Skådespelaren Karin Lithman kommer att dela sin tid mellan Malmö och Berlin ett bra tag framöver. Foto: Jörgen Johansson
Corinna Harfouch som Elisabeth och Karin Lithman som Alma i den svenska versionen av Persona. Foto: Emmalisa Pauly
Karin Lithman och Corinna Harfouch i Persona. Foto: Emmalisa Pauly

Persona från Malmö till Berlin

En version på Intiman i Malmö och en version på Deutsches Theater i Berlin. Och nu blir den hyllade tyska-svenska uppsättningen av Persona kvar i Berlin minst två år till.
– Vi fick ett väldigt fint mottagande i Sverige men det var först i Berlin som det verkligen tog fart, säger skådespelaren Karin Lithman som spelade talrollen Alma i Malmö och den tysta Elisabet i Berlin.

Karin Lithman:
Född: 1976 i Stockholm
Bakgrund: Skådespelare utbildad på Malmö teaterhögskola 1998 – 2002. Arbetade därefter på Dramaten, Regionalteatern Kronoberg och Riksteatern. Debuterade på Malmö stadsteater 2004 som Dorothy i Trollkarlen från Oz och tillhör numera teaterns fasta ensemble och har medverkat i en mångd olika uppsättningar på så väl Hipp som Intiman. Bland dem finns Körsbärsträdgåren (2007), Brott och straff (2007), Måsen (2009), Bergmanvariationer (2011), Fanny och Alexander (2012), Tolvskillingsoperan (2015), Livläkarens besök (2016), Det svarta vattnet (2017), Fröken Julie (2017) och Ett självmords anatomi (2019).
Hon har också medverkat i filmer (The Spy, 10 000 timmar med flera) samt tv-serier (Gösta, Beck, Greyzone och Succéduon med flera) och radioteater (Laurenti tårar, Louise Rick med flera).
Aktuell: I nyskrivna pjäsen Minnesstund som har premiär på Intiman i Malmö 20 september, i Persona på Deutches Theater i Berlin i november.
Källa: Malmö stadsteater

Just nu har Karin Lithman, skådespelare i Malmö stadsteaters fasta ensemble, semester och försöker att planera så lite som möjligt. Annat blir det i höst när hon återigen ska stå på scen i både Malmö och Berlin.
– Sista juli börjar vi repetera Minnesstund som har premiär på Intiman 20 september och sedan ska Fröken Julie upp på repertoaren igen och så blir det Tartuffe på Hipp framåt våren och så parallellt Persona i Tyskland. Och jag vill jag gärna hinna med lite film eller tv också, sammanfattar Karin Lithman den kommande säsongen utan att verka det minsta stressad.

Att Tyskland skulle bli en så viktig del av hennes skådespelarliv var inget Karin Lithman kunde föreställa sig när hon förra hösten började repetera Ingmar Bergmans Persona med den tyska regissören Anna Bergmann.
Uppsättningen var ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Deutsches Teater i Berlin. 15 september var det premiär på Intiman på svenska med Karin Lithman i talrollen som sjuksköterskan Alma och den tyska skådespelaren Corinna Harfouch i den tysta rollen som skådespelaren Elisabet Vogler som en dag slutar spela teater och vägrar prata.
Uppsättningen, som hade en häftig och tekniskt avancerad scenografisk inramning med bland annat mycket vatten på scen, blev en stor succé. Skånskans recensent Clemens Altgård skrev bland annat: ”Anna Bergmanns Persona har djup och kvaliteter som gör det till ett lyckat scenkonstverk i sin egen rätt.”

I november flyttade Persona till Berlin och Deutsches Theater där Karin Lithman tog över Elisabet-rollen och Corinna Harfouch blev Alma. I Tyskland blev det också succé och pjäsen blev en av de tio utvalda, bland totalt 418 tyska produktioner, att spelas på den prestigefulla teaterfestivalen Theatertreffen i Berlin i våras.
Karin Lithman menar att det är många olika faktorer som gjort Persona till en sådan framgång i Tyskland.
– Dels finns det ett stort intresse för Ingmar Bergman och hans pjäser och filmer och dels är Corinna en stor stjärna i Tyskland. Sedan har det varit mycket buzz runt Anna Bergmann. Hon blev nyligen teaterchef i Karlsruhe, har en uttalat feministisk agenda och man uppfattar också pjäsen som mycket feministisk på ett nytt och spännande sätt. Sedan tror jag att det är mötet mellan det teatralt expressiva och det mer intima och sårbara som finns i uppsättningen, att vi jobbar med bägge uttrycken och kastar oss drastiskt mellan dem.

Redan när Karin Lithman fick förfrågan om att medverka i Persona tyckte hon att det lät väldigt lockande.
– Rent konstnärligt är det så klart en intressant idé att spela pjäsen i två versioner och på två språk genom att alternera huvudrollerna, säger hon. Sedan var det jättespännande att få möjlighet att jobba i Tyskland och framförallt i Berlin som jag tycker har varit loket i svensk teaterutveckling i kanske 25 år. Jag har åkt dit mycket under åren och sett och inspirerats av teater där.

När Persona flyttade från Malmö till Berlin skulle alla tekniska lösningar anpassa för en ny scen, spelet anpassas för en större salong och Corinna Harfouch och Karin Lithman alltså byta roller med varandra. Med bara tre veckors repetition blev det rejält stressigt.
– Först försökte vi göra den som i Sverige men det gick inte så vi fick kasta upp alla bitar i luften och se vad som hände, minns Karin Lithman. Det var speciellt att byta roller. När vi repeterade i Sverige kom Corinna som gäst dit och var en uppburen tysk stjärna så det var lätt för mig att identifiera mig med Alma som beundrar Corinnas rollfigur Elisabet men tvärtom blev något annat. Till slut gjorde vi om jättemycket och i slutresultatet var en del ändrat eller helt omgjort och en del ganska likt det vi gjort innan. Sedan är förändringar också en naturlig del av att man fortsätter repetera och det var otroligt lyxigt att efter en föreställningsperiod plötsligt få reptid igen.

Premiärkvällen på Deutsches Theater var första gången ensemblen spelade den nya versionen rakt igenom utan att stoppa och det var också första gången de mötte den tyska publiken.
– I Tyskland spelar man aldrig en pjäs för publik före premiären, berättar Karin Lithman.

Är det mycket som är annorlunda med att spela teater i Tyskland jämfört med Sverige?
– Ja, det tycker jag. Det är så tydligt att teater har en hög status i Tyskland. Det finns ett stort intresse och engagemang från både publik och media och en utvecklad scenkonstkultur där teater betyder mycket för många. Publiken är väldigt engagerad och visar tydligt vad de tycker. Det kan vara långa applådtack där man stampar med fötterna och skriker men det kan också buas ordentligt. Och man ses nästan alltid i cantinen efteråt och där vill publiken prata och diskutera föreställningen. Sedan har man ett annat förhållande till text också. Den är ofta underordnad en idé om vad som ska berättas i just den här uppsättningen. I Sverige har man traditionellt en mer texttrogen syn.

En annan stor skillnad som Karin Lithman lyfter fram är repertoarsystemet. En teater som Deutsches Theater kan ha runt 80 pjäser i repertoaren samtidigt vilket innebär att varje pjäs kanske inte spelas mer än ett par gånger i månaden. samtidigt ligger den kvar länge om den säljer bra.
– Det gör att gästskådespelare, som jag till exempel, har långa pauser mellan speltillfällena och kan spelar flera pjäser samtidigt, förklarar Karin Lithman. Corinna Harfouch tror jag gör sju olika huvudroller parallellt runt om i Tyskland just nu. Samtidigt måste man som skådespelare förbereda sig på ett annat sätt, man måste vara öppen för vad som uppstår varje kväll men vara noga med att alla tekniska partier sitter exakt.

Tycker du att du har utvecklats som skådespelare av det här?
– Verkligen! Jag har hamnat många situationer där jag inte har koll på vad som händer, det kan vara språkligt och på grund av olika kulturer, och det känns som jag har vågat släppa taget vilket har gjort mig modigare som skådespelare.

I november, när Karin Lithman är färdig med Minnesstund på Intiman, är det dags för Persona på Deutsches Theater igen och vad hon fått veta vet så kommer den att spelas minst två år till. Dessutom ska den visas på ett antal teaterfestival i Tyskland och även i Kina. Planer finns också på att spela de två versionerna efter varandra vid samma speltillfälle.
– Vi gjorde det på Theatertreffen och det blev väldigt uppskattat. Det var både speciellt och intressant, allt speglas i det man redan har gjort. Och så kändes det som ett kärt återseende att spela Alma igen, berättar Karin Lithman och lägger till:
– Jag är verkligen så otroligt glad över det här jobbet och ser fram emot att få fortsätta att spela i Berlin. Det ger mig sådan energi och jag hinner se annan tysk teater och kan fokusera helt på jobbet.

Karin Lithman:
Född: 1976 i Stockholm
Bakgrund: Skådespelare utbildad på Malmö teaterhögskola 1998 – 2002. Arbetade därefter på Dramaten, Regionalteatern Kronoberg och Riksteatern. Debuterade på Malmö stadsteater 2004 som Dorothy i Trollkarlen från Oz och tillhör numera teaterns fasta ensemble och har medverkat i en mångd olika uppsättningar på så väl Hipp som Intiman. Bland dem finns Körsbärsträdgåren (2007), Brott och straff (2007), Måsen (2009), Bergmanvariationer (2011), Fanny och Alexander (2012), Tolvskillingsoperan (2015), Livläkarens besök (2016), Det svarta vattnet (2017), Fröken Julie (2017) och Ett självmords anatomi (2019).
Hon har också medverkat i filmer (The Spy, 10 000 timmar med flera) samt tv-serier (Gösta, Beck, Greyzone och Succéduon med flera) och radioteater (Laurenti tårar, Louise Rick med flera).
Aktuell: I nyskrivna pjäsen Minnesstund som har premiär på Intiman i Malmö 20 september, i Persona på Deutches Theater i Berlin i november.
Källa: Malmö stadsteater