Nils Gustén, Ola Simonsson, Helena Magnusson, Birgitta Smiding. Foto: Katja Tauberman

Lyckad kabaré på Operaverkstan

RECENSION

Inget får hejda premiären!

Malmö opera, Operaverkstan. Kabaré i en akt.

Regi: Maria Sundqvist.

Manus: Maria Sundqvist och Lars Fembro.

Sång: Birgitta Smiding, Helena Magnusson, Ola Simonsson, Nils Gustén.

Orkester: Hedda Heiskanen, fiol, Gerda Holmquist, cello, samt Lars Ljungberg, kapellmästare och marimba.

Konferencierer: Maria Sundqvist och Lars Fembro. Premiär fredag den 15 november 2019.

På Malmö Operas lilla scen, Operaverkstan, bjuds det nu på en kabaré i en akt, Inget får hejda premiären. Föreställningen är Operaverkstans 75-årspresent till teaterhuset. Det är ett firande med avslappnad och mysig stämning, det bjuds på varmkorv och dryckerna från baren får medtagas in i salongen.

Nej, inget, trots sedvanligt novemberrusk, hindrade premiären från att äga rum på fredagskvällen.

Maria Sundqvist har rollen som konferencier och har i detta även hjälp av Lars Fembro, som vi även får se som lejontämjare. Som skapare av Operaverkstan och tillika dess chef får Maria Sundqvist också spela sig själv i en rolig scen där det handlar om att göra en uppsättning av Shakespeares En midsommarnattsdröm i musikalisk tappning.

Men inledningsvis får vi både veta något om förutsättningarna för scenkonsten och ta del av husets historia. Det är ju ändå denna byggnad som jubilerar och utgör festföremålet.

Ett genomgående tema är förvandlingen. Maria Sundqvist som också regisserat kabarén framhåller dels metamorfosen, dels låtsasleken som centrala drivkrafter i scenkonsten. En rad inspiratörer när det gäller förvandlingskonst och förmåga att leka på allvar presenteras. Från Ovidius till Karen Blixen och Sven-Bertil Taube. Ett par kvinnliga spioner lyfts också fram, Mata Hari och Mathilde Carré. Den sistnämnda arbetade för den franska motståndsrörelsen och här finns en koppling till det år, 1944, då teaterhuset vid Fersens väg invigdes. Men också en påminnelse om att rollspel också kan vara en fråga om liv och död.

Det är mellan ytterligheterna lustig lek och blodigt allvar som föreställningen rör sig och det på ett synnerligen dynamiskt och tilltalande vis. Här är allt perfekt tajmat och alla bitar faller på plats i ett intrikat mönster.

Även om detta är en kabaré i lättsam anda så understryks den historiska bakgrunden, med pågående världskrig och ett Danmark som var ockuperat av nazisterna. I några korta filmsekvenser rekonstrueras den tiden och vi får möta såväl kritiska som positiva röster från när det begav sig.

Vad vore för övrigt en kabaré utan bärande musikinslag? Här radas det upp ett rikt varierat pärlband av sångnummer. ”Den tysta staden” av Lille Bror Söderlundh, följs av Brechts, av Eisler tonsatta, ”Soldatens fru” och här befinner vi oss alltså i den atmosfär som omgav teaterbygget i Malmö. Än starkare blir det när Nils Gustén framför ”Dödens aria” ur Döden säger nej. Kammaroperan Döden säger nej har en djupt allvarlig och dyster bakgrund. Den skrevs nämligen i koncentrationslägret Theresienstadt, i nuvarande Tjeckien, 1943, av kompositören Viktor Ullman och librettisten Peter Kien.

Sedan följer lättsammare tongångar med Tove Jansson-visan ”Vad bråkar ni för” som handlar om teaterlivet. Och därefter blir det Shakespeareskt så det förslår, med musik av bland andra Purcell, Lille Bror Söderlund, Isabelle Boulker och Benjamin Britten. Detta knyter an till att Shakespeares En midsommarnattsdröm spelades vid invigningen av Malmö stadsteater.

De fyra sångarna Birgitta Smiding, Helena Magnusson, Ola Simonsson och Nils Gustén gör alla starka insatser. I ”Je t’aime” av Isabelle Boulker briljerar verkligen Helena Magnusson. Men, som sagt, samtliga gör ypperliga insatser även vad gäller agerandet där det är gott om komedibetonade inslag.

Nämnas ska förstås också orkestern med Hedda Heiskanen, fiol, Gerda Holmquist, cello, samt Lars Ljungberg, kapellmästare och marimba. Orkesterarrangemangen präglas av fräschör och en nyskapande anda som är uppfriskande.

Det blir en lyckad kväll på Operaverkstan och när jag går därifrån så har jag fått ta del av både teaterhistoria och underhållning av bästa märke. Ett besök rekommenderas starkt!

 

Inget får hejda premiären!

Malmö opera, Operaverkstan. Kabaré i en akt.

Regi: Maria Sundqvist.

Manus: Maria Sundqvist och Lars Fembro.

Sång: Birgitta Smiding, Helena Magnusson, Ola Simonsson, Nils Gustén.

Orkester: Hedda Heiskanen, fiol, Gerda Holmquist, cello, samt Lars Ljungberg, kapellmästare och marimba.

Konferencierer: Maria Sundqvist och Lars Fembro. Premiär fredag den 15 november 2019.