Skoda Scout är utrustad för aningen tuffare tag.Foto: Anders Wiklund/TT
Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout.
Äntligen tillbaka – Skoda Superb Alldrive. Fast nu heter den Scout. Alltid redo. Men frågan är om kunderna är redo för prislappen?
Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout. Foto: Anders Wiklund/TT
Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout. Och det klassiska Skoda-emblemet på bakluckan har bytts ut mot namnet i klartext. Foto: Anders Wiklund/TT
Blanka hasplåtar fram och bak karaktäriserar Superb Scout. Foto: Anders Wiklund/TT
Det mesta av interiören i nya Skoda Superb känns bekant från övriga modeller i VW-gruppen.
Med ett handgrepp kan passagerare där bak fälla ut sidostöd på nackskydden och slippa ”tappa huvudet” om man vill sova.
Bagageutrymmet i Skoda Superb Scout kan rymma nästan två kubik.
2,0-litersdieseln återfinns i snart sagt alla modeller i VW-gruppens digra program.
19-tumsfälgar med 40-profildäck. Ger en närmast öronbedövande bullermatta.
Ytterbackspeglarnas färg bryter av mot karosskulören.
Det var länge sedan man kunde köpa en glödlampa för 19 spänn på macken och byta själv. Dagens moderna strålkastare kostar en förmögenhet och kräver proffs för att fixa. Men så ger de också ett överlägset ljus.
VW Passat Alltrack 2,0 TDI. Foto: Rolf Gildenlöw
Volvo V60 Cross Country D4 AWD. Foto: Volvo

Som en skogsmulle med spikskor

Efter nästan fem år är Skoda Superb tillbaka i Scout-kostym. Ännu rymligare och ännu kaxigare. Men vad hände med prislappen? Nästan 100 000 kronor dyrare.

SPECIFIKATIONER
Grundpris: 405 300 kronor.
Förbrukning: 6,8 liter/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 177 g/km (WLTP).
Kväveoxidutsläpp: 63,7 mg/km (WLTP).
Motor: 2,0-liters diesel, 4 cylindrar, turbo.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, fyrhjulsdriven.
Skatt: 5 428 kronor (efter tre år 2 856 kr).
Max effekt: 190 hk vid 3 800 varv/min.
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750–3 000 varv/min
Tjänstevikt: 1 687 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,86/1,86/1,50.
Bagageutrymme: 660–1 950 liter.
Acceleration 0–100 km/tim: 7,8 sekunder.
Toppfart: 223 km/tim.

OMDÖMEN
Motor/växellåda ++++
Väl beprövad och erkänt driftsäker 2,0-liters dieselmotor med VW-koncernens 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda. Vidareutvecklad fyrhjulsdrivning med rötter i svenska Haldex.
Ekonomi +++
Scout-versionen säljs enbart i den högsta utrustningsnivån och Skoda är ju inte längre något lågprismärke. Men man får ändå jämförelsevis mycket bil för pengarna och andrahandsvärdet är numera starkt.
Miljö ++
Bränsleeffektiv dieselmotor som släpper ut mindre koldioxid än motsvarande version med bensinmotor. Men den som sätter miljön allra främst väntar till efter årsskiftet då laddhybriden är här.
Köregenskaper +++
Chassiteknikerna i Kvasiny har filat lite på köregenskaperna men det mesta känns igen från vanliga Superb. Komforten saboteras av bullret från lågprofildäcken. Välj bort 19-tumshjulen.
Säkerhet ++++
Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.
Helhet +++
I väntan på nästa generation Superb är Scout-versionens återkomst det mest intressanta. Bra köregenskaper, väl beprövad drivlina, hög säkerhet och generösa utrymmen. Men ett jäkla oväsen från hjulen. (TT)

I ärlighetens namn ska det väl sägas att föregångaren, som lades ned vid generationsskiftet 2015, aldrig hann få beteckningen Scout. Den hette i stället Alldrive när den kom till Sverige 2012. I resten av Europa fick den heta Outdoor.
Sedan några år tillbaka är det dock namnet Scout som gäller när Skoda utrustar sina bilar för lite tuffare tag.
Med betoning pålite.
För scoutkostymen är just mest bara en kostym. De så kallade hasplåtarna, som ska skydda vitala delar på bilens undersida, är av plast och har egentligen ingen annan uppgift än att se tuffa ut. Och så svarta skärmkanter och tröskellådor.
Däremot hade man ju önskat sig lite mera markfrigång. Scout ger bara futtiga 1,5 centimeter mer luft mellan bil och mark än en vanlig Superb.

Sedan var det då det här med priset. Skoda har visserligen inte varit ett lågprismärke på många år, men nu börjar det skena iväg åt andra hållet. När jag körde föregångaren Alldrive TDI för sju år sedan kostade den 319 900 kronor, cirka 15 000 kronor billigare än den samtida kusinen VW Passat Alltrack TDI.
Testbilen jag kör nu kostar 405 000 kronor och med extrautrustning är slutpriset 450 000 kronor. Nu är det kusinen från moderbolaget som är det billigare alternativet.
Det märks att de tjeckiska räknenissarna känner vinden i ryggen och vågar ta bra betalt.
Så var det faktiskt även i begynnelsen, 1905, då Václav Laurin och Václav Klement började tillverka bilar i Mlada Boleslav. De var fina och dyra. Men efter två världskrig och 40 års kommunistiskt styre var Skoda kört i botten och bilarna usla.
Märkets makalösa revansch kan delvis tillskrivas svensken Hans Folkesson. När Volkswagen 1992 köpte Skoda Auto rekryterade man nämligen sin nye utvecklingschef från Saab-Scania.

Mycket bil för pengarna skrev jag då, 2012, och snackar vi utrymmen är det fortfarande sant och riktigt. Där klår Superb fortfarande alla konkurrenter i klassen. Men sedan då? Oljudet från hjulen kostar väl inget extra?
Det är snarare märkligt att Skoda ännu inte har lyckats ljudisolera sin exklusivaste modell bättre.
Att dessutom utrusta den med 19-tumsfälgar och 40-profildäck är dubbelfel.
Som en skogsmulle med spikskor.

Testbilen drivs alltså av VW-gruppens bästsäljande dieselmotor 2,0 TDI, som levererar 190 hästkrafter via en 7-stegad dubbelkopplingsväxellåda.
Men den som föredrar bensin kan i stället välja 2,0 TSI. Fast då bara i toppversionen med 272 hästkrafter. Den är nästan 30 000 kronor dyrare än vår TDI.

Paraplyer infällda i dörrsidorna är fortfarande en Skoda-finess och vår bil är dessutom utrustad med ett sovpaket (!) med bland annat utfällbara sidostöd på nackskydden i baksätet.
Utöver den höga standardutrustningen kan du för 8 900 kronor extra få bilen med adaptiv chassikontroll. Och åter till priset. Över 400 000 kronor för en Skoda?! Mer än för kusinen VW Passat Alltrack. Fast du kan förstås jämföra med en annan kusin, med samma dieselmotor och samma växellåda: Audi A4 Allroad. Den kostar nästan en halv miljon. Den är inte alls lika rymlig som Superb – men mycket tystare.

SPECIFIKATIONER
Grundpris: 405 300 kronor.
Förbrukning: 6,8 liter/100 km (WLTP).
Koldioxidutsläpp: 177 g/km (WLTP).
Kväveoxidutsläpp: 63,7 mg/km (WLTP).
Motor: 2,0-liters diesel, 4 cylindrar, turbo.
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, fyrhjulsdriven.
Skatt: 5 428 kronor (efter tre år 2 856 kr).
Max effekt: 190 hk vid 3 800 varv/min.
Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750–3 000 varv/min
Tjänstevikt: 1 687 kg.
Längd/bredd/höjd (i meter): 4,86/1,86/1,50.
Bagageutrymme: 660–1 950 liter.
Acceleration 0–100 km/tim: 7,8 sekunder.
Toppfart: 223 km/tim.

OMDÖMEN
Motor/växellåda ++++
Väl beprövad och erkänt driftsäker 2,0-liters dieselmotor med VW-koncernens 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda. Vidareutvecklad fyrhjulsdrivning med rötter i svenska Haldex.
Ekonomi +++
Scout-versionen säljs enbart i den högsta utrustningsnivån och Skoda är ju inte längre något lågprismärke. Men man får ändå jämförelsevis mycket bil för pengarna och andrahandsvärdet är numera starkt.
Miljö ++
Bränsleeffektiv dieselmotor som släpper ut mindre koldioxid än motsvarande version med bensinmotor. Men den som sätter miljön allra främst väntar till efter årsskiftet då laddhybriden är här.
Köregenskaper +++
Chassiteknikerna i Kvasiny har filat lite på köregenskaperna men det mesta känns igen från vanliga Superb. Komforten saboteras av bullret från lågprofildäcken. Välj bort 19-tumshjulen.
Säkerhet ++++
Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.
Helhet +++
I väntan på nästa generation Superb är Scout-versionens återkomst det mest intressanta. Bra köregenskaper, väl beprövad drivlina, hög säkerhet och generösa utrymmen. Men ett jäkla oväsen från hjulen. (TT)

Dagens fråga

Blir det något luciafirande i dag?

Loading ... Loading ...