Lund

Det undangömda och bortglömda plockades fram ur arkiven

Under dagen ansvarade Caroline Lind för familjeverkstaden där barn och föräldrar kunde testa på olika spionknep, exempelvis osynligt bläck.Foto: Teodor Dimblad
Artikel Lund Traditionella hantverksyrken, en farlig text eller varför inte patientdagböcker som återfanns i ventilationstrummorna på S:t Lars sjukhus flera år efter att de författats.Det är bara ett axplock av allt som prydde utställningsmontrarna på arkivcentrum syd i Lund när arkivens dag firades på temat gömt och glömt under lördagen.

Så var det dags igen för arkivens dag. Dagen på året när landets alla arkiv öppnar upp och vi bjuds in att på olika sätt ta del av det spännande material som sparats ner genom århundradena.

– Med arkivens dag vill vi öppna arkiven för allmänheten och väcka en nyfikenhet för vår verksamhet. Arkiven är en stor del av vårt gemensamma minne och det är viktigt att vi lyfter fram det, säger Caroline Lind, arkivpedagog på Skånes arkivförbund.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Företagen ratar statligt stöd

Många restauranger har drabbats under coronakrisen. Men bara en liten del av de pengar som går att få från Riksgälden har lånats ut. Arkivbild.
Många restauranger har drabbats under coronakrisen. Men bara en liten del av de pengar som går att få från Riksgälden har lånats ut. Arkivbild.
Foto: Johan Nilsson/TT
Ekonomi
Ekonomi Bara en bråkdel av pengarna i statens företagsakut under coronakrisen har lånats ut.
– Det är en verklig flopp, säger ekonomiprofessorn John Hassler.
Nordeas chefsekonom Annika Winsth talar i stället om ett styrkebesked.

Stödet via statliga Riksgälden är till för små och medelstora företag. Pengarna ska gå via bankerna. Sammanlagt 39 miljarder kronor kan lånas ut. Den senaste uppdateringen från Riksgälden visar att 1,3 miljarder kronor hade lånats ut mellan den 13 april och den 26 juni.

– Det är i det närmaste ingenting, säger John Hassler, professor i makroekonomi vid Stockholms universitet.

Ska mildra

Möjligheten för bankerna att ansluta sig till statens företagsakut är tänkt att mildra de ekonomiska följderna av coronakrisen.

Daniel Wiberg, chefsekonom på organisationen Företagarna, beklagar att så lite har lånats ut.

– Det är jättetråkigt. Det här är någonting som skulle kunna bli väldigt bra för företag som behöver låna. Jag tror att en alltför stor del av lånen ska gå via storbankerna. Men de är inte tillräckligt inriktade på små och medelstora företag. En större del av lånen borde gå via nya banker som använder den senaste tekniken inom den finansiella sektorn, säger Daniel Wiberg.

Den svenska staten garanterar 70 procent av lånebeloppet. Den brittiska regeringen har lanserat en lånemöjlighet för små och medelstora företag som har drabbats i coronakrisen där staten garanterar 100 procent av summan.

– Det verkar ha väckt ett mycket större intresse bland företagen. Kanske borde den svenska staten garantera mer än 70 procent, säger John Hassler.

Daniel Wiberg på Företagarna är inne på att staten skulle garantera mer än 70 procent.

– Om någon kan ta risk så är det staten, säger han.

Riksgälden har försökt ta reda på varför efterfrågan inte har varit större och kommit fram till att en trolig förklaring är att företagen i första hand har använt sig av andra former av statligt stöd under krisen.

Inget problem

Även Riksbanken har satt in ett omfattande stödpaket för företagen. Bland annat finns det 500 miljarder kronor för utlåning till företagen via bankerna. Hittills har 162 miljarder kronor utnyttjats.

Nordeas chefsekonom Annika Winsth ser inte detta som något problem.

– Det är ett styrkebesked att efterfrågan på stödet från Riksbanken och Riksgälden inte har varit större. Det visar att kreditmarknaden fungerar, säger Annika Winsth.

Hon anser att stödet ändå spelar en viktig roll.

– Det avgörande är att staten skickar en signal om att det finns krediter att tillgå i kristider, säger Annika Winsth.

Rättad: I tidigare versioner angavs fel företagsnamn i ingress och brödtext.

Björn Dickson/TT

FAKTA

Fakta: För små och medelstora företag

Riksgälden ställer ut kreditgarantier för i första hand små och medelstora företag i Sverige som drabbas ekonomiskt av coronaviruset men som för övrigt är livskraftiga.

Lånen ska gå till små och medelstora företag, det betyder företag med färre än 250 anställda och en omsättning under 50 miljoner euro, eller en balansräkning under 43 miljoner euro.

Garantierna för de lån som tas inom programmet gäller upp till tre år. Möjligheten att delta i garantiprogrammet gäller för lån som beviljas fram till den 30 september 2020.

Källa: Riksgälden

Sport

Hedlund stoppas en vecka till: "Är upprörda"

Simon Hedlund, till höger, får stå över ytterligare två matcher. Arkivbild.
Simon Hedlund, till höger, får stå över ytterligare två matcher. Arkivbild.
Foto: Anders Kjaerbye/AP/TT
Sport
Sport

Brøndbys svenske mittfältare Simon Hedlund stoppas från spel även i den här veckans två danska ligamatcher, skriver klubben på sin webbplats.

Detta trots att han följt reglerna och varit hemma i sju dagar från att han testat positivt för coronaviruset och inte haft några symptom, och dessutom är tillbaka i träning sedan några dagar.

Även lagkompisen Samuel Mraz, som testades positivt samtidigt som Hedlund, stoppas av ligaföreningen.

"Vi är först och främst riktigt upprörda över att vi måste vara utan Hedlund och Mraz i de kommande två matcherna", säger klubbchefen Carsten V Jensen, som menar att klubben följt ligaföreningens alla regler och riktlinjer.

"Men vi respekterar och följer naturligtvis deras beslut".

Hedlund och Mraz missade söndagens match mot AaB och får inte spela i ikväll mot Nordsjælland eller mot FC Köpenhamn på söndag.

Utrikes

Nya lastbilsregler kan bli slag i luften

EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S). Arkivbild.
EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S). Arkivbild.
Foto: Naina Helén Jåma/TT
Utrikes
Utrikes EU:s omfattande nya regelpaket för chaufförer och lastbilstrafiken har nu slutligt gått i mål, sedan EU-parlamentet röstat ned alla försök till ändringar i sista stund.
Men risken finns att reglerna blir tandlösa, enligt facket.

I och med de nya reglerna slås fast att svenska löner och avtal ska gälla på inrikestrafik i Sverige.

– Det har gått strålande. Nu är överenskommelsen på plats så nu kan vi få ordning och reda på våra vägar och få slut på de skitföretag som brett ut sig i Sverige och övriga Europa, säger svenske EU-parlamentsledamoten Johan Danielsson (S) sedan resultaten av alla webbhållna omröstningar i onsdags blivit klara.

Motståndet från främst Östeuropa har varit kraftigt in i det sista. Bland annat har länderna ansett att nya krav på att alla lastbilar minst var åttonde vecka måste hem till de länder där de är registrerade kommer att drabba miljön.

Fast det avvisar Danielsson kategoriskt.

– Det är ju skitsnack. Syftet med förslaget är att man ska byta affärsmodell. Driver man bara trafik i Sverige så registrerar man bilen i Sverige, betalar skatt i Sverige och följer svenska villkor. Och då är det inga problem, säger Danielsson.

Övervakning via gps

Men risken finns för att de nya reglerna blir tandlösa, enligt Transportarbetareförbundets förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Det är jättebra regler. Men utmaningen för oss i Sverige är att ta fram ett kontrollsystem. Man kan komma med massa bra regelverk, men vad spelar det för roll om man inte kontrollerar att de efterlevs?

TT: Hur bra är vi på regelefterlevnad i Sverige i dag?

– Vi är tyvärr väldigt dåliga på det, det finns knappt någon trafikpolis kvar. Vi har haft en dialog med regeringen om att man måste ta fram nya kontrollsystem och även övervaka elektroniskt via gps. Hittar man på regler som inte efterlevs blir det tandlöst.

Osund konkurrens

Han beskriver ändå reglernas utformning som ett stort steg framåt för åkerinäringen.

– Man tar bort möjligheten till osund konkurrens. Det är positivt för våra medlemmar och hela näringen men måste kombineras med en kontrollapparat värd namnet, säger Tommy Wreeth.

Organisationen Sveriges åkeriföretag är inne på samma spår.

– Vi ser väldigt positivt på att man har kunnat besluta om regler som kommer hjälpa åkerinäringen och förare till att få mer rättvisa villkor. Mycket av det här handlar om att åkerier från vissa länder har konkurrerat på marknaden genom att de haft låga löner, vilket snedvrider marknaden, säger John Woxström, som är juridiskt sakkunnig och inriktat på internationella frågor, på Sveriges åkeriföretag.

– Med de här reglerna kommer man ha en speciell lagstiftning, vilket innebär att när utländska förare kör i Sverige ska de omfattas av de lönevillkor som svenska förare har rätt att få, vilket jämnar ut konkurrensen, fortsätter han.

Enligt Woxström följer även utökade kontrollmedel så att man kan följa trafiken med i paketet.

– Bland annat ska gränspassage registreras automatiskt, vilket bättre följer upp om förarna har fått rätt lön i rätt land.

De nya reglerna kommer att fullt ut träda i kraft om cirka 1,5 år.

Wiktor Nummelin/TT

Henning Eklund/TT

Åsa Johansson/TT

Utrikes

Tiotusentals dör av dålig luft i Peking

Tiotusentals människor beräknas ha dött i år till följd av luftföroreningar i Peking och Shanghai. På bilden bär en kvinna ett andningsskydd i ett smogtätt Peking. Arkivbild från 2018.
Tiotusentals människor beräknas ha dött i år till följd av luftföroreningar i Peking och Shanghai. På bilden bär en kvinna ett andningsskydd i ett smogtätt Peking. Arkivbild från 2018.
Foto: Andy Wong/AP/TT
Utrikes
Utrikes

Luftföroreningar i de kinesiska storstäderna Peking och Shanghai bedöms ha orsakat omkring 49 000 människors död – hittills i år.

Enligt beräkningar från tre miljöorganisationer – Helsingforsbaserade Crea, Greenpeace Sydostasien och IQ Air – har städernas smutsiga luft också lett till ekonomiska förluster som uppgår till motsvarande 210 miljarder kronor. Siffrorna baseras bland annat på sjukfrånvaro.

Av dödsfallen beräknas 27 000 människor ha avlidit i den större staden Shanghai och 22 000 i huvudstaden Peking.

– Detta belyser också det faktum att föroreningen i Shanghai nu är nästan lika illa som den i Peking, då det har skett en mycket snabbare förbättring i Peking, säger Lauri Myllyvirta, analytiker vid Crea.

Luftföroreningarna i Kina har minskat överlag jämfört med förra året. Detta kan förklaras av den pågående pandemin och experter har varnat för bakslag när landet försöker sparka i gång industrisektorn igen.

Ekonomi

Svårlöst fusk vid privata bilaffärer

En ökning av det misstänkta fusket vid privata bilaffären får företaget Wayke att stoppa privatannonserna. Arkivbild.
En ökning av det misstänkta fusket vid privata bilaffären får företaget Wayke att stoppa privatannonserna. Arkivbild.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Ekonomi
Ekonomi En kraftig ökning av misstänkt fusk i privata bilaffärer får bilhandelsplatsen Wayke att stoppa alla privatannonser. Bilarna kan vara stulna, krockade eller ha manipulerade mätare och köparens möjligheter att få ersättning vid fel är få.
– Det är jättesvårt för oss att stoppa fusket, säger vd:n Martin Fransson.

Den digitala bilhandelsplatsen Wayke stoppar möjligheten till privathandel på grund av misstänkt fusk.

– Vi har ett system där vi kontrollerar bilarna som läggs upp för försäljning. Vi kollar registreringsnummer mot olika registers uppgifter, både i Sverige och internationellt, och om säljarens uppgifter inte stämmer överens med registeruppgifterna stoppar vi annonsen, säger företagets vd, Martin Fransson.

Företaget kan se till att skrotade, stulna eller krockade bilar eller bilar med felaktig mätarställning inte annonseras ut. I nuläget stoppas 44 procent av företagets privatannonser i kontrollen. Det är en för stor andel, enligt Martin Fransson som befarar att de inte kan stoppa alla försök att lura privatpersoner.

– De misstänkta bedrägeriförsöken hos oss har ökat med 65 procent i år, jämfört med förra året. Vi känner oss tvingade att ta bort privatannonserna för att göra det tryggare för konsumenten, säger han.

Bilhandlare rundar reglerna

I en del fall gäller det privata säljare som förhärligar bilens skick eller döljer fel. Men Fransson menar att det inte går att utesluta att bilhandlare utger sig för att vara privatpersoner på nätet för att slippa ge garantier.

– I den professionella handeln har köparen alla möjliga rättigheter om det är fel på bilen. Men i privathandeln är det betydligt mer svårhanterat, säger han.

Handelsplatser på nätet anmäler i allmänhet inte misstänkt fusk direkt till polisen.

– Vi har inlett en dialog med Transportstyrelsen, Konsumentverket och polis. Volymen verkar dock vara ett problem för samtliga. Även för Wayke, att hantera alla dessa anmälningar skulle kräva stora personalresurser, säger Fransson.

Få fall i tingsrätt

Bilföretag har fler skyldigheter, bland annat tack vare konsumentköplagen, och om det blir en tvist kan man anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden. Det går inte om säljaren är en privatperson.

Privata säljare uppger ofta att bilen säljs i "befintligt skick" och friskriver sig därmed från mycket av ansvaret, men ibland kan köpet reklameras ändå.

– Det beror helt och hållet på vilken information köparen fått, om säljaren har uppmanat till undersökning av varan och om köparen gjort det eller inte. Om det är ett fel som man borde ha upptäckt, är det svårt, säger Maria Wiezell, expert på konsumentjuridik vid Sveriges konsumenter.

Har man inte fått någon speciell information om bilen får man förvänta sig ett normalskick och en prestanda utifrån bilens ålder och körda mil.

– Är den då i sämre skick än vad som utlovats eller vad som är normalt, ska säljaren fixa felet, ge prisavdrag eller låta köparen häva köpet, säger Wiezell.

Kommer köparen och säljaren inte överens blir det en civilrättslig fråga som kan lösas i tingsrätt, vilket kostar tid, pengar och kräver tydliga bevis. Därför är det ovanligt att man tar frågan så långt, speciellt om affären rör billiga bilar.

Bedrägerier kräver uppsåt

Polisen ser inte samma ökning av anmält fusk vid bilaffärer. Även om köparen kan känna sig lurad har säljaren sällan, genom att exempelvis inte berätta om bilens skador, begått ett bedrägeribrott enligt brottsbalken, påpekar Lotta Mauritzson, brottsförebyggare vid nationellt bedrägericenter på NOA.

Det krävs ett uppsåt till att vilseleda. Det kan, jämfört med att bryta en del av ett avtal, handla om att iscensätta en affär, för att exempelvis kunna stjäla en bil eller en summa pengar, förklarar hon.

– När vi utreder fordonsbedrägerier handlar det oftast om att de misstänka inte haft avsikt att fulfölja avtalet överhuvudtaget, utan bara använt det för att vilseleda köparen, säger hon, som ändå uppmanar den som känner sig lurad att polisanmäla.

Det är ovanligt att privatpersoner eller bilhandlare som utger sig för att vara privatpersoner polisanmäls, berättar hon.

– Det vi ser mest är privatpersoner som vill sälja sin bil, som kontaktas av personer som utger sig för att vara bilhandlare som vill sälja bilen vidare. Det verkar trovärdigt, med avtal och allt, men efter att man lämnat ifrån sig bilen och registreringsbeviset får man inte en enda krona, säger Mauritzson.

Hilda Djupenström/TT

Martin Fransson, vd på Wayke, berättar att man nu stoppar privatannonserna, för att undvika att konsumenter blir lurade. Pressbild.
Martin Fransson, vd på Wayke, berättar att man nu stoppar privatannonserna, för att undvika att konsumenter blir lurade. Pressbild.
Foto: Pressbild/Wayke AB

FAKTA

Fakta: Tips för en säker bilaffär

Om du köper av bil av en bilhandlare omfattas du av konsumentköplagen, som ger dig som köpare fler rättigheter. Köper du däremot en bil av en privatperson omfattas du av köplagen – som dessutom kan avtalas bort. Därför är överenskommelsen köparen och säljaren emellan av största vikt.

1. Avtala skriftligt om säljarens och köparens rättigheter och skyldigheter för att undvika att ni, vid eventuella fel, är oense om vad som sagts vid ett muntligt avtal.

2. Kolla upp att fordonet du tänkt köpa ägs av personen du köper den av. Du kan begära ägaruppgifter från Transportstyrelsen via e-mejl. Finns det en tidigare ägare kan du även ringa denne för att höra kring bilens skick och eventuella skador.

3. Undersök bilen noggrant om du uppmanas att göra det av säljaren.

4. Titta i fordonets servicebok och ring upp verkstaden den sist var på. Fråga om skicket du upplever att bilen är i överensstämmer med verkstadens bild.

5. Var vaksam på om bilen nyligen importerats till Sverige. Det har förekommit fall där bilar i andra länder, som på grund av skador blivit utdömda eller skrotade, fraktats till andra länder och sålts av vad som verkar vara privatpersoner.

6. Ett av de vanligaste felen är skruvad mätarställning, vilket innebär att bilen uppges ha gått en betydligt kortare sträcka än vad den faktiskt har gjort. Gör en visuell bedömning – är bilen sliten i den utsträckning som mätarställningen skulle vittna om?

7. Var vaksam om säljaren eller köparen har bråttom. Bedragare har enligt polisen alltid bråttom och ger sällan tid för att fundera eller kolla upp något.

Källa: Martin Fransson, vd på Wayke, Konsumentverket och Maria Wiezell, expert på konsumentjuridik, Lotta Mauritzon, brottsförebyggare vid nationellt bedrägericenter på NOA..

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Nordicbet

Skånska fotbollslag – framgång i Superettan

Nordicbet Skåne är en mäktig fotbollsregion. I Allsvenskan finner vi storheterna Malmö FF och Helsingborgs IF, men i superettan är det för närvarande bara Trelleborgs FF som håller de skånska ställningarna. Endast tre klubbar i de två högsta divisionerna. Är det i enlighet med den storslagna skånska fotbollshistorien?

Skånes senaste storhetstid

För femton år sedan spelade fyra skånska klubbar i allsvenskan och för nio år sedan – så sent som 2010 – utkämpade Malmö FF och Helsingborgs IF en duell om SM-guldet. Trelleborg slutade femma i allsvenskan medan Landskrona BOIS tog samma position i superettan där Ängelholms FF blev tolva. Året därpå vann Helsingborg allsvenskan medan Ängelholm kvalspelade för att ta steget upp i Sveriges högsta serie.

Kärvare tider

Skåne var att räkna med. Inte minst som intressanta spel i de absolut viktigaste matcherna. Idag präglas Superettan fotbollsodds knappast alls av Skåne. Kvar finns endast Trelleborgs FF. Helsingborg dras med ekonomiska problem och kämpar om att hålla sig kvar i allsvenskan. Landskrona befinner sig i division 1 medan Ängelholm kämpar på i division 2, där man möter andra klassiska skånestorheter som IFK Malmö, som en gång i tiden var Malmös förstalag och deltagit i spel i Europa, men har även många säsonger i allsvenskan och föregångsserier till superettan.

Malmö FF håller stilen och Trelleborg kämpar

Idag är det endast MFF som håller gammal god stil i allsvenskan, men för oss som älskar att följa superettan finns endast Trelleborgs FF och det går väl lite sisådär, där man får vara nöjd med en mittenplacering samtidigt som risken för att dras ned i kampen om kvalplatserna är överhängande.

Fortet Vångavallen

En gång i tiden var dock Vångavallen en plats som beredde många storlag svår ångest. Det var svårspelat och så sent som 2018 var TFF i allsvenskan, efter att ha varit ned och vänt i division 1 så sent som 2015. En serieseger som för övrigt säkrades mot Helsingborgslaget Eskilsminne IF och sedan följde två säsonger i superettan som kulminerade i kval mot Jönköping Södra, vilket gav en allsvensk plats 2018. Klubben var dock sedan länge ett rutinerat superettanlag och hade flera sejourer i allsvenskan bakom sig, där den första kom 1985 och den absolut bästa perioden i klubbens historia var under 1990-talet då man lyckades med konststycket att ta sig till UEFA-cupen.

Skrälleborg

Säsongen 1994/95 hackade sig Trelleborg förbi färöiska Götu i två inte alltför imponerande insatser och få trodde väl att äventyret skulle gå särskilt mycket längre när engelska Blackburn Rovers stod som motståndare i nästa omgång. Då med ett stjärnspäckat lag som kryllade av landslagsmän och internationella storspelare, såsom den engelske skyttekungen Alan Shearer. Rovers skulle samma säsong vinna hela Premier League, men att åka till Vångavallen visade sig betydligt tuffare än Old Trafford. Trelleborg – däremot – njöt för fulla muggar på Ewood Park, då man vann den första matchen med 1–0 efter mål av Fredrik Sandell. En seger som skapade stora rubriker i hela Europa och efter 2–2 hemma, så var avancemanget ett faktum. Skrälleborg var numera ett begrepp och man pressade dessutom italienska Lazio i följande omgång, där endast ett mål på övertid avgjorde dubbelmötet till Rom-klubbens fördel.

Bygga nytt och stanna kvar

Idag handlar det om att bygga på nytt efter uttåget från allsvenskan och att framförallt att inte falla igenom superettan till mörkret i division 1. En hel del talar för att den anrika föreningen kommer att klara uppgiften, men inget står skrivet i sten. Kampen kommer att bli hård säsongen ut. Men visst vore det märkligt med en superetta utan en skånsk klubb.

Inte mycket underifrån

Ja, om nu inte Helsingborg trillar ur allsvenskan igen. Även här kommer det handla om en fight ända in på målsnöret. Underifrån är det väl Torns IF - från lilla Stångby norr om Lund - som ligger bäst till tillsammans med klassiska Landskrona BOIS, men att avancera från division 1 till superettan är ett riktigt nålsöga och båda klubbarna befinner sig i mittenskiktet med hopp om att stabilisera sig på den övre halvan. Klubbar som Ljungskile SK, Skövde AIK, FC Trollhättan såväl som den lilla göteborgsklubben Utsiktens BK är nog alla starkare än Skåneklubbarna, åtminstone i dagsläget.

Skånederbyn

Skåne är kanske inte vad det en gång var i superettan, men Trelleborgs FF lär klara sig kvar och kanske få sällskap av Helsingborg nästa säsong, så visst finns det utsikter för Skånederbyn, även om Helsingborgsfansen knappast ser fram emot ett sådant scenario.

Sport

Mourinhos kritik: "De kan inte fotboll"

José Mourinho kramar om Eric Dier. Arkivbild.
José Mourinho kramar om Eric Dier. Arkivbild.
Foto: John Walton/AP/TT
Sport
Sport Tottenhams tränare José Mourinho försvarar mittfältaren Eric Dier som straffats för att ha konfronterat en supporter.
Portugisen anser att de beslutande inte kan fotboll.
– De tillhör inte den här världen, säger han.

Dier stängs av fyra matcher och får betala motsvarande drygt 460 000 kronor i böter för att ha jagat och konfronterat en supporter på läktaren i samband med FA-cupmatchen mot Norwich i mars.

Mourinho tycker att det engelska fotbollsförbundet (FA) tog ett felaktigt beslut.

– Min känsla är att i majoriteten av de här fallen skyddas inte fotbollen av de mäktiga som inte tillhör den här världen, säger portugisen.

– De kan inte fotboll och det är väldigt, väldigt svårt att ha ansvar för något när du inte har en aning om den värld som du ska leda.

Dier sade till FA att han hoppade upp på läktaren för att försvara sin yngre bror som bråkade med supportern, men FA ansåg att Dier själv agerat hotfullt.

Supportern har bett Dier om ursäkt, säger Mourinho.

– Jag vill väldigt gärna ha tillbaka supportrar på läktarna. Även den här supportern – särskilt eftersom supportern fick möjlighet att träffa spelaren, be om ursäkt och förstå att vi visserligen är välbetalda men inga robotar, säger Mourinho.

– Det var en bra möjlighet för supportern att förändra sig.

Inrikes

Det ska du inte missa när du reser utomlands

Trots lättade reserestriktioner finns fortfarande regler att följa för svenskar som reser utomlands. Arkivbild.
Trots lättade reserestriktioner finns fortfarande regler att följa för svenskar som reser utomlands. Arkivbild.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes
Inrikes Obligatorisk karantän, hälsoformulär och slumpmässiga tester. Ska du som svensk resa utomlands i sommar är det extra mycket att hålla reda på.

Sedan den 30 juni avråder utrikesdepartementet inte längre svenskar från att resa till ett antal europeiska länder, och sedan dess har allt fler skyndat att boka semesterresor utomlands. Men även om UD:s avrådan delvis har lättat, betyder det inte nödvändigtvis att det är fritt fram för svenskar att resa obehindrat.

I flera av de 14 länderna dit vi numera får resa finns nämligen fortfarande restriktioner som är viktiga att följa om man vill att semesterresan ska gå som planerat.

– Vi svenskar utgår ofta från att det är helt bekymmerslöst att resa inom EU. Men nu är det en del att hålla reda på innan man bokar och innan man reser, säger Michael Kapil, marknadschef på resebyrån Ticket.

För resterande länder i Europa och övriga världen gäller fortfarande UD:s avrådan från icke-nödvändiga resor.

Karantän och tester

Av de länder dit semesterresor tillåts har Schweiz de striktaste reglerna. Där gäller fortfarande en obligatorisk tiodagarskarantän för resenärer från Sverige.

För att få komma in i Kroatien, Spanien och Grekland behöver alla fylla i ett specifikt coronaformulär.

– Innan man bokar måste man kolla vad som gäller i respektive land. Man vill ju så klart inte börja sin semester med att sitta i karantän, eller nekas inresa för att man inte fyllt i formulären, säger Michael Kapil.

I Grekland utförs även slumpmässiga coronatester vid ankomsten, följt av ett dygns karantän tills att provsvaren kommit. Grekland tillåter inte heller direktflyg från Sverige fram till den 15 juli, men svenskar får resa in om man kommer från Köpenhamn eller med en mellanlandning utomlands.

Regionala skillnader

När man väl når sin slutdestination måste man också följa eventuella regler gällande allt från social distansering till munskydd och användandet av kollektivtrafik.

Reglerna kan skilja sig från region till region inom landet, och de kan också ändras med kort varsel om smittläget skulle bli värre. Detta kan vara särskilt tydligt i länder med starkt regionalt självstyre, som exempelvis Spanien och Tyskland.

Utrikesdepartementet uppmanar alla resenärer att ta sitt ansvar och hålla sig uppdaterad kring vad som gäller för respektive resmål. Till hjälp kan man ta myndighetens app "UD Resklar", som samlar de svenska ambassadernas reseinformation och uppdaterar uppgifterna löpande.

Elina Perdahl/TT

FAKTA

Detta gäller vid resor till de tillåtna länderna

Källa: Ticket Privatresor, Sveriges ambassader

Inrikes

Pandemin fick skolket att minska

Under det gångna läsåret förlorade 27 100 av landets gymnasieelever studiebidraget på grund av skolk. Arkivbild.
Under det gångna läsåret förlorade 27 100 av landets gymnasieelever studiebidraget på grund av skolk. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes
Inrikes Distansundervisningen har gjort att skolket minskat. Åtminstone det som inrapporteras till Centrala studiestödsnämnden, och som innebär att gymnasieelever förlorar sina studiebidrag.

De senaste elva åren har andelen gymnasieelever som förlorar sitt studiebidrag ökat konsekvent, och förra läsåret låg andelen på rekordhöga 8,7 procent.

Men coronapandemin, och distansundervisningen i gymnasieskolan har inneburit ett trendbrott för uppgången, berättar Peter Engberg, analytiker på Centrala studiestödsnämnden (CSN).

Under det gångna läsåret förlorade 27 100 gymnasister bidraget, vilket motsvarar 8 procent av landets elever. Det innebär ett tydligt trendbrott.

– Vi har följt utvecklingen för inrapporterat skolk månad för månad, och jämfört med förra året. Under april till juni ser vi en rejäl dipp, säger han.

Tiden innan i den period som rapporten omfattar, läsåret 2019/2020, har dock sett ut som vanligt. Allt större andel elever hade då haft annat för sig än att sitta i klassrummen.

Störst effekt i början

Men då klassrumsundervisningen byttes mot undervisning via datorn hemma så var fler närvarande. I alla fall till en början.

– Den allra största effekten såg vi initialt då distansundervisningen infördes, då lämnades fler skoluppgifter in och den höga frånvaron minskade.

Men en och annan kan nog undra om inte distansundervisningen gett ökade möjligheter till annat än studier, då ingen lärare kollar närvaron i ett fysiskt klassrum. Och visst är det svårt att bedöma om distanseleverna verkligen har ägnat sig åt skolarbetet på distans, konstaterar Peter Englund.

Metoder för närvarokontroll

Metoderna för att kontrollera närvaron skiljer sig mellan olika skolor, och mellan olika ämnen.

– En del har en metod som innebär att eleven meddelar sin närvaro i början av lektionen och i slutet av den. På vissa lektioner, som idrott, har eleven i bland fått föra träningsdagbok.

Men både Skolverket och Skolinspektionen har gjort undersökningar som visat på högre närvaro vid distansundervisningen under coronapandemin, och fler undersökningar kommer sannolikt att göras, enligt Peter Engberg.

– Det är många studier på gång, säger han.

Elina Perdahl/TT

Johanna Cederblad/TT

FAKTA

Skolk i gymnasieskolan

Skolan bedömer vad som räknas som skolk. Det kan till exempel vara upprepad frånvaro, återkommande sena ankomster eller att eleven lämnar lektionerna för tidigt.

Om skolan bedömer att en elev är borta vid upprepade tillfällen utan giltig frånvaro ska det rapporteras till CSN, som då stoppar utbetalningarna.

Fyra timmars ogiltig frånvaro under en månad kan påverka studiebidraget. Det kan även påverka eventuella inackorderingstillägg, extra tillägg eller lärlingsersättningar från CSN.

Den viktigaste förklaringen till minskningen är enligt CSN den övergång till distansundervisning som följde med coronapandemins utbrott i mars.

Under perioden april–juni har 40 procent färre fått studiebidraget indraget, jämfört med samma period föregående läsår. Minskningen av andelen skolkare syns i princip över hela landet.

Högst andel elever som miste studiebidraget under läsåret 2019/2020 finns i Gotlands län, följt av Gävleborg. Dalarnas län har minst andel skolkare.

Studiebidraget ligger på 1 250 kronor per månad. Utöver det finns även exempelvis inackorderingstillägg, för elever som studerar på annan ort.

Källa: Centrala studiestödsnämnden (CSN).

NÄSTA ARTIKEL