Är Teslas kris en varning för hela elbilsbranschen

Inget varumärke är så välkänt när det gäller elbilar som amerikansktillverkade Tesla. Det beror dels på bilen men också på bilföretagets egensinniga ägare Elon Musk.
I dag ser man rätt ofta Tesla bilar på vägarna så många bilister har hostat upp mellan 600 000 till 1.6 miljoner kronor för den lyxigaste modellen. Ägarna verkar också rätt nöjda med bilen även om ett vanligt klagomål gäller detaljkvaliteten. Men trots att ägande av Tesla blivit en statuspryl blöder företaget pengar i en allt snabbare takt. Ännu en gång talas det om risken för konkurs. Enligt ett brutalt budskap från Elon Musk tar pengarna slut om tio månader.
I vintras lyckades Elon Musk dra in 27 miljarder från investerare. Men det har inte fått Tesla på fötter. I vad som liknar desperation har företaget sänkt priserna på bilarna, men att göra det när företaget redan blöder pengar är knappast vägen framåt.
Så frågan är vilka slutsatser som kan dras av Teslas svårigheter och företagets allt bräckligare överlevnadsförmåga. Handlar det främst eller enbart om att bilen Tesla är en felsatsning, en lyxbil som har en för svag marknad och är för dyr att tillverka. Eller är det ett symptom, på att elbilsatsningarna som görs i spåren på klimatdebatten inte fungerar ekonomiskt. Alla stora biljetter har tagit fram elbilar. Men går de inte att sälja med vinst hjälper det inte oavsett hur miljövänliga de är. Och billiga kommer aldrig elbilar att bli.
Lars J Eriksson

Dagens fråga

Det ser ut som att det blir en regnig midsommar. Bryr du dig?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev