Ted Malm och hans team kommer att kuska runt med en Volvo 240 i Europa nästa år. Foto: B Sander

Klappat och klart för europeisk Volvocup

RALLY Nästa år blir det en ny, europisk cup för gamla Volvobilar med sex deltävlingar.
– Jag har fått in 40 intresseanmälningar från förare, berättar initiativtagaren Ted Malm från Vollsjö.

I slutet av 90-talet kördes Nordic West Euro Cup för Volvobilar under ett antal år, och då fanns Ted Malm med som kartläsare.
Efter att ha gett sig på en förarkarriär för bara några år sedan, så kom tankarna på att väcka liv i den gamla tävlingsserien igen.
Sagt och gjort. Den 22 mars nästa år inleds den nystartade Volvo Euro Cup med Zuiderseerally i Holland, där de klassiska Volvomodellerna 240, 740 och 940 kommer att delta.
Bakom det hela ligger ett digert arbete av Ted Malm.
– Jag har verkligen fått ett positivt gensvar, och många arrangörer i Europa vill ha med vår klass i sina rallyn. Publiken tycker att det är kul att få se stora Volvobilar sladda sig fram längs vägarna, säger Ted Malm.
Tre av de sammanlagt sex deltävlingarna, i Holland, Tyskland och Norge, kommer att köras på asfalt.

För de blågula förarna blir det ovant att köra på det underlaget. Asfalt är förbjudet att tävla på i Sverige efter några olyckor på 90-talet.
Men Ted Malm har testat på asfalt under det här året i Österrike (med 17 mil specialsträcka) och i Danmark (14 mil).
– Det är något helt annorlunda att köra på asfalt. I Danmark var vi uppe i 190 kilometer i timmen vid några tillfällen. Och det var på små vägar inne i skogen, berättar Vollsjö-föraren.
Intresseanmälningar till Volvo Euro Cup har kommit från Tyskland, Sverige, Finland och Norge.
– I slutet av 90-talet var det ett 20-tal ekipage som tävlade i den här klassen. Kan vi ligga någonstans där nästa år så är det bra. Nu gäller det för alla att sy ihop sina budgetar under vintern, påpekar Ted Malm.

En del förare som har lagt av för flera år sedan är sugna på att dra igång igen. Tydligen finns det en del gamla Volvobilar kvar som håller för att tävla med.
Dessutom blir det full valuta för pengarna för de som kör i Volvo Euro Cup. De internationella tävlingarna är alla mästerskapsrallyn och bjuder på generösa 10-15 mil specialsträckor att jämföra med de svenska på bara några mil.
– I Finland lär det bli lapp på luckan i klassen. Rallyt är attraktivt, och det körs på breda, hårda vägar strax före deras VM-deltävling ska avgöras, säger Ted Malm.

Den 19 och 20 september nästa höst körs finalen med en tvådagarstävling runt Vänern. Då kommer det också att finnas en prispott att tävla om.
Ted Malm tävlar i en gammal Volvo 240, som han skaffade inför 2018 års säsong. Därefter har han tävlat med den 34 gånger, så nog visar de gamla, svenska bilarna en god hållbarhet.

Sportresultat

Sport i dag