11th House Collective. Foto: Olivia Ochoa
11th House Collective ger föreställningen Kära Kristine Jensen. Foto: Olivia Ochoa
Tova Gerge & Britta Kiessling with friends ger Someone you trust. Foto: Ekaterina Lukoshkova
Bitef Teater ger JAMI District. Foto: Dejan Lalic
Lise Kroner, Mario Ochoa och Malene Begtrup från 11th House Collective. Foto: Matilda Arborelius

Om identitet och makt på Inkonst

Hur hanterar man en fascistisk regim? Vad händer om vi låter en artificiell intelligens styra världen? Under hösten på Inkonst löper makt och identitet som en röd tråd genom scenkonstprogrammet.

Inkonst brukar ha en blandning av internationella och lokala framträdanden. Till hösten blir det lite extra fokus på de lokala akterna.
– Under våren maxade vi internationellt med bland annat Nature Theatre of Oklahoma och En-Knap, som är legendarer i scenkonstsammanhang. Sedan hände allt med region Skåne med en massa bidrag som försvann. Vi brukar ju alltid ha lokala aktörer men nu kände vi att vi ska maxa det och verkligen visa vad vi har, för det är en sådan otrolig bredd, säger Petra Huisman, konstnärlig ledare och producent för scenkonst på Inkonst.

Inkonst satsar mycket på experimentell scenkonst, men även mer traditionella föreställningar som Rabbinens katt av Grus Grus teater och Re: Orient som spelas den 27 och 28 november.
– Man kan komma med sina barn, den riktar sig till alla från tio år och uppåt. Den är lite mer traditionell men ändå dockteater, säger Petra Huisman.
I andra änden av scenkonstspektrat nämner hon Bombina Bombast, som är först ut i höstprogrammet med sitt The AI Party, och Loljud.
– Loljud kommer hit och gör en performativ konsert, en emersiveliknande föreställning. Den är baserad på hennes album som handlar om utmattning och depression.

Finns det någon röd tråd i programmet?
– Jag skulle säga att mycket handlar om makt på olika sätt, både att ge och att ta makt och att förflytta makt. Men det handlar också mycket om identitet och vilka val man har. Som alltid när man kommer hit kommer man att få en upplevelse, man kommer att få någonting med sig.
Totalt ges 13 olika programpunkter under hösten. En av dem är Someone you trust av och med Tova Gerge och Britta Kiessling. Someone you trust är en föreställning i två akter som tar upp hantverket kring repbondage.
– Det som är intressant är både själva innehållet men också vad man tänker att scenkonst är. Många av de produktioner vi hanterar skulle nog många inte säga ”nu ska vi gå på teater” om, utan det är något annat och det är den blicken man vill experimentera med. Jag vill säga till folk att kom hit, det kommer bli kul, det kommer bli spännande. Det kanske kommer bli jättelite läskigt men vi kommer ta hand om dig. Det kommer inte vara svårt utan kom hit och var öppen och tyck och känn precis vad du vill. Det finns inget facit, inget rätt eller fel. Scenkonst handlar om så mycket annat. Det tycker jag är jätteviktigt. Det är den demokratiska delen av det, säger Petra Huisman.

Förra året hade Inkonst omkring 4 000 besökare till scenkonstföreställningarna och de jobbar aktivt för att få nya besökare att hitta dit.
– Det är en fråga vi stångas med hela tiden. Det handlar om att se vilka grupper vi kan bjuda in, hur vi kan jobba med affischering och hur vi pratar mycket om föreställningarna. Att det inte behöver vara svårt, att det kan vara exakt hur man själv vill att det ska vara. Vi har också börjat jobba mer och mer överskridande mellan de scener vi har. I våras hade vi en dansföreställning som hette “Queens of the Fauns” av Frédéric Gies med en dj som heter Fiedel och som är hus-dj på Berghain som spelade live på dansföreställningen. Istället för att föreställningen skulle börja klockan 19 så satte vi den sent och sedan började klubben direkt efteråt. Det gjorde att det var mycket klubbpublik som kom som kanske aldrig skulle gått på en dansföreställning annars, och en scenkonstpublik som kanske aldrig skulle stanna kvar på klubb. Vi försöker nyttja den publik som är i huset men som kanske inte går mellan de olika scenerna.

Är det något i programmet som du själv inte vill missa?
– Ja, JAMI district, Dana Michel och Loljud. Jag tror det kan bli jättespännande. Men jag kommer nog se allt, inte bara för att det är mitt jobb utan för att det är kul också.
Teamet på Inkonst har redan börjat planera vårprogrammet, som kommer att bli lite annorlunda, berättar Petra Huisman.
– Vi kommer att ha en gästkurator, Alma Söderberg, som kommer sätta en del av programmet, så det kommer att se lite annorlunda ut men mer än så tänker jag inte säga, säger Petra Huisman.
En av grupperna som repeterar i huset när tidningen kommer förbi är en trio från konstkollektivet 11th House Collective. Kollektivet består av fem medlemmar och är tvärkonstnärligt, det vill säga att de alla rör sig inom olika konstnärliga fält. Mario Ochoa är kompositör, jazzmusiker och trummis, Lise är sångerska i bland annat Vindåkra och Malene Bengtrup regissör och scenkonstnär. I september ger de sin föreställning Kära Kristine Jensen, en föreställning som de beskriver som en konsertberättelse. Föreställningen bygger på 34 brev skrivna mellan 1908 och 1912 av Lise Kroners gammelmormor Kristine Jensen. I föreställningen blandar de skuggspel och visuella projektioner med nyskriven livemusik och sång.
– Jag har försökt sätta mig in i Kristines liv och sedan blandat med vad jag själv tänker. Det är en berättelse om hennes liv, en musikalisk berättelse inom en musikteaterkonsertgenre. Det är inte musikal utan mycket visuella bilder och musik och så själva historien som Lise kommer framföra, säger Malene Begtrup som står för regi och manus.
Lise Kroner och Mario Ochoa har tillsammans gjort musiken. Precis som sitt barnbarn var även Kristine Jensen musikalisk, men var tvungen att lämna det bakom sig då hon blev lämnad av sin kärlek och tvingade söka jobb som piga på en gård långt från hemorten.
– Det jag tänkte var intressant var att Kristine Jensen gör en del val som kanske tar henne från musiken men om hon inte gjort de valen då hade inte vi stått här idag och gjort den här föreställningen. På något sätt sätter vi musik till hennes liv och ger henne den musiken som kanske inte fick ta plats hos henne då, säger Lise.
För regissören Malene Begtrup var den största utmaningen att skapa en visuell berättelse – utan skådespelare.
– Hur kan man få orden att få sin plats och berättelsen utan att skriva dialog?
Hon förklarar att de istället framför berättelsen med musik och bilder och Lise som berättare.
– På något sätt blir det som att både berättelsen ger mening till musiken och musiken ger mer mening till berättelsen, säger Mario Ocoa.
Kära Kristine Jensen spelas på Inkonst den 26, 27 och 28 september.