Batteriet ligger i golvet och väger 700 kilo. Taycan som helhet väger 2,3 ton i basutförande. Trots det känns den lätt i steget även i högre tempo på småvägar.Foto: Manuel Hollenbach
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Den svarta rampen över bakpartiet finns numera på flera Porschemodeller och bakifrån kan det vara svårt att skilja Taycan från tvådörrarsbilen 911. Foto: Manuel Hollenbach
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Markfrigången kan höjas en smula för att komma över låga farthinder. Testresan inleddes i centrala Göteborg där vi råkade putsa frontspoilern mot ett par farthinder. Foto: Manuel Hollenbach
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Gott om designreferenser till andra och tidigare Porschemodeller, men så här digitaliserad är bara Taycan. Kvalitetsintrycket känns snäppet mindre genuint jämfört med 911 och Panamera.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Reglaget för att välja fram, back eller parkering sitter strax till höger nedanför huvudinstrumenten. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
En elegant böjd skärm i förarens blickfång där visningen kan varieras på mängder av sätt. I kanten av skärmen sitter touchknappar för antisladdsystem, stötdämparjustering med mera.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Provbilen har en ny typ av textilklädsel och vissa interiörmaterial är gjorda av återvunnet material. Framstolarna är mycket bekväma och baksätet oväntat rymligt. Bland annat finns där två urgröpningar i batteriet under golvet kallade ”fotgarage”.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Snabbladdning med upp till 270 kilowatt är möjligt i Taycan. Men sanningen är att så snabb laddning klarar den bara när batteriet är nästan tomt. Foto: Porsche
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Inte lika praktisk som syskonet Panamera, men baksätet är fällbart och bagageutrymmet duger för en lätt semesterpackning för fyra personer.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Under fronthuven finns ett stuvutrymme som i praktiken lämpar sig bäst för laddkablar.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Porsche har smädats i sociala medier för att de benämner elbilen Turbo. Enligt firman själv ska det markera toppversion, ”alla förknippar Turbo med våra mest exklusiva bilar”. Nog är det konstigt.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
En modern Porsche känns i mörker igen på fyra ljuspunkter i vardera strålkastaren. På Taycan har blicken blivit mer kisande. Foto: Porsche
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Porsche Panamera Turbo S E-hybrid.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Tesla Model S Performance.

Elbil i toppen av näringskedjan

Motor Tesla har haft en fredad zon med sina snabba elbilar som dessutom kan köras långa sträckor mellan laddningarna. Porsche tar upp kampen med Taycan, men har delvis valt en annan inriktning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Tänker du köpa en mobillåda till någon i julklapp?

Visa resultat

Loading ... Loading ...