Josefine Cronholm. Foto: Pressbild

Hon vill hålla glöden i oss vid liv

När jazzmusikern och kompositören Josefine Cronholm gör musik är det texterna som är det viktigaste för henne. De som adderar det där speciella djupet till musiken som hon är så rädd att tappa annars. Med senaste soloalbumet Ember i ryggen lämnar nu Josefine hemmascenen i Köpenhamn för att resa över bron och gästa Victoriateatern.

Josefine Cronholm
Var: Victoriateatern i Malmö.
När: Onsdagen 15 maj. Insläpp klockan 19.00 och på scen 19.30.

Med en musikant till pappa och skivor som alltid rullade i bakgrunden i föräldrahemmet i Skåne, är det inte konstigt att musiken skulle bli en väldigt viktig del av Josefine Cronholms liv. Men det var först på gymnasiet som hon förstod att det var något som hon ville ägna sitt yrkesliv åt.
– Jag gick i ett teatergymnasium där teater, musik och dans stod på schemat, och det var där som jag förälskade mig i scenen – och framförallt scenen som symbol för olika uttryck. Jag insåg även då hur mycket teater och musik går hand i hand, hur man faktiskt kan arbeta med texter på ett väldigt liknande sätt i båda formerna, säger Josefine Cronholm.

Även om Josefines högsta dröm när hon var barn var att bli dansare, drogs hon alltså nu mer och mer åt musikens håll och till slut fick både teatern och dansen se sig som besegrade.
– När jag väl bestämt mig för musiken förstod jag att jag var tvungen att röra på mig, men Stockholm lockade inte alls. Jag ville hellre söderut, så jag sökte till Rytmisk Musikkonservatorium i Köpenhamn. Till min stora glädje blev jag antagen, och jag gick där mellan 1995 och 2000, berättar Josefine som bott i vårt grannlands huvudstad sedan dess.

Snabbspolar man nu bandet är det en imponerande karriär som följer med scener världen över, ett flertal olika projekt och konstellationer och en mängd albumsläpp.
I höstas var det dock dags att plocka upp solokarriären igen som albumsmässigt fått stå tillbaka sedan Songs of the falling feather, som släpptes 2010.
– Ember, som det nya albumet heter, är en ganska lågmäld och avskalad skiva där jag har lagt väldigt mycket fokus på texterna. Titeln symboliserar den glöd som finns i oss, i olika former. Alla låtar på albumet handlar om det på ett eller annat sätt under olika teman, säger Josefine Cronholm.

Var trivs du bäst egentligen, som soloartist eller i olika konstellationer?
– Jag tycker om båda, och framförallt är det viktigt för mig att ha båda i mitt liv. Det är enormt utvecklande att få tränga in i andras värld som jag gör vid samarbeten, men jag tycker det är väldigt skönt att bara få sitta vid ett piano och leka fram något till mig själv också. Det som går som en röd tråd genom båda arbetsformerna är att jag alltid låter det finnas plats för både mig och mina musiker att tolka låtarna när vi ska sätta dem. Jag älskar hur mina verk får en input av andra musikers personligheter.

Har jazzen alltid varit ett naturligt val för dig?
– Ja, jag har alltid gillat improvissationen i jazzen. Men jag har lyssnat på mycket annat genom åren också, som folkmusik. Jag gillar hur sångerna inom just folkmusiken bär på historier om hur tiden förändras, det är väldigt intressant. Det som jag tyckte var jobbigt när jag började med musiken på allvar var att allt kändes så ytligt, även jazzen. Just sättet som man arbetade med texter på inom teatern saknade jag väldigt mycket. Det är därför det blev så viktigt för mig att lägga ner tid på just detta och verkligen tränga in i djupet, i den innersta kärnan som finns i allt. För att det ska bli substans. Jag gillar att inspireras ute i naturen, det hörs nog också i både min musik och mina texter.

Du har spelat världen över, vilken ställning har svensk och dansk jazz utomlands upplever du?
– Folk tar emot den jättebra. Skandinavien är verkligen känt för sin höga kvalitet och det finns enormt mycket bra musiker här.

Varför är det så tror du?
– Jag tror att vi, åtminstone i Sverige, ofta kommer tillbaka till folkmusiken. Oavsett vilken genre det är så finns den i våra rötter. Vi har en väldigt stark vis- och folktradition och naturligtvis genomsyrar det mycket av den musik som vi gör. Och det verkar ju gå hem utomlands. Danmark har däremot en annan tradition. Här har den amerikanska jazzmiljön haft ett helt annat inflytande med alla amerikanska jazzmusiker som kom hit. Samtidigt har Musikkonservatoriet gjort mycket för jazzscenen i Danmark. Med tanke på att studenterna kommer från många olika länder så skapas det också nya uttryck och stilar inom jazzen, vilket är väldigt sunt. Musik behöver alltid utvecklas.

Onsdagen den 15 maj lämnar Josefine Cronholm dock Köpenhamn för en kväll på Victoriateatern i Malmö. I fokus står låtarna från Ember-albumet och det blir en kvintett som vi får se på scen.
– Det kommer att bli en härlig kväll med en resa där man förväntas att lyssna ordentligt, där det finns tid att känna efter och reflektera – något jag tror att vi alla behöver ibland.

Josefine Cronholm
Var: Victoriateatern i Malmö.
När: Onsdagen 15 maj. Insläpp klockan 19.00 och på scen 19.30.