Foto: Ralph Bretzer

Malmöförfattaren som skriver för dina öron

Del 1 - Författaren Allt fler läser böcker digitalt, framförallt som ljudböcker. 37 procent 2018 jämfört med 20 procent 2016 visade undersökningen Svenskarna och Internet. Och ljudböcker var 14 gånger vanligare än e-böcker 2017.
Ingr.14.ljus: I miniserien På väg mot ljudboken gör vi en djupdykning i ljudboksformatet. Vi följer vägen mot färdig ljudbok och diskuterar trender och framtiden. I del ett möter vi författaren Emma Andersson som skriver direkt för ljudboksformatet, i del två skådespelaren Mattias Linderoth som startat en egen ljudboksstudio och i den tredje och avslutande delen är det dags för ljudboksförlagen och biblioteken.

Fakta: Emma Andersson

Bor: i Malmö
Född: 1990 i Eslöv
Bakgrund: Efter att ha pluggat på Bergagymnasiet i Eslöv samtidigt som hon skrev färdigt sin debutroman studerade hon litteratur- och religionsvetenskap i Lund. Hon har en mastersexamen i etik.
Debutromanen Där drömmar blir till kom ut på förlaget Opal 2010, ett år efter att hon tagit studenten. Fortsättningen Mardrömmar kom 2013.
Aktuell: med boken Demonmorden, skriven direkt för att bli ljudbok.

Efter två böcker på traditionellt vis, utgivna på papper av ett vanligt bokförlag. har Emma Andersson, 29 år, nu skrivit sin tredje roman direkt för ljudboksformatet.
Demonmorden är en berättelse i tio delar som handlar om en ung kvinna, Alice, som bor i Lund och precis har pluggat klart på journalistprogrammet.Hon befinner sig mittemellan studier och jobb och försöker hanka sig fram på frilansuppdrag.
– I bagaget har hon ett ganska starkt trauma, berättar Emma Andersson.
– När hon var liten blev hon vittne till ett brutalt mord där hennes syster var mördaren. Så händer det ett liknande mord i Malmö och hon bestämmer sig för att börja gräva i det för att se om det finns kopplingar mellan de två morden.

Emma Andersson var tidigt igång med författarkarriären. Debutromanen Där drömmar blir till skrev hon när hon gick på högstadiet och gymnasiet.
– Jag skickade in den när jag var 19, precis efter studenten, och hade väldig tur. Den blev accepterad direkt. Den kom ut på Opal ett år senare, när jag var 20.
Parallellt med universitetsstudier skrev hon sedan en bok till, Mardrömmar, som kom ut på samma förlag 2013. Boken var en uppföljare till förstlingsverket och båda är inriktade mot en ung publik.
– Sedan skrev jag C-uppsats och mastersuppsats och då blev det inte så mycket böcker skrivna men i april i år kom Demonmorden i ljudboksappen Storytel.
Hon säger att hon inte är så förtjust i att genrebestämma sina böcker eftersom det då blir att de ska passa in i någon slags mall. Men visst drar det, som titeln på ljudboken antyder, mot fantastiken.
– De två första är definitivt fantasy men ljudboken skulle jag mer beskriva som en hybrid av spänningsroman, lite övernaturligt och lite skräck.

Hur kom det här projektet till? Föddes idén hos dig eller var det ett uppdrag?
– Jag har vänner som också har skrivit för Storytel och de har ett väldigt bra sätt att jobba. De vill gärna att man pitchar [säljer in, reds. anm] en idé. Jag hade en idé och mejlade dem och hade turen att de gillade den. Sedan fick jag skriva ett pilotavsnitt som spelades in. De hade en frukost där de lyssnade igenom alla pilotavsnitt som de fått in från olika författare. Hade man då tur då fick man skriva vidare. Och det hade jag.

Så den är skriven lite som en följetong?
– Ja, de kallar det serier. Min bok ingår i Storytel Originals. Det är lite deras ambition, de har nog lite Netflix-stuket som de vill efterlikna. Det är alltid tio delar, varje del är ungefär en timma och så kallar de till och med det för säsonger.

Upplägget med en timma långa avsnitt i tio delar, som en tv-serie – innebar det att du var tvungen att tänka på ett annat sätt?
– Jag har haft väldigt olika tillvängagångssätt när jag har skrivit mina böcker. När jag skrev den första gjorde jag det under många år när jag gick i högstadiet och på gymnasiet. Jag hade ingen supertydlig plan utan den växte fram av sig själv. När jag skulle skriva min andra bok hade jag en mer tydlig plan. Jag visste i alla fall var jag skulle sluta någonstans även om jag inte visste hur jag skulle ta mig dit. Med den här har jag varit tvungen att skriva en synopsis för att min förläggare skulle kunna följa min process. Jag trodde att jag skulle känna mig jättebegränsad av det för jag har aldrig skrivit så strukturerat förr men jag tyckte att det var väldigt skönt, faktiskt.
– Det var skönt att ha det att falla tillbaka på; det här ska hända och det här ska hända. Det är som att ha en ledstång att hålla sig i, samtidigt som jag är fri att ändra mig om jag skulle komma på något jättebriljant. Det tvingade mig också att bara behålla det bästa för jag kan verkligen skriva jättelångt. Nu skulle varje avsnitt vara en viss längd och var det över den längden fick man bara skära. Det tvingar en att vara mer koncis.

Vad är skillnaden mellan att skriva traditionella böcker och att skriva direkt för ljudbok?
– Det är säkert olika för olika författare. Jag trodde att det skulle vara större skillnad när jag gick in i det än vad det var. Jag känner några andra som också har skrivit ljudböcker och som tycker att de fick tänka till lite extra.
– Jag tror att om man har skrivit för ungdomar så är man redan inne i det tänket som de [ljudboksförlaget] är ute efter. De vill att det ska gå snabbt framåt och vara mycket cliff hangers. Det får inte vara för mycket som stoppar upp handlingen, som till exempel miljöbeskrivningar som dras ut i det oändliga. Det tänket har man redan när man skriver för ungdomar för det är exakt samma där: de läser inte heller vidare om de tröttnar.

Är det inte så att man måste tänka mer på att texten ska vara högläsningsbar?
– Jag hade inte tänkt på det tidigare men med den här så uppmanade min förläggare mig faktiskt att läsa avsnitten högt för mig själv när jag gick igenom dem och det var väldigt bra. Det tror jag faktiskt att jag ska fortsätta med när det gäller mina vanliga böcker. Då inser man om en mening är väldigt lång och krånglig eftersom man inte kan läsa den utan att staka sig. Det tror jag i allmänhet är bra för alla typer av skrivande. Man ska inte krångla till det. Det är så lätt att tro, när man är inne i det, att alla fattar eftersom man fattar det själv. Men när man läser det högt så hör man att den där meningen hänger nog bara jag med på eftersom jag vet hur den ska låta i mitt huvud.

Det är väldigt avslöjande för brister i en text, att läsa den högt.
– Man märker när en mening fungerar och när den inte gör det.

Demonmorden har lästs in av skådespelaren Disa Östrand som bland annat setts i filmen Känn ingen sorg och tv-serien 30 grader i januari.
– Hon har gjort ett jättebra jobb men det var jättekonstigt att höra. När man skriver hör man ju ändå sin egen röst i huvudet och även om jag inte på något sätt skriver självbiografiskt lägger jag in mycket av mig själv i karaktärerna. Det är en jättekonstig känsla men också coolt. Det känns som att det är en helt annan bok man lyssnar på.

Dina två första böcker hänger ihop. Är det här också början på en serie?
– Det uppmanas alltid till att lämnas öppet för en fortsättning men jag har ingen aning om det blir en uppföljare i nuläget. Jag har skrivit den så att den ska fungera som både och.

I framtiden hoppas Emma Andersson kunna göra både och; att skriva för publicering och för inläsning på samma sätt som Demonmorden.
– Det är ett roligt arbetssätt att ha en förläggare med på hela resan. jag kunde höra av mig när som helst till henne och fråga vad hon tyckte om saker. Jag fick en idé om att jag skulle ändra slutet när jag skrev det nionde avsnittet. Då var det skönt att ha någon att bolla det med, någon som kunde boken nästan lika bra som jag själv.

Fakta: Emma Andersson

Bor: i Malmö
Född: 1990 i Eslöv
Bakgrund: Efter att ha pluggat på Bergagymnasiet i Eslöv samtidigt som hon skrev färdigt sin debutroman studerade hon litteratur- och religionsvetenskap i Lund. Hon har en mastersexamen i etik.
Debutromanen Där drömmar blir till kom ut på förlaget Opal 2010, ett år efter att hon tagit studenten. Fortsättningen Mardrömmar kom 2013.
Aktuell: med boken Demonmorden, skriven direkt för att bli ljudbok.