Just den här rosa pärlan, en Cadillac från 1959, tillhörde Elvis Presley.Foto: Hermann J. Knippertz/AP/TT
Här syns en 1960 års Cadillac Coupe de Ville. Foto: Karl-Josef Hildenbrand/AP/TT
En 1957 Cadillac Series 62 Coupe visades upp under en utställning i Paris. Foto: Jacques Brinon/AP/TT
Under 1950-talet växte tonårskulturen fram. Ett gäng raggare samlades på ungdomsfiket i Årsta centrum 1957.Foto: TT
Under 1950-talet försökte bilmärkena bräcka varandra i design och utförande. Här syns fronten av en turkos Cadillac från 1956. Alla delar är original. Foto: Bertil Ericson/TT
En Cadillac Eldorado, daterad till cirka år 1958, står parkerad utanför restaurangen ”Tavern on the Green” i Central Park. Under 1950-talet blev Cadillacs fenor allt mer populära. Foto: AP/TT
Cadillac Sedan 1959.Foto: TT
Göran Ambell är seniorredaktör för tidningen Nostalgia och älskar äldre amerikanska bilar. Han kör bland annat en Chrysler Imperial LeBaron från 1959. Foto: Privat

Därför minns vi värstingåret 1959

Skinnknuttar, raggare och rock’n’roll. Samt vräkiga amerikanska lyxbilar med gigantiska fenor baktill. Året var 1959 – när flärden och extravagansen inom bilvärlden nådde sin höjdpunkt. Häng med 60 år tillbaka i tiden!

Skogar brann och brunnar sinade. Den svenska sommaren 1959 var ovanligt varm och lång med gott om getingar. På radion spelades Rock-Olga och Den rockande samen och vi fick en ny världsmästare i tungviktsboxning, Ingemar Johansson. Samtidigt hade tonåringar blivit en egen konsumentgrupp. Vissa av dem blev knuttar eller raggare och revolterade mot vuxenvärlden. Fordonen var symboler för både frihet och status.

Bland bilarna stod de amerikanska högst i kurs. I USA fanns inte bara Coca-Cola, hot dogs och rock’n’roll, utan även de största och lyxigaste ekipagen. Kungen på tronen var de väldiga Cadillac-bilarna, som hade bilvärldens största fenor.
– 1959 var toppåret! Under decenniet hade bilarna blivit mer och mer extrema. Tillverkarna bytte modell i princip varje år och när Chrysler 1957 kom med fenor på hela sin nya bilflotta eldade det på kriget om att ha störst fenor, berättar Göran Ambell, seniorredaktör för tidningen Nostalgia.
De växande fenorna åskådliggjorde den knivskarpa konkurrensen mellan tillverkarna. Greppet var dock inte helt nytt. Inom amerikansk bildesign debuterade fenor som små utväxter på Cadillac redan 1948. Formgivare var den legendariske Harley Earl som hade blivit inspirerad av jaktplan. Rivalerna följde snart efter och vid mitten av 1950-talet var kampen i full gång. Nu var bilarna influerade av rymdfarkoster – moderna drömmar som gick att köpa, där ett överdåd av design, färger och lyxutrustning blev allt viktigare. Detta kulminerade 1959.
– Utvecklingen gick så snabbt att det inte gick att fortsätta. Dessutom ville folk ha mindre bilar, de vräkiga modellerna sålde inte längre så bra. Redan inför 1960 presenterades kompaktbilar som Ford Falcon och Plymouth Valiant, säger Göran Ambell.
Kort sagt var en era över. Och ganska snart skulle bilkulturen få en nådastöt genom oljekriser och allt striktare miljökrav.

Dagens fråga

Vi har hört tre fjärdedelar av bidragen – håller årets startfält i Mellon måttet?

Loading ... Loading ...

Nyhetsbrev