Svedala

62 år i gymnastikens tjänst gav pris av guld

Från Svenska gymnastikförbundet kom Henrik Lehman och Pelle Malmborg och överraskade Hasse Hardenstedt, som varit gymnastikledare i 58 år, som prisades med Lingmedaljen. Foto: Svedala GIF
Svedala
Svedala Svedalaprofilen Hasse Hardenstedt överraskades och fick ta emot gymanstikförbundets högsta utmärkelse Lingmedaljen.

Frågan är ju given – hur känns det?

– Om jag säger så här, det här är ungefär vad Nobelpriset är för litteraturen – jag kan inte få något finare än den här medaljen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Svedala Tennisklubb - Mer än bara tennis

Utomhusanläggningen.
Foto: Susan Badran
Svedala
Svedala Svedala Tennisklubb arbetar mycket för att få alla i samhället att känna sig inkluderad. Föreningen vill hela tiden utvecklas och vara en ledstjärna för tennisen.
PREMIUM

År 1988 öppnades Svedala Tennisklubb och sen dess har föreningen fortsatt vara aktiv.

För sex år sen påbörjade en renovering av anläggningen som stod klar 2015, då tillkom den nya hallen, Svedalahallen. I dag ligger hela faciliteten på 6 400 kvadrat meter och med sina 1400 medlemmar gör det Svedala Tennisklubb till ett av Sydsveriges största tennisanläggning.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Två nya padelbanor i Svedala

Ett av de två nya padelbanorna byggs på Svedala Tennisklubbs utomhusanläggning.
Foto: Susan Badran
Svedala
Svedala Enligt Elitepadels statistik har padelspelandet med unika besökare ökat med 186 procent förra året. Intresset har även Svedala Tennisklubb känt av. Nu byggs två nya padelbanor på deras utomhusanläggning.
PREMIUM

Under en längre period har Svedala Tennisklubb haft ett tryck på sig gällande deras enda padelbana.

– Vi var ju först i Sverige 2013 med att ha en padelbana. Nu har ju intresset för padel ökat och vi vill ge våra besökare det dom önskar sig, vilket är fler padelbanor, säger Magnus Grahn, klubbchef.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Boenden runt Aggarpsskolan har tröttnat på stöket

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Svedala
Svedala
PREMIUM

Boenden runt Aggarpsskolan, Svedala, har flera gånger ringt in till polisen för att ungdomar samlas på skolgården med mopeder och epatraktor. Utöver väsandet från fordon smälls det även raketer på skolområdet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Polisen sätter upp kamera i centrum

Foto: Johan Nilsson/TT
Svedala
Svedala Polisen i Svedala har tagit i till sig när invånarna har sagt att de känner otrygghet i centrum. Åtgärden polisen valde att vidta är att sätta upp en övervakningskamera för att skapa trygghet. Planen är att ha kameran uppe i tre månader men förlängningstid kan tillkomma.
PREMIUM
Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Polisen tillbaka vid fyndplatsen av kvarlevorna

I söndags spärrade polisen av ett skogsparti utmed E65 utanför Svedala och kriminaltekniker arbetade på platsen efter att en privatperson hittat misstänkt mänskliga kvarlevor.
Foto: Johan Nilsson/TT
Svedala
Svedala Polisen var under torsdagen tillbaka i skogsområdet i Tittente, strax öster om Svedala, där misstänkt mänskliga kvarlevor hittades av en privatperson i söndags. Under tiden väntas svar från rättsmedicin i Lund.

– Det hör till vanligheterna att vi återvänder till en fyndplats i den här typen av utredningar. Ibland kan vi vilja göra ytterligare kontroller på platsen och det här ligger helt i linje med hur vi brukar arbeta i sådana här fall, säger Nils Norling, presstalesperson vid polisområdet Malmö.

Han berättar att man just nu väntar på besked från rättsmedicinen i Lund och att man arbetar intensivt med att få fram en identitet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Svedala

Två ungdomar krockade i en vägg

Foto: Stina Stjernkvist/ TT
Svedala
Svedala
PREMIUM

Under måndagen hade två tjejer åkt elsparkcykel och krockat in i en vägg på Aggarpsskolan i Svedala. Bromsarna på cykeln fungerade inte som de skulle så med en hastighet på 30 kilometer i timmen krockade tjejerna in i en vägg. En av personerna fick föras till sjukhus med skador och den andra klarade sig med endast några sår.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Brand släcktes av bilist

Foto: Christine Olsson
Svedala
Bara
PREMIUM

Under måndagsförmiddagen hade en bilist kört på en väg nära Spångholmsgården och fått syn på rök. Vid närmare titt insåg mannen att det brann i terrängen på en dikeskant. Mannen valde att själv släcka branden och kontaktade även räddningstjänsten. Väl på plats konstaterade räddningstjänsten att branden inte var farlig och efter kontroll lämnades platsen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Svedala

Sökandet efter gravrättsinnehavare

Svedala kyrkogård.
Foto: Svedala församling
Svedala
Svedala Svedala församling fortsätter sitt arbete med sökandet efter gravrättsinnehavare på Svedala- Börringe- Törringe- och Västra Kärrstorps kyrkogårdar. Om kyrkogårdarna inte får tag på någon innehavare inom två år, försvinner gravordningen.
PREMIUM

Sökandet efter gravrättsinnehavare går framåt för Svedalaförsamlingen. Församlingen blir kontinuerligt kontaktade av anhöriga för gravplatser utan innehav vilket leder till en minskning av gravplatser utan gravrättsinnehavare.

– Detta är ju ett konstant arbete för oss. Men vi tycker att det går bra, säger Dennis Jensen, kyrkogårdschef.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL