Zeljco Santrac och Suzanna Santrac i Livia och PH - en motståndskabaré. Foto: Gunilla Weddin

Motståndskabaré med mersmak

Scen/recension

Teater
Liva och PH – en motståndskabaré
Med: Teater Theatron
På scen: Suzanna Santrac och Zeljko Santrac samt Jonatan Sersam på piano.
Dramaturg: Jan Mark
Tolkning av PH:s texter från danska: Lasse Söderberg och Jan Mark
Scenografi och kostym: Peter Holm
Regi: Karin Parrot-Jonzon
Premiär den 21 mars 2019 på Bastionen i Malmö

En oktobernatt 1943 flydde två av Danmarks mest kända namn inom design i en roddbåt över Öresund från sitt naziockuperade hemland. De båda radikala kulturprofilerna kom i land i Landskrona. Arne Jacobsen och Poul Henningsen presenteras som två på böljorna gungande små pappdockor i inledningen av Teater Theatrons kabaré Liva & PH, men så gungar Jacobsen bort och ljuset riktas mot PH, Poul Henningsen. I föreställningen får man lära känna honom och hans tankevärld och man får också stifta bekantskap med hans musa, kabarésångerskan och revyartisten Liva Weel, som blev känd som den främsta uttolkaren av hans sångtexter.

Zeljko Santrac och Suzanna Santrac gestaltar den danska duon och det är ett par spännande människor som träder fram i deras tolkning. PH, mest känd som lampdesigner, var en tusenkonstnär och en motståndsman som kunde konsten att med ord föra kampen mot ockupationsmakten. Det gjorde han på ett ofta subtilt sätt för en publik som beskrivs som allt mer lyhörd. Att höra revysångerna ger än i dag en känsla av hur något uppstudsigt gror under det hårda trycket av påbud och censur. PH:s filosofi som träder fram – att ta vara på tiden, att vara uppmärksam, förnuftig, försvara det man har kärt och att välja bort hatet – känns uppmuntrande och alltid aktuell.

När Zeljko Santrac tar på glasögonen på scen förvandlas han till PH, en man som brinner för livet och kärleken. Zeljko gör en intensiv och fysiskt levande tolkning av dansken, till exempel i den erotiskt vibrerande dikten ”Månen är rund”.
Det blir en spännande kontrast när en skådespelare från forna Jugoslavien som kommit hit undan ett krig gestaltar en man som för länge sedan flydde undan ett annat.

Suzanna Santrac som Liva Weel får ta ut svängarna som kabarésångerska och det passar henne som hand i handske. Från den flörtiga inledningen i ”Kom med till Lunden” genom sånger som” Jag kan bli nåt, så 1,2, 3” och” I mitt korta liv” lyfter hon fram meningen i visorna och hon fångar publiken. Det ger mersmak. Jonatan Sersam vid pianot låter som en hel orkester och är en viktig pusselbit för helheten i föreställningen.

Man går hem från en trevlig picknickkväll smånynnande på PH:s texter som säger mycket utan att ta till de stora slagorden. PH och Liva är värda en hyllning och en tanke som slår mig är att motståndsmän alltid hyllas i efterhand, då när ingen vill vara medlöpare.
Värt att tänka på, värt att ta vara på tiden, att vara uppmärksam, att luta sig mot bildning, förnuft och medmänsklighet.

Teater
Liva och PH – en motståndskabaré
Med: Teater Theatron
På scen: Suzanna Santrac och Zeljko Santrac samt Jonatan Sersam på piano.
Dramaturg: Jan Mark
Tolkning av PH:s texter från danska: Lasse Söderberg och Jan Mark
Scenografi och kostym: Peter Holm
Regi: Karin Parrot-Jonzon
Premiär den 21 mars 2019 på Bastionen i Malmö