Än så länge är Maria Frej bara på besök på sin nya arbetsplats Malmö Live. Foto: Claes Hall
Maria Frej tillträder som vd och konserthuschef 1 februari. Foto: Claes Hall
Maria Frej, ny VD på Malmö Live. Foto: Claes Hall

Mötesplatser för musik och publik är Maria Frejs passion

I februari tar danska Maria Frej över som vd och konserthuschef för Malmö Live. Och hon tar med sig ett brinnande och brett intresse för musik och för att skapa musikmötesplatser som är till för alla.
– Jag vill gärna göra lite skillnad i världen och här har jag möjlighet till det, säger hon entusiastiskt om vad som lockar mest med nya jobbet.

Maria Frej:
Ålder: 52 år
Bor: Köpenhamn
Bakgrund: Filosofie kandidatexamen i musikvetenskap från Köpenhamns universitet. Har bland annat arbetat som administrativ chef för Athelas Sinfonietta Copenhagen, musikproducent för Den Sorte Diamant på det Kongelige Bibliotek, med ensemble- och orkesterledning för Storströms kammarensemble och symfoniorkester och senast som chef och programsättare för klassisk musik, jazz och angränsande musikområden på Tivoli i Köpenhamn. Är också aktiv som fritidspolitiker i Socialistisk Folkeparti och sedan 2017 medlem i Borgerrepraesentationen i Köpenhamn. Familj: Gift med jazzsaxofonisten, dirigenten och kompositören Lars Möller. Har två barn, 13 och 16 år.
Aktuell: Efterträder Jesper Larsson som vd och konserthuschef för Malmö Live från och med 1 februari 2020.
Maria Frej om …
… att prata svenska: ”Min mamma är finsk och vi var i Finland varje sommar och vinter när jag var barn och där pratade jag finlandssvenska. Jag har också läst mycket på svenska för när jag var i Finland gick jag mycket till biblioteket och jag läste verkligen allt från deckare till Hemmets veckotidning. Det gör att jag både förstår och läser svenska bra men jag pratar och skriver inte lika bra.”
… hon har bra ljudminne: ”Ja, jag hör riktigt, riktigt bra och verkligen allt. Det är nästan som om jag kan frysa fast allt jag hör och så spola tillbaka och höra det igen. Musik är gestaltning och så fort den är där kan jag röra mig i den och höra det jag har hört igen.”
… att lära känna andra kulturer genom musik: ”Musik är ett bra sätt att lära känna varandra på. Jag spelar min musik för dig och du spelar din för mig och så har man något att prata om. Och det representerar ens kultur men på ett icke-politiskt sätt. Vill man lära känna en annan kultur är musik en bra väg. När jag är ute och reser går jag till exempel ofta på konserter, det säger så mycket om landet man är i och så är det inte infekterat av annat som religion eller ideologi.”
… de bästa konsertupplevelserna i år: ”Om jag ska säga några klassiska så spelade Budapest Festival Orchestra på Tivoli i augusti. De spelar så elastiskt, dynamiskt, precist och uttrycksfullt så det är verkligen fantastiskt varje gång. Sedan hade vi också en solokonsert med Arcadi Volodos som var helt ensam med ett piano och hade satt ihop ett otroligt program. Jag brukar gråta när konserter är bra och han fick mig att gråta. När det gäller jazz kan jag inte riktigt säga vilken som stuckit ut under året. Sedan om jag ska tänka längre tillbaka så är nog mitt livs konsertupplevelse när jag precis flyttat från landet till Köpenhamn och verkligen njöt av att vara i en stor stad där man kunde gå på konserter hur ofta som helst. Då var jag på Tivoli och hörde Keith Jarrett, jag tror det var 1986, och det var helt otrolig. Jag kan fortfarande minnas hur den konserten lät.”

Vi träffas i Malmö Lives foajé strax före jul. Än så länge är Maria Frej bara på besök på sin blivande arbetsplats berättar hon när vi slår oss ner i en av de många bekväma sofforna som finns strategiskt utplacerade mellan baren och biljettluckan.
– Hittills har jag mest haft lite möten med alla som arbetar här och det riktigt bubblar i kroppen efter att få komma igång, säger hon med ett stort leende. Men samtidigt är det lyxigt, jag har två månader ledigt mellan mitt gamla och nya jobb och verkligen tid att tänka, att göra andra saker och också att läsa på om Malmö och lära mig lite svenska. Och så att komma hit och nosa runt lite.

Arbetet som Maria Frej precis har lämnat är som chef och programsättare för klassisk musik, jazz och angränsande musikområden på Tivoli. Och att hon lämnade det för Malmö Live har mycket att göra med den där viljan att göra skillnad.
– Jag blev uppringd om jobbet på Malmö Live och tycker redan från början att det lät så spännande att få lov att göra ett brett utbud av konserter och att vara något för en hel stad och en hel region, säger hon. Jag gjorde något liknande när jag var ledare för Storströms kammarensemble och symfoniorkester. Skillnaden mot jobbet på Tivoli är att på Malmö Live är målet att göra skillnad för ett helt samhälle. Tivoli är ett kommersiellt aktiebolag och har inte som uppgift att nå ut till alla, där handlar det om att tjäna pengar. Men det har varit fantastiskt att jobba där och jag har fått göra otroligt roliga saker, ta dit så många fina artister och lärt mig massor. Samtidigt har jag saknat att det är ett mål att nå ut brett. Med Malmö Live vill jag att alla i Malmö och regionen ska känna att det är deras ställe.

Att musik är viktigt och kan göra skillnad är något som Maria Frej är uppvuxen med.
– Mina föräldrar är inte professionella musiker men musiken betydde mycket i vårt hem, berättar hon. Min pappa spelade jazz, kontrabas, på amatörnivå och min mor är mer klassiskt orienterad så hon sjunger och har släpat med mig på konserter. Och själv har jag spelat cello och piano och sjungit i kör.
När det blev dags för studier på högre nivå blev Maria Frejs val ändå musik som teori och inte praktik.
– Jag har studerat musikvetenskap och inte på något konservatorium och det beror på att jag inte har tålamod att öva alla timmar som krävs för att spela ett instrument på den nivå som till exempel Malmö symfoniorkesters. Vad jag är bra på är i stället att skapa mötesplatser för musik och publik.

Förutom Tivoli och på Storströms kammarensemble och symfoniorkester har Maria Frej också arbetat som administrativ chef för Athelas Sinfonietta Copenhagen och musikproducent på Det Kongelige Biblioteks omtalade tillbyggnad Den Sorte Diamant. Exakt hur hon tänker ta sig an arbetet som vd och konserthuschef på Malmö Live vill hon dock inte gå in på i detalj än.
– Det är ju inte så att jag kommer till ett ställe som inte fungerar. Malmö Live fungerar tvärt om fantastiskt fint och man har gjort en enorm utveckling på fem år med att bygga upp ett helt nytt ställe, konstaterar hon. Här finns också en otroligt bra orkester som spelar bättre än någonsin. Men nu tror jag att man har kommit till nästa fas, nästa steg. Exakt vad det är är det jag ska undersöka. Kanske behöver vi till exempel komma mer ut från huset. Man kan inte bara sitta här och vänta på publiken.

Att hon kommer att lägga mycket kraft på att nå ut till den unga publiken – barn och ungdomar – är i alla fall något som Maria Frej kan säga med bestämdhet redan nu.
– Det är där det börjar, där kan man plantera något och även om de väljer bort det sedan så har de alltid en möjlighet att komma tillbaka, säger hon bestämt. Ser man det filosofiskt så är det också så att vill man göra något gott för människorna måste man börja med barnen.
Redan på tidigare arbetsplatser har Maria Frej arbetat mycket med barnverksamhet och vet att det inte finns några enkla lösningar för att väcka den unga publiks intresse.
– Men barn i dag har å andra sidan en stor musikförbrukning. Kanske inte just livemusik men de har det runt sig nästan hela tiden, när de ser på film och spelar spel till exempel. Så egentligen handlar det mest om att ge dem en medveten relation till musiken, att få dem att gå från att höra musik till att verkligen lyssna.
– Här kan livemusiken ge något extra till alla, fortsätter hon entusiastiskt. Live är en unik här- och nu-situation. Vilken musikgenre det handlar om spelar inte så stor roll men klassisk musiken är något extra för den är längre, har en annan utveckling och man måste vara koncentrerad längre. Den är ingen sockerkick utan snarare som rågbröd – kalorier som varar länge.

Naturligtvis går Maria Frej mycket på konserter, flera gånger i veckan, och hon beskriver sig som genrebred.
– Förutom klassisk musik, som jag helst lyssnar på live så lyssnar jag väldigt mycket på jazz och på alla möjliga typer av rockmusik. Jag är till exempel på Roskildefestivalen varje år och sover i tält. Fyra dagar när man kan gå på tio konserter om dagen är ett bra sätt att hålla koll på utvecklingen.

Tar du med dina barn på konserter också?
– Hela tiden, stackars barn, säger hon med ett hjärtligt skratt. De har varit med sedan de var små men nu ber de faktiskt om att få följa med och när jag får en inbjudan för mig och en till slåss de om vem som ska få följa med. Så de är garvade konsertbesökare. Det är den bästa gåvan man kan ge till sina barn.

Och så är din man jazzmusiker?
– Ja han spelar i storband, komponerar och dirigerar så hela familjen är indränkt i musik kan man säga.

Förutom, jobb, konserter och familjeliv får Maria Frej också tiden att räcka till för politik. Hon sitter sedan 2017 i Borgerrepraesentationen (kommunfullmäktige, reds. anm.) i Köpenhamn för Socialistisk Folkeparti.
– Jag sitter i kulturnämnden och det är väldigt viktigt för mig och handlar inte bara om musik utan om hela kulturfrågan. Det finns inte så många aktiva politiker som vet mycket om kultur vilket gör att den kulturpolitiska agendan alltid är lågprioriterad. Det var för att förändra det som jag gick in i politiken. Kultur har varit min enda dagordning och profil och många har röstat på mig även om de inte är vänsterorienterade för att de äntligen hittat någon som pratar kulturpolitik.

Hur hinner du allt?
– Egentligen vet jag inte men jag tror att det handlar om att jag är effektiv och strukturerad med min tid och har mycket energi. Och så tittar jag inte mycket på tv. Sedan tror jag det är viktigt att jag också kan släppa allt när jag är hemma.

Just nu är det i alla fall tid för lite lugn och ro för Maria Frej. Med möjlighet att fundera över Malmö Live och arbetet som börjar där 1 februari. Och så har hon lovat familjen att ägna mycket tid åt dem under jul- och nyårshelgerna.
– Och sedan ska jag på långt meditationsretreat. Det blir tio dagar av total tystnad och meditation elva timmar varje dag. Ett verkligt maraton men bättre sätt att ladda upp finns inte.

Maria Frej:
Ålder: 52 år
Bor: Köpenhamn
Bakgrund: Filosofie kandidatexamen i musikvetenskap från Köpenhamns universitet. Har bland annat arbetat som administrativ chef för Athelas Sinfonietta Copenhagen, musikproducent för Den Sorte Diamant på det Kongelige Bibliotek, med ensemble- och orkesterledning för Storströms kammarensemble och symfoniorkester och senast som chef och programsättare för klassisk musik, jazz och angränsande musikområden på Tivoli i Köpenhamn. Är också aktiv som fritidspolitiker i Socialistisk Folkeparti och sedan 2017 medlem i Borgerrepraesentationen i Köpenhamn. Familj: Gift med jazzsaxofonisten, dirigenten och kompositören Lars Möller. Har två barn, 13 och 16 år.
Aktuell: Efterträder Jesper Larsson som vd och konserthuschef för Malmö Live från och med 1 februari 2020.
Maria Frej om …
… att prata svenska: ”Min mamma är finsk och vi var i Finland varje sommar och vinter när jag var barn och där pratade jag finlandssvenska. Jag har också läst mycket på svenska för när jag var i Finland gick jag mycket till biblioteket och jag läste verkligen allt från deckare till Hemmets veckotidning. Det gör att jag både förstår och läser svenska bra men jag pratar och skriver inte lika bra.”
… hon har bra ljudminne: ”Ja, jag hör riktigt, riktigt bra och verkligen allt. Det är nästan som om jag kan frysa fast allt jag hör och så spola tillbaka och höra det igen. Musik är gestaltning och så fort den är där kan jag röra mig i den och höra det jag har hört igen.”
… att lära känna andra kulturer genom musik: ”Musik är ett bra sätt att lära känna varandra på. Jag spelar min musik för dig och du spelar din för mig och så har man något att prata om. Och det representerar ens kultur men på ett icke-politiskt sätt. Vill man lära känna en annan kultur är musik en bra väg. När jag är ute och reser går jag till exempel ofta på konserter, det säger så mycket om landet man är i och så är det inte infekterat av annat som religion eller ideologi.”
… de bästa konsertupplevelserna i år: ”Om jag ska säga några klassiska så spelade Budapest Festival Orchestra på Tivoli i augusti. De spelar så elastiskt, dynamiskt, precist och uttrycksfullt så det är verkligen fantastiskt varje gång. Sedan hade vi också en solokonsert med Arcadi Volodos som var helt ensam med ett piano och hade satt ihop ett otroligt program. Jag brukar gråta när konserter är bra och han fick mig att gråta. När det gäller jazz kan jag inte riktigt säga vilken som stuckit ut under året. Sedan om jag ska tänka längre tillbaka så är nog mitt livs konsertupplevelse när jag precis flyttat från landet till Köpenhamn och verkligen njöt av att vara i en stor stad där man kunde gå på konserter hur ofta som helst. Då var jag på Tivoli och hörde Keith Jarrett, jag tror det var 1986, och det var helt otrolig. Jag kan fortfarande minnas hur den konserten lät.”