Sara Lehmann (här representerad av en Sara-docka som också finns med på scen), Michael Jansson (till vänster) och Oscar Pierrou Lindén (till höger) berättar om sin väg mot musikallivet i en föreställning som de skrivit tillsammans med regissören Johanna Hybinette (mitten). Foto: Gunilla Wedding

Musikalliv på ett lastbilsflak

På lördag får årets Malmö Opera på en lastbil premiär på Stortorget i Lund. Den röda tråden i föreställningen är musikalartisterna Sara Lehmann, Michael Jansson och Oscar Pierrou Lindéns olika vägar in i musikalvärlden.
– Jag gillar verkligen känslan av att man får vara ärlig och bjuda på skavanker och brister, säger, Michael Jansson.

Malmö Opera på lastbil:
Musikalkonsert:
Medverkande: Sara Lehmann, Michael jansson, Oscar Pierrou Lindén
Regi: Johanna Hybinette
Kapellmästare och piano: Annika Bjelk
Multiblås: Fredrik stenberg
Slagverk: Lars Ljungberg
Speldatum:
20/7: Stortorget i Lund, 19.00
21/7: Möllevångstorget, Malmö, 18.00
27/7: Stora torget, Eslöv, 16.00
28/7: Vänskapsparken, Malmö, 16.00
3/8: Lomma bibliotek (utomhus), 17.30
4/8: Nydalatorget, Malmö, 14.00
6/8: Holma Torg, Malmö, 18.00
10/8: Folkets Park, Kävlinge, 14.00
11/8: Citygross parkering, Staffanstorp, 17.00
13/8: Nyckelhålsparken, Höllviken, 18.00

Jag träffar Michael Jansson och Oscar Pierrou Lindén tillsammans med regissören Johanna Hybinette på Malmö Opera ett par dagar före premiären. De berättar att allt började med att Michael, Oscar och Sara Lehmann (som just denna dag är i Stockholm) fick långtidskontrakt med operan.
– Då funderade vi mycket på hur vi skulle kunna göra dem till våra stjärnor, hur vår publik skulle kunna lära känna dem privat, berättar Johanna Hybinette.
Resultatet blev konsertföreställningen Tillsvidare som spelades på Verkstan i juni 2018 och blev så populär att den fick flytta in på stora scenen för en kväll.
– Efter det frågade de om vi ville göra en julföreställning (En annorlunda jul, reds. anm.) och sedan kom frågan om vi kunde skriva om Tillsvidare för en lastbilsscen, säger Johanna Hybinette.

Malmö Opera på en lastbil turnerar i Skåne från 20 juli till 13 augusti och föreställningen skiljer sig en hel del från Tillsvidare.
– Konceptet är samma men den är nedbantad till en timme samtidigt som nytt material har tillkommit, säger Johanna Hybinette.
– Och så blir det ett nytt rum när vi är utomhus. Tillsvidare utspelas i ett vardagsrum och det har vi nu flyttat in i en sommarstuga, eller snarare en husbil, så att vi kan åka runt och spela var som helst. Vad är föreställningens röda tråd?
– Den bygger på våra privata berättelser om hur vi började med det här yrket, varför vi vill sluta ibland och varför vi fortsätter ändå, säger Michael Jansson.
– Man kan säga att det är era berättelser om hur ni hamnade i musikalvärlden och det är tre helt olika berättelser, fortsätter Johanna Hybinette. Det handlar också om att stå där och göra en audition eller hur det är att bli totalsågad i pressen. Allt som ingår i yrket.
– Sedan är det så klart väldigt mycket musik i föreställningen, så det har blivit snabba monologer och dialoger som leder in i musik och sång som förhöjer det vi pratar om, förklarar Oscar Pierrou Lindén.

Kan ni ge exempel på vad vi får se på scen?
– Jag berättar till exempel om min första audition, säger Oscar Pierrou Lindén. Jag berättar hur gammal jag var, precis var i livet jag var, vad jag sjöng och hur det förändrade min väg. Jag hade inte alls tänkt bli musikalartist och det är samma för Micke och Sara. Om man åker tillbaka till våra gymnasietider så fanns det här inte i världen för någon av oss. Och i dag är det det vi gör, det vi brinner för och investerar våra liv i. Det finns också med i föreställningen.
Föreställningen bygger också mycket på olikheterna mellan de tre artisterna.
– Micke var svetsare innan, Oscar gick Svenska balettskolan och Sara tänkte bli soulsångerska, berättar Johanna Hybinette. Alla tre kommer från olika städer – Trollhättan, Stockholm och Göteborg – och har väldigt olika personligheter. Det gjorde det också väldigt spännande första gången vi jobbade ihop. Det var många viljor och starka viljor.
Michael Jansson, Oscar Pierrou Lindén och Sara Lehmann delar utrymmet på lastbilsflaket med tre musiker – Annika Bjelk, Fredrik Stenberg och Lars Ljungberg – och förutom ett antal låtar kopplade till artisternas berättelser blir det också ett 15 minuter långt musikalmedley.
– Där ingår alla musikalörhängen man kan tänka sig, säger Michael Jansson.
– Ja, det är ett helt hysteriskt medley och de flesta känner säkert igen åtminstone åttio procent, säger Oscar Pierrou Lindén med ett stort leende.

Idén att sätta upp en föreställning på ett lastbilsflak och turnera Skåne runt kom från Malmö Operas chef Michael Boyesen. Första gången det gjordes var förra sommaren. Då med en komprimerad version av Carmen.
– Det är stor skillnad, den här föreställningen har vi skrivit direkt för lastbilsscenen och då är det lättare att anpassa och ett kortare program, säger Johanna Hybinette. Carmen var mycket längre och den stora frågan var om publiken verkligen skulle vara kvar hela tiden. Det här ser vi mer som en liten happening som poppar upp på olika platser och förhoppningsvis stannar också personer som går förbi upp.
– Men vi har lärt oss mycket från förra sommaren, lägger hon till. Som det här med regn och att ha regnskydd för orkestern, det kom i sista stund i fjol. Och vi har en plan för regnväder också.

För artisterna har det här att uppträda på en utomhusscen handlat mycket om vilka mikrofoner som är bäst och att vänja sig vid alla störningsmoment.
– Vi är vana vid en tyst, lugn och mörk salong men nu måste vi vara hyperfokuserade på allt annat, utöver de vi gör på scen, säger Oscar Pierrou Lindén.
– Och konkurrera med hundar som skäller och helikoptrar och allt möjligt, säger Michael Jansson.

Hur är det att stå på scen och vara sig själv då?
– Jag gillar verkligen känslan av att man får vara ärlig och det kanske handlar om ålder för min del att jag vågar det nu, säger Michael Jansson. För 20 år sedan hade jag inte vågat men nu är det superhärligt att bjuda på skavanker och brister.
– Det är lite läskigt eftersom man inte har någon att skylla på, säger Oscar Pierrou Lindén.

Hur känns det inför premiären?
– Jag sover jättedåligt och går upp mitt i natten och tar upp mitt manus, erkänner Michael Jansson med ett skratt.
– Så är det. Jag går upp, tänder alla lampor och tänker – vad är det jag har glömt nu?, instämmer Oscar Pierrou Lindén. Men samtidigt ska det bli superroligt.
– Jag är helt lugn, avslutar Johanna Hybinette med stark övertygelse. Jag känner de här tre bra vid det här laget. Kommer de av sig någonstans så löser de det.

Malmö Opera på lastbil:
Musikalkonsert:
Medverkande: Sara Lehmann, Michael jansson, Oscar Pierrou Lindén
Regi: Johanna Hybinette
Kapellmästare och piano: Annika Bjelk
Multiblås: Fredrik stenberg
Slagverk: Lars Ljungberg
Speldatum:
20/7: Stortorget i Lund, 19.00
21/7: Möllevångstorget, Malmö, 18.00
27/7: Stora torget, Eslöv, 16.00
28/7: Vänskapsparken, Malmö, 16.00
3/8: Lomma bibliotek (utomhus), 17.30
4/8: Nydalatorget, Malmö, 14.00
6/8: Holma Torg, Malmö, 18.00
10/8: Folkets Park, Kävlinge, 14.00
11/8: Citygross parkering, Staffanstorp, 17.00
13/8: Nyckelhålsparken, Höllviken, 18.00