Continental GTC är nio centimeter längre än dagens Volvo V60, totalt 485 centimeter. Ingen småbil med andra ord. Men konkurrenten Rolls-Royce Dawn är 529 centimeter lång. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Även i högre hastigheter är det väl sörjt för vindskyddet i sittbrunnen. Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Den extremt välgjorda tygsuffletten kan fällas upp eller ned om bilen rullar i maximalt 50 kilometer i timmen. Manövern tar 19 sekunder.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Nya Bentley Continental är den tredje generationen sedan 2003, efter att Volkswagen köpt Bentley 1998. Modellnamnet Continental användes första gången 1952.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Jämfört med föregångaren från 2011 har nya Continental mer skulpturala karosslinjer. Men släktskapet med förra modellen och övriga Bentley är starkt, menar Eric Lund som på bilden gör sig redo för testkörningen.Foto: Pontus Lundahl/TT
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Nya Bentley Continental är den tredje generationen sedan 2003, efter att Volkswagen köpt Bentley 1998. Modellnamnet Continental användes första gången 1952.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Runda strålkastare är ett signum och en historisk koppling till 1950- och 1960-talens Bentley Continental.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Instrumentpanelen ser massiv ut och det är även känslan i alla reglage. Gediget och delikat. Instrumenteringen är numera digital med flera möjliga presentationsalternativ, här är kartbilden förstorad.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
När krockkuddarna gjorde sitt stora intåg i det tidiga 1990-talet blev alla rattcentrum stora och klunsiga och bilmärkenas emblem präglades i plasten. 30 år senare kan vi konstatera att krockkuddar kan packas effektivare och rattar har blivit rena konstföremålen – igen.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Utvändig temperatur, kompassriktning samt ett tidtagarur präglar instrumentpanelen. Men tryck på en knapp och hela panelen vänder sig så att en 12,3-tums pekskärm kommer i dagen. När bilen stängs av vänds en tredje sida fram – där enbart ädelträet syns.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Bentley har inte fallit för frestelsen att packa alla manöverdon i en pekskärm. Att kunna fingra på konstfärdigt utformade fysiska reglage är en stor del av upplevelsen bakom ratten.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Två stora framstolar med mängder av justeringsmöjligheter samt ett baksäte där möjligen barn kan få plats.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Det rutmönstrade lädret är tillval. Provbilens interiör är skrudad i två kulörer.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Provbilen är i utförandet First Edition, en specialutgåva av nya Continental GTC för att fira Bentleys 100-årsjubileum.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Volkswagen utvecklade den mycket speciella W12-motorn på sex liter till lyxmodellen Phaeton 1999. Sedan har den utgjort basen i många Bentleymodeller, fast då med turboladdning. Nya Continental GTC levererar 635 hästkrafter och 900 newtonmeter.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Mercedes-AMG S 63 4Matic+ Cabriolet.
Logga in eller köp Premium för att se hela bildspelet
Rolls-Royce Dawn Black Badge.

Komfort med raketprestanda

MOTOR Bentley Continental GT Convertible har fartresurser som ett jetplan, miljöhänsyn som en kryssningsfärja och inredning för ett konstmuseum. Det är brittisk bilbyggarkonst på högsta nivå, även om en hel del av tekniken under skalet är tysk.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på Skånskan.se
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din mejlkorg

Dagens fråga

Har du rest med ersättningsbuss idag?

Loading ... Loading ...

Webbkryss