Björn Dixgård tillsammans med Almakvartetten. Foto: Gunilla Wedding Foto: Foto: Gunilla Wedding
Björn Dixgård, Arja Saijonmaa, Shirin och Christel Stjernebjerg medverkar i Infruset. Foto: Gunilla Wedding

De gör Dixgård sällskap i Infruset

Scen Soulsångerskan Shirin från Malmö och Arja Saijonmaa gör Björn Dixgård och Malmö symfoniorkester sällskap på scen när Infruset har premiär på Malmö Live 23 maj.
– Det känns som att stå inför ett härligt, stormigt hav på väg ut på seglats. Det här är experimentellt och definitivt något jag aldrig gjort förut, säger Björn Dixgård entusiastiskt.

Sedan tidigare är det klart att Björn Dixgård från Mando Diao ska göra musikteater av gruppens populära Frödingalbum Infruset i Malmö Lives konsertsal tillsammans med Malmö symfoniorkester.
På fredagen presenterades de övriga medverkande vid en pressträff på Malmö Live där Björn Dixgård också framförde en av föreställningens nyskrivna sånger, Själens skrubbsår.
– I föreställningen vill vi beskriva en livstid, inte nödvändigtvis min utan en universell, säger Björn Dixgård. Det är barndomen, ungdomen, vuxenheten och ålderdomen. Och det är lätt att tänka att Fröding bara är mörk och tung, att det inte finns ljus här men det gör det och det ljuset kommer vi att belysa.

Med sig på scen har Björn Dixgård soulsångerskan Shirin från Malmö och mångsidiga artisten Arja Saijonmaa. För regin står Moqi Simon Trolin, snart aktuell med Hans och Greta på Hipp. Dessutom kommer danska nycirkusartisten Christel Stjernebjerg att medverka.
– Föreställningen kan beskrivas som ett slags associativ livsresa där det blir en förstärkning visuellt för varje låt som ger nya perspektiv på låten, säger Moqi Simon Trolin om föreställningsidén och exemplifierar:
– Startsången är Infruset, albumets titellåt, och där kommer Christel ner från taket över publiken och vi gör ett slags födelse av en människa här. Samtidigt sjunger Björn Infruset som är en lite halvdepressiv text som Fröding har skrivit på gränsen till nervsammanbrott. I det här mötet händer något.

Nycirkusartisten Christel Stjernebjerg ser mycket fram emot sin medverkan.
– Jag uppträder ofta i fusion med musik eller teater så jag tycker mycket om sammanhang som det här och använder alltid kroppen som historieberättare eller förstärkning av känslor, förklarar hon.
Scenografin till Infruset skapas av norska Eilev Skinnarmo som inte kände till Mando Diaos skiva innan men blev otroligt rörd när han hörde den.
– Texterna är fantastiska, de gnager på själen så det fanns en jättestor potential här som nu ska förstoras upp, säger han. Jag vill gärna bryta upp den här formen som inramar en klassisk konsert i en konsertsal och arbeta mer teatralt med konsertformen. Jag vill skapa stämningsbilder och berätta den dramatiska historien visuellt och använda rummet på ett annat sätt, till exempel vad gäller ljus och orkesterplacering.

Soulsångerskan Shirin från Malmö tvekade aldrig inför att tacka ja till Infruset.
– Den starkaste anledning var att det är en föreställning som handlar om känslor, säger hon. Sedan kändes det också som ett projekt där jag själv kan utvecklas. I mina gig är det oftast jag som regisserar och bestämmer och det lät supergött att få bli regisserad, man utvecklas av att någon annan håller i taktpinnen.
Att stå på scen tillsammans med just Björn Dixgård och Arja Saijonmaa ser hon också fram emot.
– Björn har Sveriges bästa röst och jag har alltid velat jobba med den sortens musik. Det här kommer att bli hur gött som helst just eftersom vi tre är så olika, olika åldrar, olika erfarenheter och olika genrer. Sedan är Malmö mitt hjärta, även om jag är på väg att flytta till Stockholm nu, och det känns som en stor ära att få göra det här i en stad där man har vuxit upp och känner så många. Det är härligt!

Arja Saijonmaa mötte Björn Dixgård första gången när de medverkade i Allsång på Skansen. Då bytte de telefonnummer för att kanske samarbeta någon gång.
– När de ringde om det här tyckte jag att det lät roligt att hoppa in ett experimentverk, säger hon. Jag kommer från det här med teater- och musikexperiment och har gjort mycket sådant under mitt liv. Jag har heller aldrig brytt mig om genrer och det här är spännande, att hitta nya horisonter med en rockare som tonsätter en svenska klassiker.

För Björn Dixgård var det en dröm som gick i uppfyllelse när han fick förfrågan från Malmö live.
– Det kändes så lyxigt och att spela med en symfoniorkester är något jag drömt om hela livet, säger han. Jag har gjort det någon enstaka gång förut men här är det några resor till, speciellt i den här lokalen.
Infruset kommer självklart att innehålla sångerna från albumet men det blir också nyskrivna sånger av Björn Dixgård samt två nya Frödingtolkningar – I solnedgången och Sjungen hoppfulla sånger – och så en tolkning av Karin Boyes dikt Stjärnornas tröst.
– Vi har sagt i bandet att vi aldrig kommer att göra en Infruset två men eftersom vi har gjort det här manuset nu och eftersom det beskriver en livstid kändes det väldigt enkelt att skriva ny musik, säger Björn Dixgård.
– Häromdagen ringde Moqi och sa: du det finns ingen vaggvisa i föreställningen. det måste du skriva, fortsätter han. Då satt jag och tänkte på mina barn och skrev en.