Jojokorten har avskaffats. Foto: TT

Betalkort är bättre

Svar på Initierat 17/12:

Martina Jarminder är missnöjd med vårt sätt att hantera måndagens totalstopp i vårt biljettsystem. Jag kan bara be om ursäkt för det faktum att det inte gick att betala mellan 06:30 och 09:30 den morgonen.

Felet berodde inte direkt på övergången från Jojo-kortet, utan på en rutinmässig uppgradering av våra system. En uppgradering som inte gick som det var tänkt.

Låt mig direkt säga att jag håller med Martina Jarminder om att det inte är våra kundens ansvar om vårt biljettsystem ligger nere. Därför gick vi omgående ut med information på tåg och bussar om att det inte gick att betala – vilket givetvis vår personal tog hänsyn till när de kontrollerar biljetter. Skulle någon – mot förmodan – fått en kontrollavgift ber jag dem att höra av sig till Skånetrafiken.

De långa köerna vid våra kundcenter och till vår kundtjänst beror nästan uteslutande på bytet från Jojo till det nya biljettsystemet. Lite förenklat vill de flesta i kön antingen lösa in sin reskassa till de nya värdekoderna. Eller köpa Skånetrafikens nya reskort.

Vi har verkligen försökt nå ut med informationen att du kan vänta i 10 år med att lösa in din reskassa på ditt gamla Jojo-kort och att du inte behöver något plastkort. Om du inte äger en smartphone kan du istället resa med ditt vanliga betalkort.
Vi på Skånetrafiken är aningen överraskade över att så många inte vill betala med betalkort. I stort sett alla vuxna skåningar äger ett betalkort och det är en beprövad och säker lösning. Du kan använda ditt betalkort för att lösa biljett på samma sätt som du har använt din reskassa. Du behöver inte fylla på, hålla reda på saldo eller vänta i kö till bussen för att någon annan ska fylla på – därför menar vi att betalkortet faktiskt är en smidigare lösning än den gamla reskassan.

Vi respekterar självklart våra kunders val och säljer gärna plastkort till dem som vill ha – men resultatet är – precis som Martina Jarminder säger – mycket långa köer.

Låt mig också nämna att drygt hälften av våra kunder idag använder och betalar med appen. Andelen i appen ökar för varje månad och vi tror att användningen av appen kommer att öka ännu mer när nu Jojo tagits bort.

Jag hoppas Martina Jarminder accepterar mina svar. Vi ser nämligen väldigt gärna att hennes mamma fortsätter att resa med oss.

Dagens fråga

Har du en smarttelefon?

Loading ... Loading ...