Sportbilen Honda NSX fyller 30 år. Första generationen NSX i två utföranden: ett exemplar från 1991 och ett från 2004. Den nyare har bilen har inte längre popup-strålkastare och hjuldiametern har ökat med en tum för både fram- och bakhjul. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Premiärvisningen av NSX ägde rum vid bilsalongen i Chicago 1989. Honda motstod frestelsen att ge NSX monsterstark motor och fyrhjulsdrift. Prioriteten låg på låg vikt och säkra köregenskaper. Foto: Honda
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Ingen serietillverkad bil hade dittills gjorts lika genomgående av aluminium som Honda NSX. Fördel: lägre vikt. Nackdel: dyrare att tillverka och reparera.Foto: Honda
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
År 2015 lanserade Honda andra generationen NSX. Den har V6-motor och två sittplatser, men för övrigt är det mesta förändrat: turbo, hybriddrivning, fyrhjulsdrift, tillverkning i USA. Foto: Honda
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Vid provkörningen av hybriddrivna NSX (den röda bilen) på en racerbana i Portugal sommaren 2016 hade Honda ställt ut en original-NSX som jämförelse. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Välbyggt men kanske inte med en så exklusiv känsla som vissa köpare hade tänkt sig. Honda satte funktionen främst i 1989 års NSX, inte minst med en för mittmotorbilar svårslagen runtomsikt. Foto: Honda
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Många designförslag blev till och förkastades. Här en idé om mer Ferrariliknande avslutning på kupéutrymmet med upprättstående bakruta. Foto: Honda
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
– Honda NSX var byggd som en efterrätt på en Michelinkrog, en njutning för alla sinnen att upptäcka först när man tog den första tuggan, säger motorjournalisten Gunnar Dackevall. Foto: Peter Gunnars
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Brasilianaren Ayrton Senna, som av många betraktas som den bäste formel 1-föraren någonsin, körde under sex säsonger för stallet McLaren-Honda. Foto: Stephan Holland/AP/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Ayrton Senna i sin McLaren-Honda under formel 1-loppet på Suzukabanan i Japan 1990. Foto: Neokazu Oinuma/AP/TT

Sportbilen som ville vara snäll

Honda hade gjort snabba motorcyklar och tävlingsbilar, men aldrig någon extrem sportbil för landsvägsbruk. När NSX visades 1989 fick den översvallande beröm och kom att forcera utvecklingen hos både Ferrari och Porsche – men säljsuccén uteblev.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Det finns tyvärr inga omröstningar för tillfället.