Foto: Ralph Bretzer
Peter Holm framför en parafras på Lucas Cranach dä:s berömda Lutherporträtt.Foto: Ralph Bretzer

Från reformation till reaktion

Han var munken som gifte sig med en nunna. Reformatorn som med åren blev allt mer maktfullkomlig.
På lördag har operan om hans liv urpremiär på Malmö Opera.

”Schlagt sie tot!” utbrast Martin Luther när bönderna revolterade. ”Slå ihjäl dem!” ”Schlagt sie tot!” är också titeln på den opera som nu uruppsätts i Malmö i Peter Oskarssons regi och med musik och libretto av Bo Holten respektive Eva Sommestad Holten.
Bakgrunden är bekant: Martin Luther reagerade mot avlatsbreven och spikade upp sina teser på dörren till Schlosskirche i Wittenberg den 31 oktober 1517 och sådde därmed fröet till reformationen. På sin meritlista har han också att han översatte bibeln till tyska, folkets språk.
– Vi har ofta en bild av Luther i Sverige att han var en sträng man som satt och sa vad vi skulle göra, säger Peter Holm som skapat scenografin och kostymerna i föreställningen.
– Men det var han inte. Det var en levnadsglad människa som tyckte om god mat och goda drycker. Hans fru, Käthe, var nunna som han befriade från klostret. De gifte sig och fick många barn. Det var en vällevnadsman.
– Som många mäniskor, ju mer makt de får så glömmer de lite grann var de kommer ifrån och blir mer isolerade. Och det blev Luther.
Luther blev mer och mer maktfullkomlig med tiden och mer ensam.
– Det är det operan handlar om, säger Holm.

Tillsammans med regissören och med ljussättaren Per Sundin har han ägnat en stor del av de senaste två åren på att iscensätta operan och bringa liv i den renässansvärld där den utspelar sig. Det har blivit en scenografi som utnyttjar det fulla djupet hos Malmö Operas stora vridscen.
På den har Holm skapat stora bord som flyttas runt på scenen och fungerar som mobila scener i sig när de inte sammanfogas till ett långbord för Luthers berömda bordssamtal.
– Det är ett grått rum med renässansanstrykning. Detta rum kan sedan förvandlas. Det finns fönster som kan öppnas och portar man kan gå ut och in i.
– Borden bildar nya miljöer. De styrs av nio stycken figuranter, elever från en folkhögskola. Deras lärare Caroline Lundblad, Frauke kallad, som jobbar mycket med japansk butohdans. Figuranterna dyker också upp som ett slags butohfigurer och understyker känslorna som är på scenen. Det är inte så mycket för det japanska som för att rörelsemönstret är spännande.
Musiken beskriver Peter Holm som modern, melodisk och vacker.
– Bo [Holten} har berättat att han har inspirerats av Luthers egen musik och lånat melodislingor från den.

Vad har då en opera – låt vara en nyskriven sådan – om en 1500-talspräst för relevans idag.
– Det är det här intressanta människoödet. Från att vara en man av folket till att isolera sig i sin maktfullkomlighet.
– Man kan dra paralleller till idag. Det finns gott om, framförallt, män som börjar som ganska radikala och slutar som maktfullkomliga. Och än idag har vi gott om religiös fanatism i såväl kristendomen som islam och judendomen.

När det gäller kostymerna har Peter Holm jobbat med en grundkostym – svarta byxor en vit skjorta – som sedan kombineras med andra plagg för att indikera karaktär.
– Det gäller framförallt för kören. Vi har en stor kör som är soldater, våldtagna nunnor … en massa saker. På den här grundkostymen jobbar jag med enkla element. De knyter på sig ett extratyg och blir något annat.
– Solisterna är mer klädda i något slags antydd renässansstil.
Teamet Peter Holm och Peter Oskarsson går tillbaka långt i tiden. Redan 1973 startade de Skånska Teatern tillsammans som de sedan drev i 21 år. Att ha en egen teater gav naturligtvis en annan typ av frihet än en stor och tungrodd organisation som Malmö Opera.
– Har är det begränsat med arbetstiden. Här har solisterna sina arbetstider och kören har sina och sedan ska man få ihop allt detta. Det är som en atlantångare. Det går inte att stoppa den när man väl kört igång.
– Peter och jag har arbetat tiwllsammans i snart 50 år och det är fortfarande utvecklande och roligt. Ibland kan ett sådant här samarbete svalna av eller brinntiden ta slut men jag tycker inte att det har gjort det.
– Man skulle kunna tro att man skulle veta precis hur det ska bli men så är det inte. Det som är spännande med Peter är att han hela tiden är nyfiken.