Ung

Magiskt, klurigt och läskigt i december

Artikel Ung kultur Juliga böcker är temat i veckans Ung kultur-spalt.

Bästisen Jack har flyttat, mamma och pappa bara jobbar. Det ser inte ut att bli något bra jul för Julia, när det lackar mot advent. Eller kan stjärnan leda henne rätt? Stjärnan hon gjort på fritids alltså, i guldpapper och med paljetter. Stjärnan som hänger så fint i fönstret men plötsligt försvinner in i snögloben som Julia fått av Helmi. Det finns något magiskt med december som Katarina Genar och Lotta Geffenblad kapslar in i sin julberättelse i 24 kapitel med just titeln Magisk december (Bonnier Carlsen).

En mysig bok att läsa högt, ett kapitel var dag fram till julafton.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Viss återhämtning på börsen

Uppåt på börsen. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
Ekonomi
Ekonomi

Stockholmsbörsen återhämtar sig något i öppningshandeln efter måndagens börsfall. Efter tio minuters handel har OMXS-index ökat 1,0 procent.

Uppgången är bred och 28 av 30 bolag på listan över de mest omsatta aktierna stiger.

Bilsäkerhetskoncernen Autoliv lyfter mest, upp 2,0 procent, följt av Stenbecksfärens maktbolag Kinnevik, plus 1,9 procent och tobaksbolaget Swedish Match, upp 1,6 procent.

Nordea, som var en av de största förlorarna under gårdagen, stiger svagt, upp 0,2 procent.

Klädjätten H&M går mot strömmen och sjunker svagt, ned 0,1 procent. Hygienkoncernen Essitys aktie backar också 0,1 procent.

Ekonomi

Stereotypa könsroller i svensk reklam

Rapporten Rättvisaren pekar på skillnader mellan hur män och kvinnor framställs i reklam. Arkivbild.
Foto: LEIF R JANSSON / TT
Ekonomi
Ekonomi Smala, vita och unga. Det är framför allt sådana personer som är med i svensk reklam. Och även om kvinnor syns mer än män är stereotyperna tydliga, enligt en ny undersökning.
– Jag trodde att vi kommit längre, säger Ricki Rebecka Petrini, kommunikationschef på Mediekompaniet.

Tidigare versioner av undersökningen Rättvisaren har fokuserat på nyhetsmedier – men nu riktas strålkastarljusen mot reklamen. Undersökningen visar bland annat att åldersgruppen 50+ är mycket underrepresenterad i annonser. Människor som är 50 år och äldre utgör 38 procent av svenska folket, men bara 10 procent av personerna i reklamen.

– Den äldre målgruppen är en otroligt stor del av vilka som spenderar pengar på exempelvis bilar eller livsmedel, men de finns inte i reklamen. Idealåldern verkar vara 25 till 49, säger Ricki Rebecka Petrini.

Glada kvinnor

Idealet är inte bara ungt – utan också smalt. Överviktiga lyser med sin frånvaro i reklamen, liksom funktionsnedsatta. Personer med synlig utländsk härkomst kan förekomma, men då i vissa roller.

– I reklam kan de jobba inom vården eller med service. Men det är vita som är chefer eller ingår i kärnfamiljen – om man ska tro reklamen, säger Petrini.

Totalt sett är kvinnor överrepresenterade i annonserna, 58 procent mot männens 42. Men det finns stora skillnader i hur män och kvinnor framställs. Till exempel avbildas kvinnor ofta som väldigt glada, medan män nästan aldrig gör det.

Ensamma män

I reklamen syns kvinnor ofta nära familjen, och gärna i köket där hon pysslar eller lagar mat. Mannen är däremot väldigt ovanligt förekommande i köket, och verkar till skillnad från kvinnan inte ha nära relationer med varken barn eller vänner.

– Vi pratar så mycket om jämställdhet i samhället, men reklamen visar på stereotypa könsroller. Jag trodde att vi kommit längre, säger Ricki Rebecka Petrini.

TT: Varför är det här viktigt?

– Företagen kan vinna på att inkludera fler i sin målgrupp. De kan inte fortsätta att prata om en värdegrund där det är lika för alla, och sedan fortsätta skicka ut den här bilden till omvärlden.

Henning Eklund/TT

FAKTA

Fakta: Så gjordes undersökningen

Undersökningen Rättvisaren 2020 gjordes av Kantar Sifo på uppdrag av Mediekompaniet.

Totalt har 608 annonser med 856 personer analyserats semiotiskt. Annonserna har publicerats i redaktionella medier, utomhus, och i direktreklam. TV-reklam är alltså inte inkluderad. Underlaget bygger på ett slumpmässigt urval under tidsperioden 1/3 2019 till 28/2 2020.

Källa: Mediekompaniet

Inrikes

Nya siffror: Fler dör i bränder

Dödsbränder sker främst i bostäder med äldre och ensamma. Arkivbild.
Foto: Gorm Kallestad// NTB scanpix / TT
Inrikes
Inrikes

Hittills ha 83 personer omkommit i bränder – bara i år. Det är det högsta antalet på många år under motsvarande period, enligt Brandskyddsföreningen som nu presenterar preliminära siffror.

Dödsbränder sker främst i bostäder med äldre och ensamma, och riskfaktorer är rökning och nedsatt fysisk eller mental förmåga, samt alkoholintag – något som kan göra det svårare att agera i tid vid en brand.

Under 2019 omkom 81 personer i bränder och året dessförinnan 72 personer. Sett över tid har Sverige dock haft en långsam minskning av antalet dödsbränder, en trend som nu ser ut att vända.

"Vi vet i dagsläget inte vad ökningen beror på men det finns starka skäl att misstänka att den pågående pandemin spelar en roll i detta. Ökningen har inträffat under pandemins utbrott och Corona kan påverka såväl riskfaktorer som skyddsfaktorer", säger Mattias Delin, brandingenjör, Brandskyddsföreningen i ett pressutskick.

Ekonomi

TUI drar ner på vinterresorna

Researrangören TUI räknar med att erbjuda ännu färre resor under vintersäsongen än tidigare kommunicerat. Arkivbild.
Foto: Kirsty Wigglesworth/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi

Den ökade smittspridningen av coronaviruset på flera håll i världen pressar de redan hårt pressade resebolagen än mer. Tyska researrangören TUI krymper sitt redan reducerade reseprogram under vintersäsongen med ytterligare 20 procent på grund av förändrade reserestriktioner.

Samtidigt ser bolaget över sin finansiering. Enligt källor till Reuters överväger TUI en försäljning av aktier till ett värde av upp till en miljard euro, eller 10 miljarder kronor.

"Vi fortsätter att utvärdera möjligheter för att uppnå en optimal struktur på balansräkningen för att stödja verksamheten på lång sikt", skriver bolaget i ett uttalande.

Hittills har det statliga tyska stödet på tre miljarder kronor hjälpt TUI att hålla sig flytande i krisen.

Per den 20 september hade bolaget en kassa på 2 miljarder euro, ned från 2,4 miljarder i mitten av augusti. Likviditeten äts upp av återbetalningskrav från kunder.

Malmö

Clowner jagade tonåringar med machete

Clownen på bilden har inget med händelsen i Bollnäs att göra. Det är en man som är utklädd till karaktären Twisty från American Horror Story för Comic con i New York 2019,
Foto: Charles Sykes
Malmö
Inrikes Kommer ni ihåg trenden med ”mördarclowner” som jagade människor, oftast ungdomar? Den tycks ha återuppstått inatt – åtminstone i Bollnäs.

Att clowner är läskiga är det många som tycker. Pennywise the clown i Stephen Kings It (Det) och Twisty i American Horror Story: Freak Show har naturligtvis inte gjort saken bättre, för att inte tala om seriemördaren John Wayne Gacy som brukade roa barn på det lokala barnsjukhuset som clownen Pogo.

Så det är kanske inte så konstigt att det för ett antal år sedan började spridas uppgifter och varningar om clowner som beter sig underligt och attackerar eller jagar människor. I augusti 2016 såg sig till exempel ett fastighetsförvaltningsföretag i Greenville, South Carolina, tvungna att informera sina boenden om att man fått in flera samtal om en clownklädd person som tilltalar barn eller försöker få dem med sig ut i skogen, skriver Buzzfeed. Även på polisstationen i Greenville fick man in samtal om clownen. Under loppet av bara ett par månader siktades hundratalet clowner USA.

Hösten 2016 hade fenomenet nått Sverige. "Mördarclowner" har nu kommit till Sverige skrev Expressen i en rubrik den 12 oktober och berättade om en clown som jagat barn i Västervik och en annan clown som blivit tagen av polis i Linköping.

– Den började jaga efter mig, skrattande. Jag skrek åt den att sluta, berättar då 22-åriga Olivia Hogan för tidningen efter att ha blivit jagad av clownen.

I Varberg knivskars i samma veva en ung man av en person iförd clownmask och året efter jagades en tolvårig flicka med basebollträ i Löddeköpinge och i Furulund blev en tioårig flicka skrämd av en clown som hoppade ut framför henne på cykelstigen.

Men som de flesta trender dog den med ”mördarclowner” ut. Men nu tycks den ha gjort comeback, åtminstone lokalt. 00.42, natten till tisdagen, fick Hälsingepolisen ett samtal från en 19-årig man i Bollnäs. Mannen berättade att han blivit jagad av en man i clowndräkt som hade en machete i handen. Senare får man in samtal från ytterligare två tonårspojkar som blivit jagade av personen.

Man rycker ut till platsen och hittar pojkarna men någon misstänkt gärningsman som stämmer in på beskrivningen finner man inte. Ärendet rubriceras som grovt olaga hot och grovt brott mot knivlagen.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Smartstudies

Ökat intresse för läxhjälp i Skåne

SmartStudies Allt fler skånska familjer vill ha läxhjälp.

Det beskriver läxhjälpsföretaget SmartStudies som menar att intresset ökar i de flesta av de skånska kommunerna.

Fram till 2015 var det möjligt att få RUT-avdrag för läxhjälp. Men även fast RUT-avdraget för läxhjälp har avskaffats, så har det fortsatt funnits ett stort intresse för att anlita privat läxhjälp. SmartStudies är ett företag som särskilt profilerat sig på mattehjälp. SmartStudies identifierar att intresset för läxhjälp ökat avsevärt bland de skånska kommunerna, det gäller läxhjälp både för elever i grundskolan- och gymnasieskolan. Men SmartStudies får också in förfrågningar om att hjälpa elever med exempelvis tekniker för uppsatsskrivande, men även om att hjälpa elever med kurser på avancerad nivå på högskolor och universitet.

Undervisning både fysiskt och online

SmartStudies erbjuder både läxhjälp fysiskt, hemma hos eleven eller på ett bibliotek eller på annan plats. Men också digital studiehjälp, vilket det nu finns en stor efterfrågan på med anledning av Coronavirusets spridning. Det finns även elever och familjer som efterfrågar kombinationer av fysisk och digital studiehjälp. Ett annat företag som erbjuder mattehjälp både fysiskt och digitalt är Allakando, läs mer om Allakando läxhjälp här.

Läxhjälp som leder till förbättrade kunskapsresultat

Läxhjälp är en beprövad metod för att höja en elevs kunskapsresultat. Självstudier är bra, nyttigt och oundgängligt, men forskningen är samtidigt tydlig med att en av de viktigaste faktorerna för att en elev ska lära sig så mycket som möjligt i skolan är att den får tillbringa så mycket tid som krävs med en ämneskunnig lärare. Svenska elever har dessutom mindre undervisningstid än elever i jämförbara länder och läxhjälp kan på så sätt vara en möjlighet att få mer tid med en kunnig lärare. 9 av 10 av SmarStudies elever höjer sina betyg efter slutförd undervisning.

Privatlärare som kan ämnena och pedagogiken

En förklaring till att SmartStudies privatundervisning har varit så framgångsrik är att de har varit noggranna med att rekrytera de bästa privatlärarna. För att bli anställd som privatlärare, eller mattelärare, hos SmartStudies ska du genomgå en lång rekryteringsprocess som innefattar flertalet intervjuer, tester och en mycket noggrann referenstagning. SmartStudies ställer höga krav på att personen har en bra pedagogisk förmåga och djupa kunskaper i de ämnena som han eller hon ska undervisa i - för det är det som i slutändan avgör läxhjälpens kvalitet. Många av privatlärarna är studenter på framstående utbildningar på exempelvis Lunds Tekniska Högskola, Chalmers OCH Kungliga Tekniska Högskolan.

Ett upplägg som passar dig

SmartStudies anpassar ett upplägg på undervisningens som passar dig och din familj. Undervisningen kan ges i de allra flesta ämnena och oavsett var du bor i Skåne, eller var du bor i landet. Om du vill veta mer om SmartStudies läxhjälp, klicka här.

Skåne

Fler munskydd till skånska pendlare

Skåne
Skåne Skånetrafiken erbjuder nu ytterligare 100 000 munskydd till buss- och tågresenärer som vill skydda sig.

I juli i år kunde Skånetrafiken erbjuda 50 000 munskydd till resenärer som önskade det. Sedan ett par veckor tillbaka är munskydden slut varför Skånetrafiken nu införskaffat ytterligare 100 000 skydd att hämta ut på någon av kundcentren på Malmö C, Helsingborg, Lund och Kristianstad, skriver Skånetrafiken i ett pressmeddelande. Från och med torsdag den 24 september kan den som har en giltig Skånetrafiken-biljett hämta ut sitt munskydd.

– Vi vet att många av Skånes pendlare känner sig tryggare med ett munskydd och vi gör allt vad vi kan för att den som behöver resa ska känna sig trygg i kollektivtrafiken. Därför erbjuder vi åter gratis munskydd på Skånetrafikens kundcenter, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden, i pressmeddelandet.

I Sverige är det inget krav på munskydd i kollektivtrafiken men Skånetrafiken välkomnar ändå användandet för den som känner att det bidrar till en ökad trygghet.

För Danmarksresenärer I Danmark är det dock lag på att ha skydden i kollektivtrafiken, och resande till Kastrup måste ha dem på sig vid ankomst till stationen.

– Nu är det inte längre gränskontroll till Danmark och vi kör med längre tåg vilket bidrar till mindre risk för trängsel. Så vi tror och hoppas att resandet till Köpenhamn kommer att öka de kommande månaderna. Därför är det roligt att kunna erbjuda våra Danmarksresenärer munskydd som en extra service och omtanke, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Lagfarter SkD

96 kvadratmeter stort hus i Flyinge sålt till nya ägare

Kategorier:
Lagfarter SkD
Lagfarter SkD 2 900 000 kronor fick Henrik och Johanna Stadler, 38 och 40 år, boende på Holmbyvägen i Flyinge ge för huset på adressen Holmby 102 i Flyinge. Huset har en boyta på 96 kvadratmeter. Köpet från säljaren Stig Åke Lennart Holm och Barbro Ingegärd Holm blev klart i september 2020.

Knappt en kilometer därifrån såldes tidigare i år en fastighet, på Holmbytorp Kastanjetorpet. Där landade priset på 5 600 000 kronor för byggnader på totalt 210 kvadratmeter.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Sport

Hedman snuvad på backarnas pris

Victor Hedman. Arkivbild.
Foto: David Zalubowski/AP/TT
Sport
Sport

Victor Hedman snuvades på priset som årets bäste back i NHL-ishockeyn. Norris Trophy gick i stället till Nashvilles Roman Josi.

– Det här betyder mycket, det är definitivt en dröm som blivit sann, säger Josi.

Josi gjorde 16 mål, 49 assist och fick totalt 65 poäng den senaste säsongen. Han var tvåa i alla tre kategorierna bland NHL:s backar.

Washingtons John Carlson kom tvåa och Victor Hedman trea. Tampa Bay-svensken gjorde 55 poäng (11 mål, 44 assist).

Vancouvers svenske målvakt Jacob Markström slutade fyra i omröstningen om årets målvakt. Winnipegs Connor Hellebuyck vann.

Edmontons Leon Draisaitl tog hem Hart Trophy till den mest värdefulle spelaren i NHL.

NÄSTA ARTIKEL