Khartoum Offside. Pressbild

Film som kan förändra världen

Tidningens filmskribent Ingela Brovik rapporterar från Malmö Arab Film Festival som avslutas på tisdag 8 oktober.

– Haparanda! utropar deltagarna i en arabisk teatergrupp i Sverige, med poetisk känsla som gör att namnet på den nordliga svenska orten låter helt fantastiskt.
Filmen Northern Lights, regi Ibrahim Mouhanna, är en av höjdpunkterna på årets Malmö Arab Film Festival och den följer skådespelarna i ovannämnda teatergrupp som alla kommer från ett krigshärjat land i Mellanöstern. Deras föreställning handlar om flyktingars liv i Sverige och filmen är en genuin teater-film som på sitt eget sätt visar teaterns kraft där de enskilda berättelserna blir existentiella.

Malmö Arab Film Festival är den största arabiska filmfestivalen utanför de arabisktalande länderna och i år visas 120 långfilmer, kortfilmer och dokumentärer i programmet.
En annan av långfilmerna är Golden Bomb, i regi av Kassef Zahabi från Libanon. Den handlar om det krigsdrabbade Beirut 1985 där ett par skall gifta sig i skyddsrummet, eftersom kyrkan är sönderbombad. Precis när vigseln skall börja blir det i stället begravning när anhöriga med en kista knuffar sig fram mot prästen. Det här är en tragikomisk film som är typisk för årets MAFF där filmerna tar ut svängarna mellan krigets fasor och människors längtan efter kärlek och fred. Libanon är ett av de länder som sticker ut med starka filmer med drastisk humor. Landet har stora ekonomiska problem, men det syns inte i filmerna.
Imponerande är också filmerna från Tunisien. Landet är hedersgäst på årets MAFF och har fem långfilmer med i programmet. En av dem, Fatwa i regi av Mahmoud Ben Mahmoud, är en av de viktigaste filmerna på festivalen. Den handlar om en tunisisk man som bor och arbetar i Frankrike men återvänder hem efter att hans son dött i en trafikolycka. Först i Tunisien förstår han att sonen blivit medlem i en radikal islamistisk grupp och försöker ta reda på vad som hänt. En mycket stark film om dagens läge gjord med visst ekonomiskt stöd av filmbröderna Dardenne från Belgien. Fatwa är en av de filmer som ger perspektiv på den arabiska våren vars drömmar om frihet satt sina spår främst i Tunisien.

Men även andra filmer tar upp patriarkala strukturer, sociala orättvisor och förtryck av kvinnor. Ibland med svart humor. En sådan film är den kvinnliga regissörer Kaouther Ben Hanias Sheikh’s Watermelon om en respekterad imam som råkar ut för en oväntad händelse.
En av många överraskande filmer med nya perspektiv är dokumentären Khartoum Offside, regi Marwa Zein från Egypten och Sudan. I Sudan får kvinnor varken göra film eller spela fotboll men en grupp beslutsamma kvinnor bestämmer sig för att spela fotboll internationellt och Marwa Zein följer deras uppror mot den islamitiska militärregimen med lyhörd, poetisk blick.
Den iranske regissören Jafar Panahis film om hur kvinnor klär ut sig till män för att gå på fotbollsmatch gjorde att han blev förbjuden att göra film.(Därefter smugglade han ut sina filmer i USB-minne i en kaka).
Film kan förändra världen. Arabisk samtida film visar det som till exempel i Rachid Boucharibs Indigenés om nordafrikanska soldater som deltog i franska arméns strider under andra världskriget. De fick pension först efter filmen då Frankrikes president kom till Cannes filmfestival och bad om ursäkt.