Susanna Alakoski. Foto: Sara Mac Key

Med kunskap och språk som förtrollar

Recension/litteratur

BOK
Bomullsängeln
Författare: Susanna Alakoski
Förlag: Natur och kultur

Hilda, huvudperson, i Susanna Alakoskis nya roman Bomullsängeln sitter i kyrkan tillsammans med de andra arbetarna när bomullsfabriken i finska Vasa där hon arbetar jubilerar. Hon låter blicken vandra över de knäppta händerna i raden bredvid henne: ”Torra händer, svettiga, svaga. Starka. Hårda. Skrovliga. Fingrar förstörda av köld och reumatism. Valkiga händer. Svartoljiga trubbiga fingrar. En del händer liknade klor. Andra fattades en fingertopp, eller halva pekfingret. Hilda såg svullna fingrar, röda såriga. Nedslitna naglar. Spruckna nagelband.”
Här zoomar Alakoski in på detaljer, stannar tiden och fångar så mycket i få ord – Hildas och hennes arbetskamraters hårda slit som är grunden för att fabriken kan jubilera. Före händerna har hon samtidigt beskrivit hur direktionen sitter längst fram på herrskapsbänkarna i kyrkan.

Det återkommer genom hela Bomullsängeln, det här detaljrika uppräknandet som fångar människor, situationer och kontraster mellan rik och fattig, arbetare och överklass starkt och konkret.
Samtidigt är det här en berättelse som också sveper fram i långa tidssjok och tidshopp. Vi följer Hilda från födseln 1905 och fram till början av 50-talet i ständiga växlingar mellan den stora berättelsen där också krig, politik och ekonomisk utveckling får plats och så det där närgångna. Det här är inte Hilda, hennes bästa vän Helli, maken Arvo, barnen Greta och Jonnis liv dag för dag men deras liv speglade i samhällsutvecklingen samtidigt som vi inte kan undgå att känna djupt inne i det de känner.

Bomullsängeln är första delen i ett stort projekt där Susanna Alakoski ska berätta om fyra generationer kvinnor och deras liv, arbete och drömmar under 1900-talet, både i Finland och Sverige. Och det är i Finland det börjar.
I Österbotten på Sorolagården där Hilda föds i en finskspråkig familj. När hon blir gravid utan att vara gift tvingas hon lämna gården för ett slitsamt pigliv. Som piga lär hon känna den politiskt engagerade Helli och tillsammans beger de sig så småningom till Vasa och söker arbete på bomullsfabriken.
Medan Helli viger sitt liv åt att kämpa för bättre villkor för arbetarna, speciellt kvinnor, förälskar sig Hilda i Arvo. De bildar familj och Hilda genomlever krigsår, svältår och förluster och ständigt ett hårt arbete på fabriken samtidigt som hon försöker hålla kvar drömmarna om något annat, om en symaskin, om att försörja sig på att sy. I bokens slut lämnas Hildas berättarstafettpinne vidare till den vuxna dotter Greta som är på väg att lämna Vasa för Stockholm och kanske London.

Jag läser Bomullsängeln fullständigt förtrollad av människorna och historien men också av Susanna Alakoskis fantastiska och poetiska berättarspråk. Stundtals är det rytmiskt som arbetet vid bomullsfabrikens maskiner för att sedan fånga kärlek och längtan i en lekfull användning av kärleksromaner, Hildas längtan till Sorologården i gråtmilda brev och barnens upplevelser av bomberna som faller över Vasa under andra världskriget rakt på och utan minsta förskoning.
Redan med Svinalängorna etablerade sig Susanna Alakoski som en modern och nyskapande arbetarförfattare. Visst är det lätt att dra paralleller mellan Bomullsängeln och romanprojektet den ingår i och så väl Mobergs överblickande och människonära Utvandrarepos som Moa Martinssons starka skildringar av fattiga arbetarkvinnor.
Samtidigt är Susanna Alakoski i högsta grad fortfarande mest sig själv. Bomullsängeln är på många sätt en helt annan berättelser än hennes tidigare, mer nutida, men det är lätt att känna igen förmågan att gå känsloladdat nära in på människors liv, inte minst barnens, samtidigt som det större sammanhanget alltid finns där.

Det är uppenbart att Bomullsängen vilar på en bas av ett enormt researcharbete och det ska blir oerhört spännande att fortsätta den här tidsresan i ytterligare tre böcker. Det här är en läs- och lärupplevelse som ingen borde missa.

BOK
Bomullsängeln
Författare: Susanna Alakoski
Förlag: Natur och kultur