. Malmö stad äger även en fastighet som ligger bredvid. Fastighets- och gatukontoret menar att fastigheterna i framtiden skulle kunna användas till skola/förskola eller boende.

Förslaget är därför att Stadsfastigheter behåller byggnaden tills det är aktuellt att utveckla den.

Fast hyresgäst

Egnahemsföreningen i Käglinge har tidigare försökt hyra in sig i skolan och fått svaret att det skulle kosta 30 000 kronor i månaden.

– Det är ingen hyra som vi har möjlighet att betala. Vi ville bara hyra in oss för några timmar i taget men det var inte aktuellt. Kommunen ville ha en fast hyresgäst och det är nog svårt att få en till det priset här i Käglinge, menar Lars Kristiansen som är vice ordförande i Käglinge egnahemsförening.

– Flera lokaler står alltid eller ofta tomma här. Vi hade uppskattat en bättre dialog med Malmö stad. Det är synd att lokalerna inte används. Det borde gå att hitta ett system som fungerar.

I år har föreningen ställt in midsommarfirande, Käglingedagen och sina andra aktiviteter på grund av coronapandemin.

Förra året hyrde man in sig i Grodans hus som ligger vid Käglinge rekreationsområde.

Finns behov

– Den kan man hyra för några timmar och det fungerar bra. Elisedalsgården har tyvärr fått förfalla men där hoppas vi på projektet med LSS-boende så att den rustas upp.

– Jag vet att många föreningar har behov av lokaler. Vi hade nog kunnat öka vårt medlemsantal om vi haft en fast plats att samlas på. Årsmöten har vi haft på golfklubben, avslutar Lars Kristiansen.

Egnahemsföreningen har i dag 150 medlemmar.

Eslöv

Betygskurvorna pekar uppåt

Eslöv
ESLÖV Eleverna i Eslövs grundskolor nådde bättre måluppfyllelse läsåret 2019/20 jämfört med de senaste åren, visar nya siffror.

Det genomsnittliga meritvärdet för samtliga elever som gick ut årskurs nio 2020 var 227,5 att jämföra med 221,4 år 2019 och 220,9 år 2018.

Även i enskilda ämnen syns förbättringar. Inom matematik klarade 92,5 procent av eleverna målen i årskurs sex, att jämföra med runt 88 procent de båda åren dessförinnan. Liknande siffror syns i engelska.

Kommunen har sedan tidigare pekat ut matten som ett ämne där man vill jobba extra med att förbättra elevernas resultat.

Andelen behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram har ökat på samtliga fyra högstadieskolor i kommunen, även om det genomsnittliga meritvärdet sjunkit något på Ölyckeskolan och Ekenässkolan.

De förtroendevalda i barn- och familjenämnden gläds åt resultaten - och åt att elevernas betyg inte tycks ha tagit stryk av coronapandemin.

– Vi kan inte se i år att covid-19 påverkat resultaten. Vi har också ett bättre resultat än förväntat utifrån det socioekonomiska indexet, säger ordförande David Westlund (S).

Med socioekonomiskt index menas att elevernas sociala bakgrund - främst föräldrarnas utbildningsnivå och utländsk bakgrund - vägs in i hur höga betyg de förväntas nå.

Till exempel har Nya Östra skolan ett socioekonomiskt index som säger att 69,7 procent av eleverna väntas nå behörighet till gymnasiet, medan den verkliga siffran är mycket bättre: 87 procent.

För andra skolor är situationen den omvända. Västra skolan har ett index på 89 procent men når bara 82,6 procent och på Flyingeskolan är indexet 91 procent men det verkliga resultatet 80 procent.

NÄSTA ARTIKEL