Sandra Stojiljkovic som Sanja Panic. Foto: Emmalisa Pauly

Håller kvar publiken i stadigt grepp

Scen/recension

SCEN
Panik panik kom inte hit
Av: Emma Broström efter en berättelse av Sandra Stojiljkovic
Ide, koncept: Sandra Stojiljkovic
Regikonsult, koncept: Ragna Wei På scen: Sandra Stojiljkovic
Studion på Malmö stadsteater 26/3, från 7 år

Hon rusar in på scen som en virvelvind, skådespelaren Sandra Stojiljkovic i rollen som nioåriga Sanja Panic. Full av prat och energi fångar hon publikens uppmärksamhet och håller den sedan i ett stadigt grepp genom den känslomässiga berg- och dalbana som Unga Malmö Stadsteaters Panik panik kom inte hit är.
Monologen är inspirerad av Sandra Stojiljkovics barndom i Malmö och spelades för första gången för tio år sedan. Nu får en ny ,ung publik chansen att möta Sanja som precis flyttat från Kulladal till ett nytt område för att hennes föräldrar har skilt sig. Hon slits mellan mamma och pappa som inte kan prata med varandra, hon längtar till farmor i Serbien där hon är en annan Sanja, hon mobbas i skolan och hon saknar sin storbror som är inlåst för att han gjort något hemskt.
Som tur är har hon sin bandspelare som hon använder som dagbok och talar av sig till.

Berättelsens helhet byggs snyggt ihop av olika bitar – Sanjas eget berättande direkt till publiken, inspelade inslag av så väl mobbning på skolgården som dagboksutdrag, Sanja som själv går in i rollen som sin farfar och berättar hur han kom till Sverige. På scenen finns en gunga, en gigantisk kudde och en bänk som fasta platser som Sanja rör sig emellan och så den viktiga, nästan magiska, bandspelaren i centrum.
Det här är en effektiv föreställning där Sandra Stojiljkovic fångar nioåriga Sanja i allt från minspel och kroppsspråk till hur hon pratar. Man riktigt känner vibrationerna från känslorna och otåligheten som bor i hennes kropp och hon lyfter så tydligt – men aldrig övertydligt – känslan av att inte riktigt vara hemma någonstans. Hur hon längtar till Sverige i Serbien och till Serbien i Sverige.
Efter föreställningen kliver Sandra Stojiljkovic ur rollen och öppnar upp för publikens frågor. Öppenhjärtigt svara hon på allt från hur gammal hon egentligen är till om hennes bror har suttit i fängelse och hur mycket som egentligen är sant.
Engagemanget och igenkänningen är stor hos publiken – och blir inte mindre när de kommer på att Sandra Stojiljkovic faktiskt gått på deras skola. Panik Panik kom inte hit berätta en historia nära publikens egna erfarenheter med teaterns allra bästa medel och ger också ger utrymme för viktiga samtal direkt efter.
Förutom att publiken känner sig sedd och hörd och delaktig så är jag övertygad om här också skapas mersmak för fler teaterupplevelser.

SCEN
Panik panik kom inte hit
Av: Emma Broström efter en berättelse av Sandra Stojiljkovic
Ide, koncept: Sandra Stojiljkovic
Regikonsult, koncept: Ragna Wei På scen: Sandra Stojiljkovic
Studion på Malmö stadsteater 26/3, från 7 år