Deckarspalten

Lyckad spänning från Doggerland till Oxford

Maria Adolfsson.Foto: Caroline Andersson
Artikel Deckarspalten Den bästa svenska kriminalroman jag läst på länge.

Den bästa svenska kriminalroman jag läst på länge. Så skrev jag om Maria Adolfssons deckardebut Felsteg förra året. När nu uppföljaren Stormvarning (Wahlström & Widstrand) är här är det bara att fortsätta med lovorden. Maria Adolfsson genomför deckarhantverket så imponerande bra och har dessutom skapat en fullständigt oemotståndlig, fiktiv miljö i sitt örike Doggerland där hon förenar nordiskt, brittiskt med den där isolerad-ö-känslan som åtminstone jag älskar i deckare.

I Felsteg befann vi oss framförallt på Doggerlands huvudö Heimö och i huvudstaden Dunker men i nya boken får vi följa med seriens huvudperson, kriminalinspektör Karen Eiken Hornby, norrut till Doggerlands nordligaste ö Noorö. På juldagen hittas nämligen en man död i ett gruvhål där och eftersom det är julhelg och mycket ledigheter är Karen den enda polisen från huvudön som kan skickas för att bistå den lokala polisen i utredningen.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Ekonomi

Riksdagen ber regeringen fixa gratislunch

En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
En och annan pizza har skänkts till folk i vården under pandemin. Riksdagen vill att regeringen ordnar så att det inte blir förmånsbeskattning på sådant som gratisluncher eller fria taxiresor under krisen. Arkivbild,
Fotograf: TT
Ekonomi
Ekonomi

Riksdagens finansutskott ska uppmana regeringen att ordna så att vård- och omsorgspersonal inte blir förmånsbeskattade för gratisluncher och taxiresor under coronapandemin. Det ska inte bara gälla för fri parkering, som regeringen föreslagit.

Uppmaningen sker på förslag från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Men resten av partierna i utskottet står nu också bakom det.

– Vi fick med oss alla partier på att ge ett uppdrag till regeringen. säger Niklas Wykman (M).

Utskottets ordförande, Fredrik Olovsson (S), sade i förra veckan att det finns problem med att undanta en specifik grupp från förmånsbeskattning. Förslaget om fri parkering gäller generellt men inte M-förslaget om luncher och taxiresor.

Men frågan ser nu ut att mer bli ett problem för regeringen, efter den uppmaning som riksdagen väntas ge regeringen på tisdagen.

"Vi vill att regeringen hittar en lösning på problemet. Om det är vi överens", skriver utskottets ordförande Fredrik Olovsson (S) i ett svar till TT.

Utrikes

Dominic Cummings: Hjärnan bakom Boris Johnson

Boris Johnson främsta politiska rådgivare Dominic Cummings fastnade på bild när han lämnade 10 Downing Street i söndags.
Boris Johnson främsta politiska rådgivare Dominic Cummings fastnade på bild när han lämnade 10 Downing Street i söndags.
Fotograf: Alberto Pezzali/AP/TT
Utrikes
Utrikes Han rör sig vanligtvis i kulisserna. Men nu har Dominic Cummings hamnat i strålkastarljuset sedan han brutit mot den brittiska regeringens coronariktlinjer.
Vem är mannen bakom rubrikerna – och hur tog han sig till maktens korridorer?

Geni, galning, mobbare, lögnare, visionär, anarkist. Det är bara några av de epitet som har använts för att försöka beskriva Dominic Cummings – mannen som har gjort sig till synes oumbärlig i rollen som chefsrådgivare hos premiärminister Boris Johnson på 10 Downing Street i London.

Och det är kanske inte så konstigt att 48-årige Cummings väcker känslor.

Hans karriär bygger på att gå emot konventionella lösningar. Både vänner och fiender ser honom som en hänsynslös strateg som utmanar traditionerna i den brittiska politiken. Men medan hans allierade beskriver "Dom" som en visionär har den tidigare premiärministern David Cameron kallat honom för "karriärpsykopat".

Ingen slips

Kollisionen med etablissemanget avspeglas också i Cummings avslappnade inställning till klädkoden i Westminister. Han bär hellre vadderad väst än kavaj, har sina saker i en tygkasse och ses ofta i jeans och ullhatt. Slips tycks vara bannlyst i garderoben.

– Cummings är mycket intelligent. Och han är också en man som vill riva ner och förstöra saker för att sedan bygga upp dem på det sätt som han vill ha det, säger Catherine Barnard, juridikprofessor vid universitetet i Cambridge.

– Han har varit med ett bra tag. Men det var i samband med folkomröstningen om EU-utträdet som han blev känd för den breda allmänheten i och med sin roll som hjärnan bakom brexitkampanjen.

Inte medlem

Dominic Cummings har aldrig varit medlem i Konservativa partiet (eller något annat parti heller för den delen), vilket har retat många. Men han har jobbat som rådgivare för flera högt uppsatta politiker inom Tories.

Han är född och uppvuxen i Durham, den stad i norra England som hamnat i centrum för den rådande politiska stormen. Det var hit Cummings åkte med sin familj – trots coronarestriktionerna. Det har han motiverat med att både han själv och hans fru visade symtom på covid-19 och därför behövde lämna den fyraårige sonen i föräldrahemmet.

Cummings gick på statlig grundskola för att sedan fortsätta till en privatskola i Durham. Han tog examen med toppbetyg i modern historia från universitetet i Oxford och tillbringade tre år i Ryssland, där han bland annat var inblandad i ett misslyckat försök att starta ett flygbolag.

Ville revolutionera

2001 var han chefsstrateg hos den dåvarande Toryledaren Iain Duncan Smith och 2004 en nyckelfigur i kampanjen mot ett regionalt parlament i nordöstra England. 2007 blev han särskild rådgivare hos Michael Gove, som några år senare blev utbildningsminister. De båda ville revolutionera mot utbildningssystemet och med idéer om friskolor och nya läroplaner blev Gove snart djupt impopulär.

Kanske var det därför vissa såg det som ett politiskt risktagande när Cummings utsågs till chef över den officiella brexitkampanjen 2016. Men tillsammans med strategen Matthew Elliott drev han mot alla odds kampanjen mot seger i folkomröstningen – vilket har förevigats i filmen "Brexit: The Uncivil War" med Benedict Cumberbatch i huvudrollen. Det var också Cummings som formulerade brexitmottot "Ta tillbaka kontrollen".

"Hjärnan bakom"

När Johnson förra året blev Storbritanniens premiärminister kom Cummings tillbaka som en av de mest inflytelserika och mäktigaste rådgivarna. Då var hans uppdrag mycket tydligt: Ta Storbritannien ut ur EU med alla medel. Strategin lönade sig. När britterna gick till parlamentsval i december samma år vann Johnsons parti sin största majoritet sedan Margaret Thatchers seger 1987.

– Cummings är hjärnan bakom allt som händer på 10 Downing Street. Han är den person som har mest inflytande över regeringen, säger Catherine Barnard.

Sofia Eriksson/TT

Sport

Tegnell: Besked om allsvenskan på fredag

Djurgården och Emir Kujovic hoppas att allsvenskan kan starta i mitten av juni. Besked väntas på fredag. Arkivbild.
Djurgården och Emir Kujovic hoppas att allsvenskan kan starta i mitten av juni. Besked väntas på fredag. Arkivbild.
Fotograf: Janerik Henriksson/TT
Sport
Sport Fotbollsklubbarna vill starta allsvenskan men Folkhälsomyndigheten har varit tveksamma. Nu har man bekräftat att nya besked kommer på fredag.

Nya besked om allsvenskan och damallsvenskan kommer på fredag. Det sade stadsepidemiolog Ander Tegnell på måndagens presskonferens med Folkhälsomyndigheten.

I nuläget är allsvenskan planerad att dra igång den 14 juni.

Tegnell sade till SVT efter presskonferensen att arbetet kring allsvenskan går bra.

– Det här är ett regelverk som måste tittas över med allmänna råd och lagar som måste fungera och vi måste ha diskussioner med polis och andra, sade han.

Sedan tidigare är Svenska cupen skjuten på framtiden och damallsvenskan är planerad att starta 27-28 juni.

Anders Tegnell har tidigare sagt att det inte är själva matcherna, som kommer att genomföras inför tomma läktare, som oroar. Utan folksamlingar som kan bli runt dem.

– Man måste tänka på helheten, vad det kan betyda för barer och restaurangverksamheten. Vi vet att vid den här typen av samvaro på barer och restauranger har smittspridningen varit rätt omfattande vid flera olika tillfällen. Så det ser vi som en absolut risksituation, sade Tegnell till SVT.

Många klubbar stor ekonomisk skada när säsongen inte kommer igång. Bland annat har Hammarbys vd Henrik Kindlund tidigare sagt i ett uttalade på klubbens hemsida att de i värsta fall riskerat ett bortfall på 65–70 miljoner kronor för 2020.

Även IFK Göteborgs ordförande Max Markusson vittnar om ett tufft läge för klubbarna.

– Vi behöver till att börja med få i gång allsvenskan så att vi har möjlighet att spela klart, annars får det här enorma konsekvenser i form av utebliva publikintäkter, sponsor- och partnerskap som vi inte kan uppfylla vår del i, säger han på klubbens hemsida.

Utrikes

Mink tros ha coronasmittat människa – igen

Ett nytt fall där en anställd på en minkfarm i Nederländerna tros ha blivit smittad med coronaviruset av en mink. Arkivbild.
Ett nytt fall där en anställd på en minkfarm i Nederländerna tros ha blivit smittad med coronaviruset av en mink. Arkivbild.
Fotograf: Patric Söderström / TT
Utrikes
Utrikes

Återigen tros en anställd på en minkfarm i Nederländerna ha blivit smittad med coronaviruset av en mink, meddelar landets jordbruksminister Carola Schouten.

I förra veckan rapporterades om ett liknande fall på en minkfarm i landet.

Tidigare i år upptäcktes att minkar smittats på två anläggningar för minkuppfödning. Smittan upptäcktes sedan personal märkt att djuren hade svårt att andas.

Nederländska hälsovårdsmyndigheter bedömer att risken att smittas av minkar utanför farmerna är minimal.

Utrikes

Spanien lockar turister med bikini-emoji

En kypare i munskydd och handskar serverar gästerna i Madrid på måndagen, när uteserveringar i huvudstaden och i Barcelona tilläts öppna igen.
En kypare i munskydd och handskar serverar gästerna i Madrid på måndagen, när uteserveringar i huvudstaden och i Barcelona tilläts öppna igen.
Fotograf: Paul White/AP/TT
Utrikes
Utrikes Den 1 juli öppnar Spanien för utländska turister.
"Vi ser fram mot att välkomna er", skriver utrikesminister Arancha Gonzáles i ett Twitterinlägg, kryddat med emojis med bikini och solglasögon.

En av Europas hårdaste nedstängningar håller på att lättas upp. Spanien, ett av världens mest besökta turistländer, stängde stränder och hotell i mitten av mars och två veckors karantän har införts för besökare från andra länder på grund av coronapandemin.

Men från 1 juli tas kravet på karantän bort, enligt ett uttalande från regeringen. Några ytterligare detaljer tillkännagavs inte.

"I juli öppnar vi gradvis för internationella turister, häver karantänen, tillämpar högsta nivån av hälsosäkerhet. Vi ser fram emot att välkomna er", twittrar utrikesminister Arancha Gonzáles.

Spanien lockar årligen runt 80 miljoner besökare. Turismen svarar för över 12 procent av BNP och en ännu högre andel av jobben. Att få igång turistnäringen igen är av högsta vikt för landets ekonomi, men många näringsidkare tvivlar på att det går att rädda sommarsäsongen,

På måndagen tilläts barer och restauranger att öppna uteserveringar i Madrid och Barcelona med halv kapacitet. Men många är fortsatt stängda.

En del av de krögare som öppnade var pessimistiska.

– Det är komplicerat. Vi kommer inte att kunna rädda turistsäsongen, om inte utlänningarna kommer, säger Alfonso Gomez, restaurangägare i Barcelona.

Spanien har registrerat 28 752 dödsfall i coronapandemin och 235 772 smittade.

ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Casinofeber

Säkert onlinespel - hur casinon håller dig trygg på nätet

Casinofeber De flesta har råkat ut för osäkra webbsidor online, men när det gäller spel på casino online har säkerheten kommit långt under de senaste två decennierna. Inte bara har kvaliteten och utbudet förbättrats, utan även många andra aspekter. Ända sedan det första online-casinot lanserades 1995 har en av de största frågorna varit en effektiv säkerhet online.

Vi vet alla att onlinevärlden inte är säker. Det finns alltför många historier om hur webbplatser har hackats och privata uppgifter spridits. Brottsliga hackare kan samla på sig alla slags detaljer som rör privata bankkonton, lösenord och inloggningsuppgifter. Oskyddade webbplatser är ofta benägna att ha och sprida virus, malware, trojaner, spionprogram och många andra skadliga dolda filer. Sådana filer är designade att förstöra din dator (eller mobila enhet), hacka hela din samling säkra lösenord, få tillgång till dina personliga uppgifter så att de kan ta över allt du gör online.

Vågar man registrera sig på ett casino?

Det skulle också vara ganska lätt att anta att hela casinospelsindustrin online är utsatt för samma risker vad gäller säkerheten, och ha liknande skräckhistorier om medlemmar som förlorat sitt konto och all bankinformation kommit i händerna på fel personer. Och vore det så, så skulle ingen våga anmäla sig eller skapa ett konto på ett casino online. Men casinobranschen är ju en av de snabbast växande det senaste decenniet, och miljontals människor världen över loggar in och spelar online varje dag.

Man kanske blir förvånad över att höra det,  men casinoindustrin online är faktiskt en av de säkraste branscherna på hela internet. Faktum är att många av branschens största onlinecasinon kan erbjuda mer sofistikerade säkerhetsåtgärder på webben än vad många ledande företag inom bank- och finansväsendet kan. Att hitta dessa casinon med hög säkerhet är ganska lätt, så länge du använder betrodda guider som www.casinofeber.se. Där kan du läsa recensioner av onlinecasinon för den svenska marknaden, och få tips på bonusar. De samlar även aktuella nyheter inom casinovärlden och guidar dig till hur du spelar på casino online. Så exakt hur uppnår casinon denna till synes otroliga prestation vad gäller säkerheten?

SSL - Gör "huset" säkert

Alla de största casinon online bryr sig om säkerhet, och de har en sak gemensamt när det gäller att ge sina spelare den mest effektiva onlinesäkerhet som finns - SSL-digitala krypteringsprotokoll. Då krävs det ett SSL-certifikat, som kan liknas vid ett slags bank-ID fast för webbplatser.

SSL betyder Secure Socket Layer, och är en slags kryptering. Det betyder att all data som skickas mellan din webbläsare och webbservern (i detta fall online casinot), är helt privat och säker.  SSL är den nuvarande branschstandarden för onlinecasinon, och du kan se det i webbläsarens adressfält. Om man ser certifikatet, att adressen i webbläsaren börjar med https, att det är ett grönt hänglås och att det står att webbplatsen är säker, då vet man att det onlinecasino man vill spela på och sätta in pengar på verkligen är helt tryggt.

Digital säkerhet på språng

Mobil casinospel har tagit spelvärlden online med storm de senaste åren, och många branschledande utvecklare tror att det kommer att bli det viktigaste sättet för användarna att komma åt sina favoritspel på casinon online framöver. Med införandet av HTML5, som tagit över det tidigare Flash-baserade direktspelet, försvann också de vanligaste säkerhetshoten.

Dagens mobila casinoplattformar använder sig också av mobil webbläsarteknik för HTML5, för att utöka säkerheten. Med hjälp av HTML5 kan spelarna nu logga in på sitt redan säkra casinokonto online direkt från sina mobila webbläsare, med samma SSL-certifikatprotokoll för att garantera säkert spel från hela världen, oavsett om man sitter på bussen hem från jobbet eller är hemma i soffan i vardagsrummet.

Ekonomi

Tyska staten kan bli ny storägare i Lufthansa

Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Mörka moln över flygindustrin. Arkivbild.
Fotograf: Boris Roessler/AP/TT
Ekonomi
Ekonomi Förhandlingarna om ett tyskt stödpaket till flygbolaget Lufthansa är inne i ett slutskede.
Tyska staten, redo att pumpa in mångmiljardbelopp i lån och nytt aktiekapital, siktar på en ägarandel på 20 procent, enligt källor.

Målet är att få klart stödpaketet inom kort, enligt en talesperson för Tysklands finansdepartement.

– Men det är inte klart ännu, säger hon enligt nyhetsbyrån Reuters.

Lufthansa-aktien lyfter

Aktien i Lufthansa, som tappat nästan hälften av sitt börsvärde sedan årsskiftet, lyfter med cirka 6 procent på Frankfurtbörsen efter beskedet.

– Det är inte förvånande. Men det är oroande, säger flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll läckt ut till flera nyhetsbyråer.

Jan Ohlsson tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket som det nu talas om. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.

– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger han till TT.

Utsikterna för hela flygbranschen är samtidigt ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.

Krävs grönt ljus från EU

Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.

När uppgörelsen mellan Lufthansa och Tysklands regering är helt klar måste den först godkännas av en styrgrupp för tyskt coronastöd. Det krävs sedan klartecken från Lufthansabolagens olika styrelser, som även finns i länder som Belgien och Österrike. Därtill krävs grönt ljus från EU-kommissionen.

Enligt källorna är stödet som planeras värt cirka nio miljarder euro, alltså motsvarande 90 miljarder kronor. Bland annat ingår en riktad nyemission som ger tyska staten en 20-procentig ägarandel. Det ska även ha öronmärkts två statliga stolar i koncernstyrelsen.

Den tyska storbanken KFW skjuter dessutom till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för fem miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.

Merkel tar strid för landningsrättigheter

Tysklands regering kommer dessutom att villkora stödet med att Lufthansa uppfyller vissa mål vad gäller klimatomställning.

Den tyska nyhetsbyrån DPA var först om att rapportera om uppgörelsen, men det har läckt ut till andra nyhetsbyråer också.

Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar samtidigt att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få stödpaketet godkänt av EU. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.

Lufthansa meddelade i helgen att man siktar på att fördubbla antalet flygplan i trafik till 160 de närmaste veckorna. Totalt har Lufthansa 760 flygplan, varav 90 procent har parkerats till följd av tvärstoppet för flygtrafiken i coronakrisens spår.

Lund

Elvägen läggs längs Getingevägen

Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik på Lunds tekniska högskola, och Anna Wilkens, kommunikationsansvarig på Innovation Skåne, var på plats under läggningen. Alla hjälpte till i arbetet.
Fotograf: Joakim Stierna
Lund
lund På måndagsmorgonen började den nya elvägen läggas ut längs Getingevägen. Arbetet gick snabbt, med tre olika team som skötte olika moment. Vägen blir totalt en kilometer lång.
De tio meter långa skenorna lyftes försiktigt av från lastbilen.
Fotograf: Joakim Stierna
Det gällde att få skenorna precis i rätt position.
Fotograf: Joakim Stierna
Tre team jobbade parallellt med läggningen. Det sista monterade ihop de olika sektionerna.
Fotograf: Joakim Stierna
Angelo Castorina är en av montörerna som kopplar ihop skenorna. Han har varit med och bygga dem från grunden. Han började det arbetet i februari.
Fotograf: Joakim Stierna

– Vi startade i morse. Detta är en milstolpe för oss. Jätteroligt. Vi kommer att hinna lägga cirka 200 meter i dag, säger Anna Wilkens, kommunikationsansvarig på Innovation Skåne, en av de nio deltagarna i projektet Evolution Road.

Hon berättade att tre team jobbar parallellt för att göra läggningen så smidig som möjligt. En grupp mäter ut på vägbanan var skenorna ska ligga och märker upp, ett team lyfter av skenorna från lastbilen och det sista gänget kopplar ihop sektionerna.

– Det går relativt snabbt. Vi hinner med cirka en skena per kvart.

Den 4 juni invigs den färdiga elvägen. Premiärturen sker med en eldriven stadsbuss från Landskrona som försetts med den nödvändiga utrustningen. Testerna av elvägen ska sedan börja någon gång i sommar och pågå i ungefär ett och ett halvt år. Stadsbussen från Landskrona kommer att befinna sig i Lund för tester en vecka per månad.

– Det är många saker vi vill undersöka. En sak är om vi kan föra över energi på det sätt vi gjort på testbanan i Örtofta. Vi vill också pröva elvägens miljötålighet - om den fungerar i regn, snö och snöröjning, säger Mats Alaküla, professor i industriell elektroteknik på Lunds tekniska högskola.

Säkerheten är en annan aspekt som sak granskas. Tekniken bygger på att elen slås på precis när ett behörigt fordon passerar över skenan. Eftersom dessa är korta, endast tio meter, blir systemet säkert även när en bil kör långsamt som i stadsmiljö. Med en längre skena finns risken att en fotgängare passerar bakom det långsamt körande fordonet och då får ström i sig.

– Det här är lika säkert som trolley-bussar (trådbussar). Den tekniken har funnits i 100 år. Vi är vana vid den, ingen ifrågasätter den. Nu när vi istället lägger skenor på marken måste vi bygga förtroende för systemet, säger Mats Alaküla.

Det finns flera stora fördelar med markskenor, fortsätter han. Den största är att systemet fungerar även för personbilar, som inte når upp till elledningar i luften. En annan fördel är att stadsmiljön inte förfulas av stolpar och elledningar.

En annan avgörande vinst är att fordon kan laddas under färd, vilket medför att batterierna inte behöver vara så stora.

Mats Alaküla tror på en framtid för elvägar i Sverige.

– Att bygga ett system med stora batterier i fordonen och snabbladdare utspridda över landet är tre gånger dyrare än denna teknik. Det är billigare med elvägar ekonomiskt sätt och mer miljövänligt. Hur man än vrider och vänder på det är elvägar ett bättre alternativ för energiförsörjning av elektriska fordon, säger han.

Sport

Klart: Super League avslutas

 Jonna Andersson och Magdalena Eriksson kan utses till mästare när den engelska ligan avslutas i förtid. Arkivbild.
Jonna Andersson och Magdalena Eriksson kan utses till mästare när den engelska ligan avslutas i förtid. Arkivbild.
Fotograf: Jonas Ekströmer/TT
Sport
Sport

Den engelska toppligan för damer, Super League, avslutas i förtid. Det meddelar det engelska fotbollsförbundet (FA).

FA har tagit beslutet efter samtal med klubbarna och enligt ett uttalande "utifrån vad som är bäst för damfotbollen".

Om och i så fall vilket lag som utses till mästare har FA ännu inte kommunicerat men det har sedan tidigare rapporterats om att beräkna snittpoäng per match, vilket skulle göra att Chelsea – med landslagsförsvararna Magdalena Eriksson och Jonna Andersson – tar hem titeln.

NÄSTA ARTIKEL