Tor Lind gör rollen som Don Giovanni, Lona Mohr Villadsen (till höger) gör Donna Elvira och Emma Johansson Zerlina, det senaste offret för Don Giovannis intresse. Foto: Ralph Bretzer
Tor Lind gör rollen som Don Giovanni, Lona Mohr Villadsen (till höger) gör Donna Elvira och Emma Johansson Zerlina, det senaste offret för Don Giovannis intresse. Foto: Ralph Bretzer
Producent Åsa Jensen Foto: Ralph Bretzer

Don Giovanni i Metoo-tider

Är han ett svin eller bara osympatisk?
Don Giovanni har något att säga även oss i samtiden. Under sommaren spelar Skånska Operan Mozarts opera runt om i regionen.

Spelplan:
Bäckaskog Slott: 6, 7 och 9 juli
Hovdala Slott: 12, 13 juli
Krapperups Slott: 16, 17, 20, 21 juli
Kalmar Slott: 23, 24 juli
Ystad Teater: 27, 28 juli
Borgeby Slott: 31 juli, 1 aug
Palladium, Malmö: 3, 4, 6 aug
Jordberga Gods: 9, 10 aug
Wollsjö säteri: 13 aug
Torups Slott: 15, 16 aug

Mozart komponerade operan Don Giovanni 1787 men handlingen om den unge arrogante ädlingen som inte backar för att utnyttja sin ställning och dem omkring honom låter obehagligt bekant. Inte minst som man från Skånska Operans sida valt att placera den i nutiden. Don Giovanni rör sig inte vid något hov utan är istället innehavare av ett företag i filmbranschen. Om man i det sammanhanget får associationer till de senaste årens Metoo-rörelse, som tog fart först i Hollywood, är man inte fel ute.
– Det är Metoo som är orsaken. Den här operan passar perfekt för ändamålet, säger Lona Mohr Villadsen som spelar Donna Elvira, i den här tappningen av operan tidigare förlovad med, och försmådd av, Don Giovanni.
– Som privatperson tycker jag att det är jätteviktigt att vi kan bidra med någonting. Att vi, även med en så gammal opera, kan ta upp någonting och få folk att tänka till och kanske förstå att det inte är helt tokigt, det där med Metoo.

Att välja opera att spela är ett val med många komponenter. Det ska passa gruppen och förutsättningarna. Det ska vara en opera som förmår att dra folk som betalar för att komma och titta och för en grupp som Skånska Operan som hållit på i 27 år ska man helst inte ha gjort den för nära i tiden.
Det sistnämnda är något av ett problem när det kommer till Don Giovanni som man nu sätter upp för tredje gången.
– Därför kunde vi absolut inte göra den traditionellt. Det går inte riktigt att göra idag om man ska kunna stå för det, då blir det en museiprodukt, säger producent Åsa Jensen.
– Då blir den inte alls aktuell för dem som tittar på den utöver som en betraktelse över hur det var.
– Istället för att visa något gammalt visar vi att opera kan vara relevant för vår tid, säger Emma Johansson som spelar Zerlina, en ung skådespeleraska som kommer till Don Giovannis filmstudio och som råkar ut för hans amorösa närmanden.
– Det bygger på ett beroendeförhållande med en ung skådespelerska som vill komma upp sig och någon som har möjligheten att utnytta det faktumet, säger Åsa Jensen.
Även operabranschen var med på tåget när Metoo-vågorna rullade som högst med uppropet #visjungerut.
– Det skulle kunnat vara på ett operahus också med nya regissörer och dirigenter som kommer in hela tiden och skapar ny dynamik, Lona Mohr Villadsen.

På frågan om de själva råkat illa ut blir svaret från alla inblandade jakande.
– Även jag som man har gjort det, säger Tor Lind som spelar huvudrollen.
– Var som helst där det finns hierarkier och maktmissbruk är det aktuellt.
– Vi sångare vill så gärna ha jobb och gärna jobb som är utvecklande och ser bra ut på cv:t. Då är man i en sårbar position och det är lätt hänt att det kommer en dirigent med, hrm, skumma erbjudanden. Jag har råkat ut för det flera gånger och jag har sett andra som gjort det, säger Lona Mohr Villadsen.
– Don Giovanni har alltid varit en straffopera som visar på att han gör fel men det är på något sätt viktigare än någonsin. Med det här moderna greppet är den väldigt lätt att förstå. Och det är också ett sätt att nå ut med gammal musik på ett nytt sätt, säger Tor Lind.

Det är andra gången han ikläder sig rollen som Don Giovanni.
– Det är väldigt intressant att få göra samma roll igen. Man får möjlighet att se den från ett annat håll. Det blir på ett sätt en annan roll. Både regissören och man själv har andra idéer och det är i ett annat sammanhang. Man får möjligheten att utforska saker som man inte hann förra gången.
– Det är spännande både att få gestalta, och tror jag också att se, en person som inte har några gränser, för det är det som Don Giovanni är. Allting kan hända när som heslst.
Samtidigt handlar det om att inte göra honom rakt igenom ond.
– Det är spännande att utforska när han är ett svin, svin, svin och när han bara är osympatisk, säger Åsa Jensen med ett skratt.

De beskriver Don Giovanni som en tragikomisk opera och, i den här versionen, ganska mörk.
– Men det är så absurt i vissa situationer att man inte kan låta bli att skratta även om det är synd om någon, säger Lona Mohr Villadsen.
– Sedan börjar hela operan med att Don Giovanni försöker våldta Donna Anna och det är ju inte jättekul. Det har varit en del i processen: hur roligt kan det vara i förhållande till det som händer, säger Åsa Jensen.
– Man vill ju generellt, även om det är komiskt, att folk ska få med sig någonting viktigt. Det handlar om en balansgång, säger Emma Johansson.

Spelplan:
Bäckaskog Slott: 6, 7 och 9 juli
Hovdala Slott: 12, 13 juli
Krapperups Slott: 16, 17, 20, 21 juli
Kalmar Slott: 23, 24 juli
Ystad Teater: 27, 28 juli
Borgeby Slott: 31 juli, 1 aug
Palladium, Malmö: 3, 4, 6 aug
Jordberga Gods: 9, 10 aug
Wollsjö säteri: 13 aug
Torups Slott: 15, 16 aug