Foto: Johan Nilsson / TT

Inte första incidenten för skenande fartyget

Göteborg/Landskrona I fredags skenade fraktfartyget Rix Emerald genom Göta Älv och man tvingades nödöppna flera broar.
Det är dock inte första gången det fartyget snedseglat. I januari gick man på grund utanför Landskrona.

Det var vid sjutiden en tisdagsmorgon i mitten av januari som det cypriotiskregistrerade fartyget Rix Emerald gick på grund och fastnade på en av lerbankarna utanför Landskrona.

Polisen inledde då först en förundersökning om vårdslöshet i sjötrafik men den lades ned.
– Det finns inga misstankar om brott, sa Jeanneth Forsberg, var vakthavande befäl på Kustbevakningen till Skånskan då.

Nu har båten återigen skapat rubriker och det i ett än mer uppseendeväckande sammanhang.

I fredags fick man tekniska problem på Rix Emerald som då stävade nedströms för Göta Älv. Man kunde varken stanna eller sänka farten på det drygt 90 meter långa fartyget som har en dödvikt på 3 000 ton. Flera broar fick nödöppnas innan båten kunde ta sig ut på öppet vatten. Vid Vinga fyr lyckades man ankra upp båten.

Meningen var att problemet skulle undersökas innan båten gick vidare. Istället lättade befälhavaren ankar och stävade bort, skriver Dagens Nyheter.
– När jag ringde upp befälhavaren sa han att han inte hade några problem och lade på luren, säger Pekka Piirainen, tjänsteman i beredskap på Transportstyrelsen, till DN.

Dagen efter försvann båten från det spårningssystem som alla större båtar ska vara anslutna till.
– Något så här allvarligt har jag inte varit med om tidigare, säger Pekka Piirainen som jobbat med sjösäkerhetsfrågor i 30 år.

Redan 2016 hamnade Rix Emerald i problem. Då kolliderade båten med ett förtöjt fartyg i nordtyska Brunsbüttel med skador både på den båten och på piren som följd. Vid det tillfället visade det sig att befälhavare var berusad, skriver Maritime Herald.

Dagens fråga

Såg du första avsnittet av På spåret?

Loading ... Loading ...