Michael Rakowitz och utställningen The Invisible Enemy Should Not Exist på Malmö Konsthall. Foto: Malmö Konsthall
Ester Blenda Nordström som wallraffande piga i Skarhults sommarutställning. Foto: Riksarkivet
Elisabeth Jerichau-Bauman. En havfrue, 1847. Ur utställningen Dansk guldålder – världskonst mellan två katastrofer på Statens Museum for Kunst. Foto: Britte Montigny

Årets bästa konst

topplista Tidningens konstkritiker Britte Montigny sammanfattar 2019 års bästa konstutställningar på Öresundsregionens muséer.

1. The invisible enemy should not exist, Malmö Konsthall
En magnifik iscensättning av den amerikansk-irakiske konstnären Michael Rakowitz utsökta och hjärtskärande rekonstruktioner av de bildfriser i det assyriska härskarpalatset i Nimrud som obarmhärtigt destruerades av IS 2015. Skapade av omslagspapper till dadlar och annat godis framstår de som spöken ur det förflutna men också som en påminnelse om att historien – om än bara i rekonstruerad form – aldrig får tillåtas att bli utplånad.

2. Ester Blenda!, Skarhults slott
Lagom till 100-årsfirandet av att svenska kvinnor fick rösträtt öppnades i Skarhults lada en utställning om Ester Blenda Nordström, SvD-journalisten som redan vid tiden för första världskriget skapade rubriker med sina wallraffer-reportage. I skickligt uppbygga tablåer iscensatte Skarhults Alexandra von Schwerin, filmaren Anna Hylander och författaren Fatima Bremmer hållplatser i hennes äventyrliga liv som ändade i nattsvart tragedi. Fascinerande och oförglömligt berörande.

3. Åbn min lysning. Pippilotti Rist på Louisiana
Dansk guldålder, SMK
På den danska sidan Sundet får Louisiana och Statens Museum for Kunst dela på tredje platsen. Louisiana för den ingående presentationen av verk skapade av schweiziska Pippilotti Rists, en av videokonstens främsta företrädare. SMK för att man (i samarbete med Nationalmuseum) förmedlade en ny och omsorgsfullt kartlagd bild av 1800-talets danska guldålderskonst. Dammig och förlegad? Alls inte. Snarare fräsch och odödlig.