Pläsnt Dschörnie – New Moves. Foto: Peter Pettersson

Premiär för totalperformance på Lilith

Kulturredaktionen ställer fyra frågor till Peter Pettersson artistic director på Lilith Performance studio i Malmö om totalperformancen Pläsnt Dschörnie – New Moves som görs på Lilith av den amerikanske konstnären Ethan Hayes-Chute 22 november till 7 december.

Varifrån kom idén till Pläsnt Dschörnie – New Moves?
– I flera år har konstnären Ethan Hayes-Chute sparat flyers från flyttfirmor som han fått i sin brevlåda i Berlin. Dessa reklamblad, med sin omoderna gör-det-själv-design gjorde honom nära nog besatt. Alla flyers, trots att de kom från olika företag, följde samma koncept. Var alla gjorda av samma person? Kopierade företagen varandra? Hur kan man välja ett företag utifrån alla dessa kopior? Ethan kände sig nästan tvingad att försöka konkurrera med flyttfirmorna. Han började göra sina egna flyers, i enkel klipp- och klistra-teknik och med samma föråldrade marknadsföringsjargong som firmorna använde. I takt med varje egentillverkad flyer växte det fiktiva företagets inre själ tills det blev ett självuppfyllande universum.

Hur skulle ni vilja beskriva föreställningen/performancen?
– Pläsnt Dschörnie är ett huvudkontor med goda faciliteter; lastrum, transportbilar och flertalet anställda med gedigen erfarenhet. Det är ett passionerat företag, med en tvångsmässig omtänksamhet över sina kunders tillfredsställelse, känslor och behov. Personalen arbetar med en precision som gränsar till absurditet, med en omsorg för ”flytten” så noggrant genomarbetad att det i verkliga livet inte skulle existera. En sådan servicenivå i dagens vinstorienterade effektivitetsiver, skulle vara helt ogenomförbar. Vi vet inte varför, när och var denna flyttfirma finns, eller hur den kom till. Pläsnt Dschörnie är mer likt ett sinnestillstånd, än en fysiskt geografisk plats. Kunderna är frånkopplade den verklighet vi har tillgång till.

Vad tror ni att det kommer att ge publiken för upplevelse?
– Som alltid hoppas vi att verket ska stätta igång ett brus i huvudet på publiken, som drar igång tankarna i nya banor. När det funkar bra så ska det kännas i magen och öka aktiviteten i huvudet. Sen är det alltid kul om folk upplever det på olika sätt med olika tolkningar. Ingen har fel. Så länge publiken ger sig själv en chans att uppleva verket genom att vara fokuserade och intresserade så är alla reaktioner välkomna.

Blir det fler samarbeten med konstnären Ethan Hayes-Chute framöver?
– Vi samarbetar sällan med konstnär mer än en gång. Men det händer, så kanske han dyker upp igen med ett nytt verk om 5 år.
Gunilla Wedding