Avgrävd kabel störde inte hemtjänsten

SVEDALA En avgrävd fiberkabel lade under torsdagen och in på fredagen ner Telenors nät i hela Svedala.
Men oron för att invånare med hemtjänst, elektroniska nycklar och trygghetslarm skulle stå utan kontakt är obefogad.

Att hemtjänsten inte skulle nå sina kunder eller att de äldre inte kan larma om hjälp när det är störningar i telenätet stämmer inte enligt Ingegerd Eriksson, enhetschef hemtjänst Svedala väster samt servicegruppen och nattpatrullen.

– Om ett telebolag har störning och tekniken kopplas ner så har vi dubbla roamingkort för trygghetslarmen. Det är just för att korten ska gå in för varandra om ett av dem inte fungerar, berättar Ingegerd Eriksson.
Även larmtelefon som hemtjänstpersonalen använder är utrustad med både Telia och Telenorkort för att säkra upp vid en eventuell driftstörning.

Hemtjänsten har numera elektroniska nycklar och öppnar dörrar med hjälp av mobiltelefonen.

Hur klarar ni att öppna de elektroniska låsen om det mobila telenätet ligger nere?
– Mobilerna och låsen använder blåtand (bluetooth) och kan kommunicera med varandra utan ett fungerande nät. I yttersta fall har vi även vanliga plåtnycklar, säger Ingegerd Eriksson.

Störningarna i Telenors nät påverkade kunder i Svedala från torsdagen och pågick även under fredagen.
Vid 14.40 på fredagen meddelade Telenors presstjänst att den fiberavgrävning som orsakat ett kabelbrott som gjorde att mobiltäckningen i Svedala-området påverkades var åtgärdat.

Dagens fråga

Lyssnar du på Sommarpratarna i P1?

  • Nej (82%, 318 Röster)
  • Ja (18%, 70 Röster)

Antal röster: 388

Loading ... Loading ...