Sara Bergmark Elfgren. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

”Bilden kom fram på fredagens genrep”

I lördags var det premiär för Oscar Liljas försvinnande på Hipp och i premiärpubliken satt så klart pjäsens författare Sara Bergmark Elfgren.
– Det var jättenervöst, det är live och allt kan gå åt helvete, säger hon med ett skratt på telefon från Stockholm. Men det var en väldigt fin upplevelse att var där.

Sara Bergmark Elfgren om …
… publiken och Oscar Liljas försvinnande: ”Jag vill verkligen betona att Oscar Liljas försvinnande inte bara är för unga. Det finns så mycket i den och alla har varit unga. Det handlar också om hur det är att bli kär i litteraturen och att upptäcka något större man vill vara en del av. Det tror jag alla kan relatera till. Sedan är det så roligt, har jag sett av både publikreaktioner och recensenter, att man läser den på så olika sätt. Vissa ser den bokstavligt som en vampyrhistoria och andra ser den symboliskt. Det gjorde mig glad för jag vill att man ska kunna se den på båda sätten, eller kanske båda samtidigt.”

Premiären var å andra sidan långt ifrån första gången Sara Bergmark Elfgren såg pjäsen. Hon har varit delaktigt i arbetet under hela processen och veckan inför premiären fanns hon i salongen från onsdagen.
– Jag såg de två förberedande genrepen på onsdagen och torsdagen. Det är så spännande och lärorikt att vara med på slutspurten, det händer så fruktansvärt mycket den där sista veckan, konstaterar hon. Det är som Sara Cronberg, regissören, brukar säga att arbetet går ut på att framkalla en bild som långsamt träder fram. Och det kändes väldigt mycket som om de tände ljuset, som bilden kom fram på fredagens genrep. Och sedan fortsatte det att vara tänt.
– Det var också så roligt på premiärskålen efteråt på lördagen, att få höra att så många haft en så positiv upplevelse av att jobba med pjäsen, lägger hon till. Att det har varit lustfyllt och en kreativ och vänlig stämning – raka motsatsen till det som händer på scen.

Sara Bergmark Elfgren betonar också att hon inte på något sätt ser Oscar Liljas försvinnande som sin egen berättelse utan att det hela vägen har handlat om ett samarbete.
– Skriver man för scen eller film där någon annan ska fylla i så känns det främmande att ha en låst föreställning om hur det ska bli, säger hon bestämt. Visst är min text grunden och jag har något slags vision men alla andra har också sina visioner – regissören, skådespelarna, scenografen, kompositören – alla. Och det var också så häftigt att redan på kollationeringen i januari kände man en doft av världen det här skulle bli – och så blev det också. På så sätt kan man kanske säga att det blev som jag föreställde mig.

Skulle du vilja göra Oscar Liljas försvinnande som en roman också?
– Nej, den är skriven för det här och jag är inte så mycket för att återanvända. Det var som De dödas röster som jag skrev för radion, den är anpassad efter det formatet. Samma sak med Oscar Lilja. Sedan kommer jag säkert att återvända till en del av tematiken.

På premiären av Oscar Liljas försvinnande var det också premiär för Sara Bergmark Elfgren att se något hon skrivit skrivit på en teaterscen men 6 april är det dags igen. Då har hennes familjeföreställning Bortbytingen premiär på Dramaten.
– Jag ska faktiskt på repetition av den i eftermiddag och det ska bli jättespännande, berättar hon. Där har jag inte sett så mycket tidigare och det är en helt annan typ av föreställning, mer traditionell teater.
Överhuvudtaget har Sara Bergmark Elfgren en hektisk vår framför sig. Samma dag som Bortbytingen har premiär är det också premiär för hennes kortfilmskomedi Vi finns kvar! i SVT.
– Det är många släpp i vår, konstaterar hon. 31 mars släpps andra delen av Vei (fantasyserie som Sara gjort med serieskaparen Karl Johnsson, reds. anm.) på Uppsala Comics och del ett ges ut i Norge och USA samma månad. I april släpps min roman Norra Latin i pocket och Playstation VR-spelet Ghost Giant som jag har skrivit.

Du har gjort mycket i samarbete med andra senaste tiden. Längtar du efter att arbeta ensam igen?
– Jag älskade verkligen att jobba ensam med min roman Norra Latin. Det var väldigt speciellt och karaktärerna blev ohyggligt levande då, säger hon eftertänksamt. Men jag vill gärna både samarbeta och ensamarbeta. Samtidigthar jag insett att jag behöver mer lugn och ro för att skriva romaner så jag har varit tvungen att pausa det ett tag.

Vill du skriva mer för scen också?
– Absolut, väldigt gärna och jag jobbar jättegärna med Sara Cronberg igen. Det är ömsesidigt har hon sagt. Jag har faktiskt ett projekt som är kopplat till scen som ligger och gror just nu. Men det är väldigt, väldigt tidigt och är inte knutet till någon scen eller regissör.

Sara Bergmark Elfgren om …
… publiken och Oscar Liljas försvinnande: ”Jag vill verkligen betona att Oscar Liljas försvinnande inte bara är för unga. Det finns så mycket i den och alla har varit unga. Det handlar också om hur det är att bli kär i litteraturen och att upptäcka något större man vill vara en del av. Det tror jag alla kan relatera till. Sedan är det så roligt, har jag sett av både publikreaktioner och recensenter, att man läser den på så olika sätt. Vissa ser den bokstavligt som en vampyrhistoria och andra ser den symboliskt. Det gjorde mig glad för jag vill att man ska kunna se den på båda sätten, eller kanske båda samtidigt.”