Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer
Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer
Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer
Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer
Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer
Var god dröj! är årets pjäst på Fredrikstalsteaterns utomhusscen. I huvudrollerna ser vi Eva Rydberg och Allan Svensson och för regin svarar Adde Malmberg. Foto: Ralph Bretzer

Sjukstuga på Fredriksdals scen

Det är sjukstuga på Fredriksdals scen i sommar när den brittiska komedin Var god dröj! sätts upp.
Naturligtvis finns i teaterchef Eva Rydberg med på scenen i ena huvudrollen. Hon spelar mot Allan Svensson som debuterar i Fredriksdalssammanhang.

Det är andra gången som den brittiska komedin med originaltitel Nil by Mouth sätts upp i Sverige. Pjäsen, som inte ska förväxlas med Gary Oldmans svordomstäta filmdrama med samma namn, är skriven av John Chapman och har tidigare spelats på Göteborgs Stadsteater med Ulla Skoog i huvudrollen. Det var också där Eva Rydberg fick upp ögonen för pjäsen.
– Där såg jag den och tyckte att den var så bra, säger Eva Rydberg som bestämde sig för att ta pjäsen till Fredriksdalsteatern.

Vad var det du såg hos den här pjäsen som fick den att vilja ta den hit?
– Jag tycker att den ligger precis i tiden för som det är nu på sjukhusen så är det förfärligt. Både för personalen och för patienterna.
– Det är för lite personal på sjukhuset och det blir problematiskt. Min karaktär försöker lösa det men patienterna blir lidande, säger Eva Rydberg, vars rollfigur alltså inte arbetar på sjukhuset utan är patient.
– Hon är oerhört förvirrad, säger Allan Svensson, vars karaktär är präst. Jag får rycka in som läkare vid ett tillfälle och även en sjukhusinspektör får göra det.

För regin svarar Adde Malmberg som även regisserade uppsättningen i Göteborg.
– Det är en väldigt rolig föreställning och det ska bli väldigt kul att se den med Fredriksdalspubliken för den är lite annorlunda än det brukar vara här. Jag tror att publiken kommer att tycka den är jätterolig men man vet ju aldrig, säger han.
– Det är ingen musik och inga dansnummer, utan mer en sammanhållen pjäs. Det är en komedi med farsinslag, skulle jag vilja kalla det. Det finns en stor igenkänning i det och en bra och stor roll för Eva.
Han säger att det som fick honom att gå igång på pjäsen dels är att den är roligt skriven men också att det är för att ämnet, sjukvård, är något som alla har en relation till.
– Alla har varit sjuka eller haft släktingar som har legat på sjukhus. Det är skräckblandad förtjusning. Å ena sidan blir man omhändertagen: “Nu mor, kan du slappna av här. Nu är du i trygga händer”. Å andra sidan: Vad ska de göra? Ska de gå in här? Ska de sticka där? Har jag cancer?.
Han vill inte beskriva pjäsen som en satir även om det finns satiriska inslag.
– Det är ingen satir över svensk sjukvård men om man gör en pjäs om sjukvård så kommer vi alla att tänka på de problem som finns i vården och det kommer också lite nålstick åt olika håll. Det ligger som en klangbotten.
Adde Malmberg är något av en veteran i Fredriksdalssammanhang. Han har spelat, regisserat, skrivit och översatt pjäser. Sist var Pang i bygget för fem år sedan, där han iklädde sig John Cleese skor i rollen som Basil Fawlty.
– Det är en väldigt speciell miljö och det här med sommaren … Det blir en mer avspänd miljö på en utomhusteater. Mindre pretentiöst. Man sitter här och hör hur publiken kommer, måsarna skriker och flygplan flyger över. Det är något i atmsosfären. Och så är det en humortradition. Folk kommer hit för att ha roligt och det får de för det mesta också.

Till skillnad mot Fredriksdalsteaternveteranerna Rydberg och Malmberg är det första gången Allan Svensson beträder den anrika scenen.
– Jag har sett pjäser här många gånger som publik men jag har aldrig jobbat här, säger han.
– Han är svårfångad för att han har så mycket jobb, fyller Eva Rydberg i.
– Det är roligt att vara här, säger Allan Svensson. Det är så välorganiserat allting. Allting bara funkar. Det har varit väldigt kul den här första veckan vi repeterat.
– Kallt, men kul, säger Eva Rydberg.

Premiären är 14 juni. Nytt för i år är att alla föreställningar börjar 19.00. Orsaken är att solen står så pass högt klockan sex att skådespelarna har den i ögonen.
– Det är förfärligt, både för skådespelarna och publiken, säger Eva. Matinéföreställningarna har vi skippat helt.
– Det händer att gamla människor svimmar i solen, säger Allan Svensson.

Annars har ni ju en sjukstuga på scenen, om det skulle hända något …
– Ja, hiva upp dem bara, säger Eva Rydberg och skrattar. Men man ska kunna något också.