Sångerskan och låtskrivaren Jenny wilson gör musik till Malmö stadsteaters Orlando och ska även stå på scen i föreställningen. Foto: Jörgen Johansson
Malmö Stadsteater
Sara Cronberg (t. vä.) regisserar Orlando och Cecilia Lindqvist (t. hö.) spelar titelrollen.

”För mig är det en dröm att få göra musik till teater”

Sångerskan och låtskrivaren Jenny Wilson skriver all musik till höstens storsatsning Orlando.
– Om jag ville göra musik till Orlando var den mest underbara frågan att få när man heter Jenny Wilson, säger hon entusiastiskt.

Virginia Woolfs roman Orlando (1928) berättar om den den unge aristokraten Orlando som på 1500-talet bestämmer sig för att inte bli gammal. Han fortsätter att leva flera tidsåldrar och slutar som kvinnlig författare på 1920-talet.
Unga Malmö stadsteaters konstnärlige ledare Sara Cronberg, som regisserar Malmö stadsteaters uppsättning av detta klassiska verk, beskriver det som en fantastisk saga och en både provokativ och viktig berättelse.
– När man som regissör väljer föreställningar känner man nog extra för det som speglar en själv, säger hon. Orlando handlar om en medelålders kvinna som ser tillbaka så det kan vara för att jag är en medelålders kvinna och kanske också för att vi fortfarande lever i en tid där det är svårt att vara könsprovokativ.

Malmö stadsteaters Orlando är en bearbetning gjord av den amerikanska dramatikern Sara Ruhl som översatts av författaren Sara Stridsberg. Sara Cronberg ville också ha med musik och frågade därför sångerskan och låtskrivaren Jenny Wilson om hon var intresserad.
– När man läser texten är den väldigt porlande och för att hänga ihop på scen behöver den en motvikt, förklarar Sara Cronberg. Jag har tagit döden som motvikt och det är där Jennys musik kommer in. Den finns där hela tiden och är både bakgrundsmusik och rena musikstycken där Jenny tar över och sjunger själv.

Jenny Wilson tvekade inte att svara ja när hon fick frågan av Sara Cronberg.
– För mig är det en dröm att få göra musik till något så visuellt som teater. När jag gör egen musik jobbar jag alltid med bilder som inspiration, säger hon. Det här passar mig ypperligt. Dessutom har jag berättat mycket historier på mina senaste tre skivor, nu ser jag fram emot att få lyfta Orlandos i stället.
Jenny Wilson har gjort musik till dramatiska berättelser förut och har också bidragit med musik till så väl Malmö stadsteaters Vinnaren tar allt som Guds olydiga revben.
– Det är speciellt att göra musik till teater, man ska skriva musik som både ska tränga igenom och skapa en helt egen ställning men som också ska finnas som ett lågmält soundtrack till en dialog, säger hon.

Hur blir det att också stå på scen under föreställningen?
– Jag gjorde en föreställning på Dramaten i höstas men den byggde på mina låtar så det blir jättenytt för mig att gestalta någon annan och jag är så glad att få göra det. Det är så härligt att få testa nya grejer.

Sara Cronberg är väldigt nöjd med Cecilia Lindqvist i rollen som Orlando.
– Ibland gör man den med en ung Orlando men jag ville ha en som levt och jag har också gjort en ram som börjar och slutar i medelåldern, säger hon.
Cecilia Lindqvist beskriver Orlando som en riktig drömroll.
– Det är en så komplex karaktär som reser genom kön, åldrar och tid och jag ser fram emot detta och hoppas få med både det livsbejakande och de bråddjupa frågorna, säger hon.

För Jenny Wilson handlar det mer om stämningar och känslor som ska fångas.
– Jag har så svårt att sätta ord på musik som jag håller på och skapar men eftersom Orlando, både texten och pjäsen, är lite flippad tänker jag att det får den vara och förhöja det där drömska.

Vad har du själv för relation till Orlando?
– Det är egentligen regissören Sally Potters film med Tilda Swinton i huvudrollen. Den är så underbar. Jag såg den när den kom och den har klingat kvar i mig som en riktig pärla.

Orlando har premiär på Hipp i Malmö 14 september och förutom Cecilia Lindqvist står bland andra Göran Dyrssen och Linn Mildehav på scen i uppsättningen.