Snödrottningen som spelas på Tivoli fram till och med den 29 december, har något för alla, tycker tidningens recensent. Foto: Per Morten Abrahamsen

En förtrollande familjeföreställning

RECENSION

Balett
Snedronningen
(Snödrottningen)
Tivolis koncertsal,
den 4 december 2019
(Urpremiär den 1 december 2019, spelas fram till och med den 29 december.)
Koreografi: Yuri Possokhov Scenografi och kostym: Drottning Margrethe Musik: Nanna Øland Fabricius (Oh Land) Libretto: Camilla Hübbe
Videodesign: Morten Just
Ljusdesign: Al Crawford
Ljuddesign: Henrik Christiansen

H.C. Andersens klassiska saga Snödrottningen har satts upp flitigt i olika skepnader genom åren. I höstas kunde vi till exempel se den som en opera på Det Konglige Teater i Köpenhamn, och i Malmö tonsatte kompositören Benjamin Staern en familjeuppsättning på Malmö opera 2016 med repris förra året.
När Tivoli nu tar den kända berättelsen under sina vingar och omvandlar den till en balett är det trion Yuri Possokhov (koreografi), Oh Land (musik) och Danmarks drottning Margrethe (scenografi och kostym) som står för det kreativa skapandet. En trio som redan för tre år sedan samarbetade med baletten Askungen på Pantomimeteatern i Tivoli, och som nu återigen visar på sin styrka att framhäva varandras storheter utan att någon av dem tar överhanden.
Den här uppsättningen av Snödrottningen är nämligen lika mycket en fin musikalisk upplevelse som en vacker balett och en häftig och nyskapande visuell upplevelse.

Sagan, som även Disneys populära film Frost är baserad på, handlar om de två oskiljaktiga barnen Kay och Gerda och Gerdas kamp att rädda Kay sedan han blivit förtrollad och bortrövad av den lömska och iskalla Snödrottningen.
Det är en klassisk saga som känns modern och vars formspråk när det gäller musik, koreografi och scenografi också kompletterar och förstärker just denna känsla.
Oh Land är vanligtvis en mästare på att låta melankoli genomsyra sina glada popmelodier på ett perfekt avvägt sätt så att det bildas ett större djup och bredare känslospektrum, och musiken till Snödrottningen är inget undantag. Det blir nästan filmiskt ihop med drottning Margrethes fantasieggande scenografi och kostym. Något som gifter sig väldigt väl med Possokhovs koreografi som stundtals drar lite åt den moderna dansen utan att för den sakens skull offra balettens klassiska konst. Framförallt Sakura Inoue som spelade Gerda i kvällens uppsättning bemästrade detta klanderfritt med en stor närvaro.

Snödrottningen är en modern balettföreställning som verkligen har något för alla, gammal som ung, inbiten balettfantast som nybörjare. Precis som en familjeföreställning ska vara. Lägg till ett bra balettkompani och en duktig orkester som gör helheten fulländad.
Att Possokhov, Oh Land och drottning Margrethe har fullt upp på egen hand är föga överraskande, men jag hoppas ändå innerligt att denna trio fortsätter att samarbeta framöver. De kan inte bara konsten att skapa vacker och magisk underhållning, de gör den dessutom så enkel, tillgänglig och lätt för alla att tycka om. En njutbar upplevelse för många sinnen och en föreställning jag inte ville skulle ta slut.

Balett
Snedronningen
(Snödrottningen)
Tivolis koncertsal,
den 4 december 2019
(Urpremiär den 1 december 2019, spelas fram till och med den 29 december.)
Koreografi: Yuri Possokhov Scenografi och kostym: Drottning Margrethe Musik: Nanna Øland Fabricius (Oh Land) Libretto: Camilla Hübbe
Videodesign: Morten Just
Ljusdesign: Al Crawford
Ljuddesign: Henrik Christiansen