Aaron Eckhart i Midway. Foto: Reiner Bajo/Lionsgate via AP

Specialeffekterna väger inte upp i Midway

Midway
Regi: Roland Emmerich
Medverkande: Ed Skrein, Woody Harrelson, Mandy Moore med flera.

För Hollywood var andra världskriget ett manus med oändligt antal sidor att vända.
Det kom tunga epos som Bron över floden Kwai och Kanonerna på Navarone, men det gick ändå på halvfart tills Midway kom 1976. Hollywood buntade ihop ett dussin åldrande stjärnor som Charlton Heston, Robert Mitchum, Glenn Ford, Henry Fonda och några till och backade bandet till den 4-7 juni 1942 när USA och Japan utkämpade slaget om Midwayatollen. Japan försökte med en avledningsmanöver att splittra den amerikanska Stillahavsflottan men USA synade bluffen och det blev vändpunkten för kriget och början till slutet för de japanska framgångarna till havs. Noteras bör och framkommer också i Midway att varningar legat i luften om att Japan inte minst för sitt oljeberoende, kunde tvingas agera militärt mot USA.

I den nya Midway-filmen är floppen med Pearl Harbor glömd och regissören Roland Emmerich (The Independence Day) drar med stora brösttoner ut i det historiska slaget. Specialeffekterna och ljudet är en provkarta på vad som kan levereras av Hollywood i nådens år 2019.
I Midway 1976 hade man lånat frikostigt av tunga epos som Tora, Tora, Tora och Slaget om England. Roland Emmerich har emellertid 70 miljoner att sätta sprätt på så här behövs inga lån. Givetvis är det slaget i sig själv som har huvudrollen men det behöver understöd av mänskliga karaktärer och sådana finns ett större antal, mer eller mindre intressanta ur historiskt perspektiv.
Hurtfriska piloter med stjärnbaneret som ledstjärna påhejas av strama generaler och amiraler på bågge sidorna och Emmerich blandar och ger frikostigt av fiktion. I ärlighetens namn överväger ändå faktan. Små anekdoter som att John Ford befann sig mitt i skottlinjen när han dokumentärfilmade på Hawai ger storyn en extra knorr.

Roland Emmerich med sina katastrofrullar i bagaget är på sin mammas gata bland störtande flygplan och brinnande hangarfartyg och i den genren finns naturligtvis en öronmärkt publik, men jag tvivlar på att Midway får den breda publiken att gå man ur huse.

Midway
Regi: Roland Emmerich
Medverkande: Ed Skrein, Woody Harrelson, Mandy Moore med flera.