Micke Mårtensson förbereder orkestern för att ta en sväng inom skolan och matsalen. En bärbar högtalare bidrar med bakgrundsmusik. Sedan är det dags att bege sig ut på gatorna.
Redon och Najdma går i förskoleklass och ser fram emot orkesterrundan. Varje fredag leder Micke Mårtensson Holma orkester som kan dyka upp såväl i personalrummet på skolan som i livsmedelsbutiken.
Förskollärarna Kerstin Andersson och Christel Larsson-Lunderquist har försett sig med hinkar och är redo för en runda med orkesten.
Rastpedagog Micke Mårtensson ger allt i orkestern och undrar om alla mår bra. Han får ett rungande ja till svar.
Rastpedagog Farah Sobhie tillsammans med Najdma som går i förskoleklass.
Najdma och Redon beredda att ta en tur med Holmaorkestern. Hink, kratta och flaska räcker som instrument.
Förberedelser pågår.

Skolans orkester hörs och syns på Holma

HOLMA Den kan dyka upp litet överallt på Holma, Holmaskolans egen orkester som är en av flera aktiviteter som barnen ägnar sig åt på rasterna. Orkestern spelar bara på fredagar och hinkar och spadar är de vanligaste instrumenten.

– Holma, Holma, Holma! utbrister den och många förbipasserande vinkar glatt till barnen när de går runt i bostadsområdet.
Innan dess har de tagit en sväng på skolgården och igenom matsalen.

Orkesterledare och initiativtagare är Micke Mårtensson som arbetar som rastpedagog på skolan. Varje rast leder han aktiviteter på och utanför skolgården.
– Orkestern och de andra aktiviteterna på rasterna är ett bra sätt att förebygga konflikter. Holma är ett hårt belastat område och vi arbetar mycket med att alla ska känna sig trygga här och att få barnen att känna att de ingår i ett sammanhang.

– När vi inte leder rastaktiviteterna är det lätt att en konflikt uppstår. En vanlig fotbollsmatch är som gjord för konflikter. Vi får en helt annan status på leken när vi är vuxna som vistas utomhus och vi märker också att barnen får lättare att koncentrera sig på lektionerna när de rört sig på rasten.
Ibland kan ett enkelt råd lösa en diskussion. När två barn vill ha samma boll uppmanas att spela sten, sax, påse om vem som ska få den.
Många barn längtar till fredagen. Inte bara för att det snart är helg utan för att de då får vara med och spela, sjunga och höras i orkestern.

Instrumenten är spadar, hinkar, plastflaskor med något innehåll som låter, kastrullock och trianglar.
Najdma och Redon går båda i förskoleklass och tycker att det är jättekul när det är dags att gå runt med orkestern.
– Jag gillar att spela med Micke, berättar Najdma. Orkestern är rolig och kanske jag tar en spade i dag.
I skolan tycker hon även om att rita.
Redon funderar på att ta en triangel den här fredagen.

– Jag gillade speciellt när vi sjöng Vi älskar snö i julas. Annars tycker jag också om att hoppa rep och leka med kompisar.
Den här fredagen är också speciell eftersom båda har yngre syskon som också ska vara med. Barn från Hyacintens och Snödroppens förskola är inbjudna för första gången så orkestern blir extra stark.
– Vi har stått och vinkat till dem och sjungit med. Alla barnen tycker att det ska bli jättekul att få vara med och spela nu när vi blivit inbjudna. Vi har gjort egna instrument också, berättar förskollärare Christel Larsson-Lunderquist.

Som nämnts är inte orkestern den enda aktiviteten som barnen på Holmaskolan deltar i på rasterna.
Plocka lock med skräpplockare, berätta vad en bild föreställer, stapla koner på varandra i rätt färgordning eller bära tunga vattendunkar är andra exempel.
Micke Mårtensson arbetar tillsammans med Farah Sobhie som också är rastpedagog.
– Vi fyller vattendunkar med vatten också får barnen springa med dem, tillägger Farah Sobhie. Vi märker tydligt att barnen orkar mer när de rör på sig.
– De har också blivit duktiga på att visa empati och hjälpa varandra.
Holmaskolan har drygt 300 elever i åldrarna från förskoleklass och upp till årskurs 6.

Dagens fråga

Påverkas du av tågstoppet i Hässleholm?

  • Nej (74%, 411 Röster)
  • Ja (26%, 145 Röster)

Antal röster: 556

Loading ... Loading ...

Webbkryss