Johan Eriksson i Uppsala tittar ut ur den Bentley S1 från 1955 som hans pappa köpte. Tillsammans renoverade de bilen som numera körs sparsamt, mest till och från olika bilträffar.Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Bentleys emblem, det som ”ligger” på kylargrillen, har bytt utförande genom åren. Ibland har det varit ett symmetriskt antal fjädrar på vänster respektive höger sida om B:et, ibland asymmetriskt. Det stående B:et finns bara på vissa modeller. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
På ergonomin och krocksäkerheten kan man ha synpunkter. Men att ifrågasätta nivån på hantverket och atmosfären är omöjligt i en Bentley S1 från 1951. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Pampig och ändå med en mjukt avväpnande attityd. Bentley S1 från 1955 utstrålar brittisk överklass när den är som bäst. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Den tunna, mörkröda linjen som ramar in den mörkgrå bården längs karossidan är handmålad med pensel. Hantverket är en stor del av tjusningen med Bentleys bilar. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Däck med höga skuldror bidrar till rullkomforten. En Bentley av detta slag är svårslagen i den grenen. Foto: Eric Lund
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Han växte upp under enkla förhållanden, arbetade hårt för att finansiera sitt motorcykeltävlande och startade senare bilföretaget som bär hans namn: Walter Owen Bentley.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Tävlandet satte Bentley på kartan under 1920-talet. När racerbilarna fick kompressorladdade motorer, ”Blower Bentleys”, skapades en legend.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Nyrestaurerad 90-åring. Detta är en av de berömda ”Bentley Blower”-bilarna, där kompressorladdning dubblerade motorns ordinarie effekt. Det gav resultat i tävlingsstatistiken.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Modellnamnet Continental återkommer genom decennierna och syftar givetvis på den långa, snabba resan över kontinenter. Här en Continental Type R från 1950-talet jämte en Continental GT från 2010-talet. Foto: Bentley
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
När den småsömniga Mulsanne fick turbomotor på 1980-talet påbörjades Bentleys resa mot större popularitet igen. På bilden den ännu vassare modellen, Turbo R. Foto: Bentley
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
En helt nyutvecklad coupémodell kallad Continental GT kom 2003 och inledde de Bentleybilar vi ser i dag. Volkswagen äger företaget sedan 1998. Foto: Bentley
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
En Bentley för terrängkörning? Suv-modellen Bentayga är en succé för märket, enligt den trend som föreskriver högbyggda kombibilar. Foto: Bentley
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Dagens motsvarighet till Johan Erikssons Bentley S1 heter Mulsanne efter raksträckan på racerbanan Le Mans. Det är en tolvcylindrig lyxsedan som mäter 558 centimeter och väger drygt 2,7 ton.Foto: Bentley

Brittisk lyxbil fyller 100 år

Motor Bilmärket Bentleys första 100 år har varit en krokig resa – från extrema tävlingsbilar till pösiga lyxbilar via ekonomiska kriser och långvarig skugga från systermärket Rolls-Royce. Johan Erikssons pappa köpte en klassisk Bentley som de tillsammans renoverade för 40 år sedan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Malmö Opera fyller 25 år. Har du sett någon opera i år?

Loading ... Loading ...

Webbkryss