Linnea Malmgren och Frida Malmgren debuterar som romanförfattare med Alicias val. Foto: Gunilla Wedding
Linnea Malmgren och Frida Malmgren debuterar som romanförfattare med Alicias val. Foto: Gunilla Wedding
Linnea Malmgren och Frida Malmgren debuterar som romanförfattare med Alicias val. Foto: Gunilla Wedding

Lundasystrar som har en kärleksroman ihop

En är läkare och forskare, den andra psykolog och skapare av den tecknade serien Tjejerna på höjden. Nu debuterar systrarna Linnea Malmgren och Frida Malmgren som romanceförfattare med Alicias val.
– Bara för att det är underhållningslitteratur dumförklarar vi inte våra läsare, det är jag och Frida, som är målgruppen. Vi vill koppla av, men med något med substans i, säger Linnea Malmgren bestämt om genren som systrarna ser stora möjligheter i.

Frida och Linne Malmgren om
… varandras respektive styrkor som författare:
– Frida är duktig på dialoger och miljöer, säger Linnea Malmgren
– Linnea har mejslat fram karaktärer så bra, hon bara satte dem direkt. Och så har hon driv i texten, det händer saker, säger Frida Malmgren.
… vilka andra romanceförfattare de rekommenderar:
– Det blir kanske tråkigt att säga Simona Ahrnstet men hon är ju bäst. Sedan tycker jag att Heléne Holmströms Falla fritt är trevlig, säger Frida Malmgren.
– Det får bli Simona här också, hon är ju romancedrottningen, säger Linnea Malmgren. Internationellt sett är jag mycket förtjust i Marian Keyes, även om hon framför allt hör till feelgoodgenren.
Frida Malmgren om …
… arbetet med Alicias val har påverkat hennes arbete med Tjejerna på höjden: ”Nej det tror jag inte, möjligen genom att seriens huvudpersoner blir ännu mer olyckliga. För dem går det inte så bra på kärleksfältet.”
Linnea Malmgren om …
… skillanden mellan att skriva facklitteratur eller skönlitteratur: ”När man skriver en fackbok kan man inte skriva en rad utan en referens. Jag håller på med forskning och där är det verkligen så att man måste kunna stå för allt. Med romanen kunde vi göra vad vi ville och böja sanningen hur som helst, vilket verkligen var kul.”
Romance:
Romance är egentligen det engelska ordet för kärleksroman, romance novel, men har blivit ett allt mer vedertaget genrebegrepp även i Sverige. För att en roman ska definieras som romance måste kärleken mellan två människor vara den centrala handlingen och berättelsen måste ha ett emotionellt tillfredställande, oftast lyckligt, slut.

Frida Malmgren och Linnea Malmgren (Frida är storasyster och Linnea lillasyster) är födda och uppvuxna i Lund och förutom allt annat som systrar delar har de också alltid haft intresset för romance gemensamt.
– Vi har kollat på extremt mycket romance ihop och älskar den typen av underhållning. Allt från romantiska komedier till historiska kostymdramer, berättar Frida Malmgren.
– Numera har vi bägge också jobb som bitvis berör tragik och hemskheter och då är det skönt att läsa eller se något där man vet att det slutar bra, inflikar Linnea Malmgren.

Idén att skriva en kärleksroman tillsammans föddes när Frida Malmgren var på ett 8:e mars-evenemang förra året där Ebba Östberg, förläggare för svenska romanceförlaget Lovereads, höll föredrag tillsammans med Sveriges romancedrottning Simona Ahrnstedt.
– De pratade bland annat om hur romance alltid dras med fördomen att vara tantsnusk och hur man så ofta förminskar kvinnors intressen, berättar Frida Malmgren. Ebba Östberg sade också lite skämtsamt att jag skulle höra av mig om jag hade en kärleksroman på gång och jag skrattade väl mest.
Men tanken fastnade och eftersom Frida Malmgren har erfarenhet av att berätta genom Tjejerna på höjden, som hon tecknat sedan 2014, och Linnea Malmgren är van att skriva, om än mest forskningsrapporter, började systrarna spåna på en gemensam berättelse.
– Vi kom igång på riktigt förra sommaren när vi var i vårt sommarhus på Ven och hade hela sommaren tillsammans och gott om tid, säger Linnea Malmgren.

I berättelsen de spånade fram heter kärleksparet Alicia och Max. Alicia är nöjesreporter på en kvällstidning men drömmer om att få arbeta som politisk reporter. Max är lite av en playboy men också en lovande politiker som arbetar som statssekreterare till hälsoministern.
När Max kör på en älg på väg till Folk och försvars rikskonferens i Sälen och Alicia lämpligt nog dyker upp som räddare börjar starka känslor växa fram mellan dem. Allt kompliceras dock av deras respektive yrkesroller och blir ännu svårare efter en WHO-konferens i Sofia i Bulgarien där Alicia får nys om en riktig skandalhistoria med koppling till Max politiska område.
Historien har bland annat också kopplingar till konsekvenserna av näthat.
– Idén kom av att vi har en kompis som är journalist som just körde av vägen på väg till Folk och försvar men sedan måste man också hitta en bra kemi mellan huvudpersonerna och förhinder som håller, förklarar Frida Malmgren.

Linnea Malmgren berättar att när de lämnade in manus till Alicias val beskrev förlaget den som en feministisk romance.
– Det var aldrig vår intention att vara specifikt feministiska men är man själv en vettig person så är det klart att man skriver ur ett jämställdhetsperspektiv, menar hon. Och vi vill inte dumförklara våra läsare. Bara för att det är underhållningslitteratur så är det inte så att folk inte är intresserade av att ha en viktig story bakom. Jag och Frida är målgruppen och vi vill kunna koppla av, men med något med substans i.
– Det här med romance kan vara lite fyrkantigt men egentligen är det en story som i många andra romaner. Det är bara det att vi har flyttat strålkastarna lite mer mot kärlek och så måste det vara ett lyckligt slut, det är en deal man ingår med läsarna, säger Frida Malmgren. Vad gäller feminism är det klart att Alicia har en egen agens, hon sitter inte direkt på sin kammare och väntar på att något ska hända.
– Det som är kul med romance är också att det tilltalar en så bred målgrupp – folk i stan och på landet, i olika åldrar och från olika bakgrunder, säger Linnea Malmgren. Visst är de framförallt kvinnor, men så många olika kvinnor.

Förutom den gemensamma sommaren på Ven har arbetet med Alicias val gjorts på distans eftersom Linnea Malmgren bor i Malmö och Frida Malmgren numera i Stockholm.
– Det var en stor inlärningsprocess för oss bägge med romanskrivandet eftersom det är ett format ingen av oss jobbat i innan, vi fick lära oss och finslipa metoderna tillsammans, berättar Linnea Malmgren.
– Det som fungerade bäst för oss var excelrutor i ett wordokument där vi skrev vilket kapitel det var, vems vinkel det skulle berättas ur och vad som skulle vara det bärande budskapet, förklarar Frida Malmgren. Sedan skrev vi vartannat kapitel och läste och rättade i varandras texter.

Finns det för- och nackdelar med att vara systrar och skriva ihop?
– Så klart har vi bråkat en del och kanske på ett sätt som man inte skulle göra om man inte vore syskon, medger Frida Malmgren. Men det finns så många fördelar. Vårt språk är till exempel ganska likt vilket gör att det inte blir så stor skillnad mellan våra kapitel.
– Jag tror också att vi har en intuitiv förståelse för varandra, säger Linnea Malmgren. Visst skriver vi hyfsat detaljerade synopsis men jag vet ofta precis vad det kommer att landa i när Frida skriver ett kapitel. Det gör det lätt att fortsätta.

När vi träffas har Alicias val inte kommit ut än ( utgivningsdag är 23 september) och Frida Malmgren, som nyligen blivit mamma för första gången, beskriver väntan på den färdiga boken som en oändligt lång förlossning.
– Boken är färdigskriven men man får den inte i handen på ett långt tag och glömmer lite bort att den är på gång, men så kommer man på det ibland när man sitter och äter frukost eller något och det är häftigt. Sedan glömmer man det igen. Men det är lite läskigt också. Jag har gett ut serieböcker innan men då har serierna redan mött världen. Nu är det en bok och ingen har läst den. Det är ovant.
– Det ska bli jättekul så klart, det är som mitt andra barn, säger Linnea Malmgren med ett stort leende. Sedan har vi båda intensiva liv med jobb och barn och man är på kliniken och forskar och är jättefokuserad och så sköljer det här över en. Det är jättenervöst och spännande.

Blir det fler kärlekshistorier från er framöver?
– Det är planen, säger Frida Malmgren bestämt. Vi har en historia mentalt i pipelinen och den kommer att utspelas i Skåne. Mer kan vi inte avslöja än, vi har börjat prata om den men inte skrivit ner en rad.
– Romance är verkligen ett öppet fält i Sverige, fortsätter Linnea Malmgren. Det finns Simona Ahrnstedt och det börjar komma lite fler men det finns mycket att göra här.

Frida och Linne Malmgren om
… varandras respektive styrkor som författare:
– Frida är duktig på dialoger och miljöer, säger Linnea Malmgren
– Linnea har mejslat fram karaktärer så bra, hon bara satte dem direkt. Och så har hon driv i texten, det händer saker, säger Frida Malmgren.
… vilka andra romanceförfattare de rekommenderar:
– Det blir kanske tråkigt att säga Simona Ahrnstet men hon är ju bäst. Sedan tycker jag att Heléne Holmströms Falla fritt är trevlig, säger Frida Malmgren.
– Det får bli Simona här också, hon är ju romancedrottningen, säger Linnea Malmgren. Internationellt sett är jag mycket förtjust i Marian Keyes, även om hon framför allt hör till feelgoodgenren.
Frida Malmgren om …
… arbetet med Alicias val har påverkat hennes arbete med Tjejerna på höjden: ”Nej det tror jag inte, möjligen genom att seriens huvudpersoner blir ännu mer olyckliga. För dem går det inte så bra på kärleksfältet.”
Linnea Malmgren om …
… skillanden mellan att skriva facklitteratur eller skönlitteratur: ”När man skriver en fackbok kan man inte skriva en rad utan en referens. Jag håller på med forskning och där är det verkligen så att man måste kunna stå för allt. Med romanen kunde vi göra vad vi ville och böja sanningen hur som helst, vilket verkligen var kul.”
Romance:
Romance är egentligen det engelska ordet för kärleksroman, romance novel, men har blivit ett allt mer vedertaget genrebegrepp även i Sverige. För att en roman ska definieras som romance måste kärleken mellan två människor vara den centrala handlingen och berättelsen måste ha ett emotionellt tillfredställande, oftast lyckligt, slut.