Niclas Lendemar spelar drängen Sven i Moomsteaterns uppsättning av Den enfaldige mördaren. Foto: Gunilla Wedding
Johanna Friberg spelar Anna och Harald Leander fabrikör Höglusn. Foto: Gunilla wedding
Helena Röhr regisserar Den enfaldige mördaren på Moomsteatern och har även bearbetat filmmanuset för scen. Foto: Gunilla Wedding
Niclas Lendemar som Sven och Harald Leander som fabrikkör Höglund. Foto: Bodil Johansson

Alfredsons klassiker på Mooms sätt

När Moomsteatern på lördag har premiär på Hasse Alfredsons Den enfaldige mördaren är det med en föreställning som vill lyfta fram såväl statarnas situation som rasbiologi och den framväxande nazismen. – Filmen är ett sådant mästerverk och alla bara säger ”Åh, det är min favoritfilm” så vi har valt att göra vår helt egna version, säger regissören Helena Röhr som också bearbetat filmens manus för scen.

Föreställningsfakta:
Den enfaldige mördaren har premiär på Moomsteatern i Malmö på lördag 9 mars och spelas till och 12 april.
För originalmanus står Hans Alfredson. Helena Röhr har bearbetat filmmanuset och också regisserat föreställningen. Musiken är gjord av Jan-Erik Sääf och scenografin av Evelina Johansson.
På scen medverkar: Niclas Lendemar, Harald Leander, Therese Kvist, Johanna Friberg, Ronnie Larsson, Dennis Nilsson, Frida Andersson och Tryggve Algeus.
I samband med föreställningen samarbetar Moomsteatern med Statarmuseet i Skåne som inrett en del av teaterns foajé i Folkets hus till en utställning om statare.

Hasse Afredsons Den enfaldige mördaren hade biopremiär 1982. Filmen, där Alfredson själv spelar den onde fabrikören Höglund och Stellan Skarsgård den harmynta och illa behandlade drängen Sven, hyllades av kritiker och belönades med Guldbaggar. Scener som när fabrikören eldar upp skuldpengar och betonar att det handlar om principen eller när Sven tågar i väg för att hämnas, med änglarna tätt i hälarna, är vid det här laget klassiska.
Att Moomsteatern skulle göra filmen som teater var en idé som dök upp när Helena Röhr och ensemblen arbetade med föreställningen Makt.
– Vi diskuterade filmen då och kom på att det skulle vara väldigt spännande att göra den på scen här, berättar Helena Röhr. Just det här med att bli kallad idiot och mobbad har alla skådespelare i ensemblen erfarenhet av och därför finns det också med som en kommentar – vi utgår från den erfarenheten och inleder pjäsen med deras egna ord.

Viktigt i arbetet har också varit att lyfta teman som finns med i filmen men kanske inte lika tydligt. Bland dem statarnas situation.
– Det är väldigt intressant att gå in i och lyfta fram statarnas historia, den otroligt fattiga tillvaro som funnits här för inte så länge sedan. Systemet avskaffades faktiskt först 1945, säger Helena Röhr och berättar att man också har samarbete med Statarmuseet.
– De har gjort en utställning i vår foajé som man kan passa på att se när man är här.
Även de nazister som skymtar förbi i kretsen runt fabrikör Höglund lyfts fram i Moomsteaterns föreställning.
– Filmen är inspelad 1981 när Bevara Sverige svensk växte sig starkt och jag upplever att Hans Alfredson, inte minst i filmens slutscenen som utspelas i nutid i stället för 30-tal, ville ta upp den kopplingen och jag har tänkt mycket på hur det är nu med NMR (Nordiska motståndsrörelsen, reds. anm.) och hur den växer. I filmmanuset kallas nazisterna för Furugårdare så jag har gjort en hel del research kring den svenska nationalsocialisten Birger Furugård för att förklara det fascistiska som Höglund har runt sig. Det är viktigt att prata om, liksom rasbiologins godkända och icke godkända människor som är kopplade till det här.

Att göra om ett filmmanus till teater har också rent praktiska svårigheter.
– Filmen kan visa så mycket med bara en bild men vi behöver en berättare eller gestalta med våra kroppar på ett annat sätt och vi kan heller inte bara klippa mellan olika delar, förklarar Helena Röhr. Det har verkligen varit ett spännande arbete att se hur vi kan göra det på teatern. Niclas Lendemar som spelar Sven är centerpunkten i hela vår föreställningen. Han är med hela tiden så det är alltid hans blick på det som händer. Föreställningens statare fungerar som en slags kör och återkommer då och då och berättar vad som händer med Sven. Sedan har vi hans inre röster och där får Niclas som Sven bära det de säger och det gör han så fint, han är som en spänd stråke.
– Det är mycket kroppsspråk, instämmer Niclas Lendemar om sin rollgestaltning. Och det är roligt att arbeta så.
– Jag tackade ja direkt när Helena frågade om jag ville göra Sven, berättar han vidare. Rollen är intressant och en utmaning men en rolig utmaning. Sven har det inte lätt, han får slita hårt och blir mobbad.

I rollen som fabrikör Höglund gästspelar skådespelaren och regissören Harald Leander som arbetat med Moomsteater vid flera tidigare tillfällen. Han har försökt skärma sig så gott det går från Hans Alfredsons gestaltning av Höglund.
– Filmen är ju en klassiker, i alla fall för alla över trettio, och när jag berättar om rollen så säger alla, ”åh du är Hasse Alfredson”, berättar han med ett skratt. Det är klart att det ligger en fälla i det så jag har medvetet distanserat mig från originalet och inte tittat på det under det här arbetet. I mitt hemliga skådespelararbete, som inte syns på scen, har jag försökt se Höglund som en mer sammansatt person, även om jag absolut inte försöker måla honom i rosenrött.

Helt har har det ändå inte gått att hålla Alfredsons Höglund borta och Harald Leander medger att det var med skräckblandad förtjusning han gick in i rollarbetet.
– Även om jag inte sett om filmen nu kan jag tänka på den där stubbade nacken som Hasse Alfredson har i rollen, säger han. Att han är ond till och med där och hur han lyckas skulptera fram det porträttet.
– Men vi hittar vår egen väg och det här är inte alls filmen placerad på scen, betonar han sedan. Vi har ramen av berättande som kopplar den till vår nutid och den sätter också Svens öde i ett nytt ljus. Sedan uppstår den tredje nivån, att det är just den här ensemblen som berättar den här historien. Och att det är en kille med Downs som gestaltar en fattiglapp på 30-talet som var harmynt. Det är verkligen ett jättebra pjäsval.

Föreställningsfakta:
Den enfaldige mördaren har premiär på Moomsteatern i Malmö på lördag 9 mars och spelas till och 12 april.
För originalmanus står Hans Alfredson. Helena Röhr har bearbetat filmmanuset och också regisserat föreställningen. Musiken är gjord av Jan-Erik Sääf och scenografin av Evelina Johansson.
På scen medverkar: Niclas Lendemar, Harald Leander, Therese Kvist, Johanna Friberg, Ronnie Larsson, Dennis Nilsson, Frida Andersson och Tryggve Algeus.
I samband med föreställningen samarbetar Moomsteatern med Statarmuseet i Skåne som inrett en del av teaterns foajé i Folkets hus till en utställning om statare.