Det har blivit mycket ensamtid i replokalen för Sven Boräng när han arbetat med Brecht-föreställningen. Foto: Gunilla Wedding
I Brecht – i mörka tider framför Sven Boräng tonsatta dikter av Bertolt Brecht. Foto: Emmalisa Pauly

Brechts liv i exil på Hipps scen

1933 flydde dramatikern Bertolt Brecht från Tyskland och tillbringade 15 år i exil innan han kunde återvända. I Brecht – i mörka tider berättar skådespelaren Sven Boräng med tonsatta dikter av Brecht om livet och skapandet i exil.

– Brechts pjäser och teorier har jag stött på tidigare men det har varit så fint för först nu har jag fått träffa människan och också se hur flykten påverkade hans konstnärskap, säger Sven Boräng.
Bertolt Brecht tillhör inte Sven Borängs husgudar. Innan han tog sig an berättarföreställningen Brecht – i mörka tider hade han visserligen medverkat i Tolvskillingsoperan på Malmö stadsteater 2015 och också analyserat Den kaukasiska kritcirkeln som en del i inträdesprovet till Malmö teaterhögskola.
– På teaterhögskolan var man väldigt Brechtinspirerad men för mig har Brecht mest varit en man som haft en massa teorier och skrivit pjäser som är lite svåra att spela ibland. Men nu har jag fått återupptäcka honom och han har blivit en hel människa på alla sätt – både positivt och negativ. Jag kan också på ett annat sätt förstå varför den här politiska teatern skapades just då. Han var tvungen, det var hans sätt att kämpa mot fascismen i hemlandet han flydde från.

Allt började egentligen med den danska popmusikern Sören Huss Brechtföreställning i danska Svendborg och att Malmö stadsteaters chef, Kitte Wagner, tyckte att Sven Boräng skulle sjunga två av de tonsatta Brecht-dikterna därifrån, i svensk översättning, på en av Malmö stadsteaters kabarékvällar.
– Jag fick jobba en hel del med översättningarna för att få dem att funka med musiken, berättar Sven Boräng. Men jag sjöng dem och det blev jättebra och efteråt sa Kitte: ”Sven det här är en timmes föreställning”. Då började vi prata om vad man skulle kunna göra av det och teaterns dramaturg Henrietta Hultén blev inkopplad.

Alla dikterna i föreställningen är skrivna under Brechts tid i exil. De är tonsatta av Sören Huss och på scen har Sven Boräng sällskap av pianisten Annika Bjelk. Men om Huss egen föreställning i Danmark var mer en konsert så beskriver Sven Boräng det han gör på scen som ett återberättande av Brechts tid i exil.
– Men det är inte en Monikas vals, säger han och syftar på förra årets föreställning på Malmö stadsteater där Mari Götesdotter spelade Monika Zetterlund i berättelsen om hennes liv.
– Jag kanske flörtar lite med att vara Brecht och leker och testar lite som ett barn men jag blir inte Brecht.

Kan du beskriva ramen för föreställningen?
– Först är det en bakgrund till varför Brecht var tvungen att fly från Tyskland. Sedan börjar berättelsen med exilen i danska Svendborg 1933 och så vandrar vi vidare. Historien blir ett raster som ligger där för det påverkar Brechts resa. Han flyr vidare från Danmark till Sverige när Tyskland tar över allt mer och när Norge och Danmark ockuperas flyr han vidare till Finland. När Tyskland sedan förklarar krig mot USA får han visum till USA. 15 år var Brecht på flykt och han skapade också många av sina största verk under exiltiden.

Varför är föreställningen och Brechts dikter intressanta i dag?
– Mycket av det Brecht skriver är allmänmänskligt och dikterna är jättevärda att lyfta fram. Det är också viktigt att lyfta fram de här gamla hjältarna och göra dem mänskliga. Sedan är det otroligt intressant hur Brecht använder sitt konstnärskap som vapen i kriget. Han kunde inte resa tillbaka, då hade han blivit fängslad, men han är oerhört produktiv i början av kriget. Det bara matas ut grejer och han hugger på alla orättvisor. Sedan märker man att det blir svårare ju längre tid som går.

Sven Boräng har tillhört Malmö stadsteaters fasta ensemble sedan 2011 och medverkat i över 20 produktioner men det här är första gången han är ensam skådespelare på scen.
– Det är speciellt och lätt att man tröttnar på sig själv. Det har varit svårt med moralen i replokalen också. Om inte jag börjar så börjar ingen. Det finns ingen draghjälp men som tur är kan jag förlita mig på musiken. Den är som ett ankare. Men det var verkligen otroligt skönt när jag kom in på Hipps scen och vi tog pressbilder till föreställningen. När jag tittade på dem kände jag – ja, men det här är ju en föreställning.

Efter Brecht – i mörka tider ska Sven Boräng medverka i nyskrivna Prekariatet som har premiär på Intiman i februari men sedan lämnar han både Malmö stadsteater och Malmö.
– Jag och min tjej, som också är skådespelare, satsar på Göteborg, avslöjar han. Jag älskar verkligen den här teatern men jag är också lite rastlös och känner att det är spännande att göra något mer och vara på någon mer teater. Jag vill gärna regissera och också vara lärare, Och så har jag bott i Göteborg tidigare så det är som att komma tillbaka. Men vi får se vad som händer. Det är lite att kasta sig ut.
Och kanske är framtiden för Brecht – i mörka tider lika öppen och spännande som för Sven Boräng. Efter morgondagens premiär spelas den ytterligare sju tillfällen på Hipp.
– Vi får väl se om den lever vidare efter det, säger Sven Boräng. Föreställningen packas bokstavligen upp ur en jättestor väska när den börjar, så kanske kan den resa vidare någonstans.

Sven Boräng om …
… Brechts dikter: ”De är enkla och raka och berättar mycket. Framförallt under den här exiltiden berättar de enormt mycket av vad som händer i Brechts liv. Det är lite som Noréns dagbok. Sedan är det också roligt att även om vi har skrivit ett manus så är det som är rakast och mest spelbart just dikterna. De är i jag-form och det blir väldigt starkt. Det har varit kul att upptäcka.”
… om Sören Huss tonsättning: ”Sören Huss är popmusiker och han gör ganska enkel musik med jättefina melodier och det gifter sig väldigt bra med dikterna och det blir lättåtkomligt.”
Brecht – i mörka tider:
Premiär: Hipp onsdag 20/11. Spelas till och med 6/12.
Idé och koncept: Kitte Wagner, Sven Boräng, Henrietta Hultén
Kompositör: Sören Huss
Scenografi: Benjamin la Cour
På scen: Sven Boräng (skådespelare), Annika Bjelke (pianist)
Längd: 1 timma, 20 minuter
Ålder: Från 15 år